Facebook Pixel

Нова «Мрія»: як відновлюють літак і за які кошти відбудують символ України

АН-225 «Мрія» – найбільший літак у світі, який побив понад 200 світових рекордів. Перший політ цього гіганта відбувся 21 грудня 1988 року.

На жаль, на початку повномасштабного вторгнення росії в Україну 27 лютого 2022 року літак було знищено в аеропорту Гостомеля, куди він прибув на ремонт після комерційного рейсу з Данії.

Останній політ «Мрії» 9 лютого 2022 року [відео]

Одразу після втрати літака «Укроборонпром» заявив, що «Мрію» буде відновлено, але це потребуватиме понад $3 млрд і понад п'ять років роботи. За задумом концерну, витрати має покрити російська федерація, адже це вона знищила флагман української авіації.

Знищена «Мрія» в ангарі ДП «Антонов», 2022 рік. Фото: Wikipedia

Знищена «Мрія» в ангарі ДП «Антонов», 2022 рік. Фото: Wikipedia

The Page розпитало в ДП «Антонов», що зараз відбувається з відбудовою літака, адже в листопаді 2022 року зʼявилися новини про те, що 30% складників до другого зразка літака вже зібрано.

Що відбувається навколо нової «Мрії»

Наразі «Мрія» ще не будується, зазначили в держпідприємстві, проте на ДП «Антонов» уже проводяться розрахунково-конструкторські роботи.

Quote«За наявною експертною оцінкою, справді є приблизно 30% складників, які можна використати для побудови другого зразка літака», — розповіли там.

У ДП «Антонов» зазначають, що розрахунково-конструкторські роботи виконують фахівці ДП «Антонов» й інших підприємств авіаційної галузі України, а також науково-дослідних інститутів країни.

Утім. відновлення літака АН-225 «Мрія» має стати міжнародним проєктом за участю іноземних компаній – постачальників обладнання та систем.

Quote«Наразі проводяться переговори з потенційними замовниками та партнерами з країн Європи, США та Азії. З огляду на їхні результати буде визначено склад його оснащення», – розповіли The Page.

Якою буде «Мрія-2»

У ДП «Антонов» також уточнили, що «Мрія-2» матиме ті самі основні характеристики, що й попередній екземпляр Ан-225, або, можливо, і кращі з урахуванням сучасних сертифікаційних і технічних вимог.

Частину складників старої «Мрії» використають для нової. Фото: Wikipedia

Частину складників старої «Мрії» використають для нової. Фото: Wikipedia

Окремі агрегати старого літака після оцінки їхнього стану можуть бути використані в конструкції нового.

Щодо строків відновлення «Мрії», у ДП «Антонов» підкреслили, що безпосередня реконструкція почнеться після перемоги України у війні, адже на це планується використати кошти росії як компенсацію за завдані нам збитки та руйнування, зокрема й знищення символу української авіації.


The Page запитало авіаційного експерта та менеджера авіаційного сектору Кирила Новікова, чи доцільно будувати нову «Мрію» – як з погляду грошей, так і функціональності літака.

Новіков, який у 2015 — 2018 роках керував проєктним інститутом у галузі цивільної авіації, обіймав інженерні та керівні посади на підприємствах авіабудівної галузі України, поділився своєю думкою.

Чи раціонально будувати нову «Мрію»

Мрія — символ, а не комерційний проєкт. Фото: Wikipedia

Мрія — символ, а не комерційний проєкт. Фото: Wikipedia

Quote«На сьогодні «Мрія» загалом як літак – це багаторічний символ України, який підкреслює інженерну думку українців як розробників таких продуктів. Це перший ключовий історичний складник цього літака», — говорить Новіков.

За його словами, це правда, що створення за радянських часів такого літака, як «Мрія», мало не стільки технічний і економічний характер, як ідеологічний, і всі це розуміють сьогодні.

Quote«Це була боротьба школи східного й західного блоків. «Мрія» стала літаком, який навіть після закінчення існування радянського блоку лишився продуктом України. Україна, яка тоді була під радянською окупацією, однаково створювала прекрасні продукти», – нагадує експерт.

«Мрія» як продукт нішового використання

Якщо брати сьогоднішній аспект, а саме відбудову літака після перемоги, то «Мрія» – це доволі нішовий продукт, визнає Новіков.

Quote«Будь-який продукт, що має надзвичайні параметри, є нішовим для використання», – зазначає він.

Прикладом такого нішового використання експерт називає застосування «Мрії» під час пандемії COVID-19 – у літак завантажували легкі за вагою, але об'ємні вантажі, як-от маски.

Quote«Тобто це дуже великий об‘єм у кубічних метрах, але «Мрія» перевозила достатньо невелику вагу», – розповів Новіков

Інші випадки, коли літак «Мрія» використовували для перевезення негабаритних великих виробів:

  • вагонів метро;
  • танків;
  • фюзеляжів інших літаків;
  • турбін;
  • великих двигунів.

Тобто все те, що треба перемістити на великі відстані й має великі габарити, доцільніше перевозити такими великими літаками.

Quote«Безпосередньо я б не розглядав «Мрію» взагалі в контексті діяльності, наприклад комерційної транспортної компанії. Будь-яка транспортна авіакомпанія не в змозі буде придбати й підтримувати такий літак, як «Мрія». Літак – це насамперед комерційна історія в сьогоднішньому світі цивільної авіації. Тобто компанія купує літак або бере в лізинг, що є набагато вигіднішим, і користується ним. На жаль, «Мрію» не вдасться виробляти серійно», – вважає експерт.

Яку роботу має бути зроблено для відбудови «Мрії»

Нова Мрія буде схожа на стару тільки зовні. Фото: Wikipedia

Нова Мрія буде схожа на стару тільки зовні. Фото: Wikipedia

Якщо говорити про відбудову «Мрії» після перемоги за рішенням держави або ДП «Антонов», експерт підкреслює, що для ефективнішої роботи це підприємство давно мало бути корпоратизоване із залученням іноземного капіталу в розвиток компанії, що не було зроблено.

Якщо після перемоги «ДП Антонов» не буде класичним ДП і стане акціонерним товариством, можна буде залучити більше коштів для виготовлення тих літаків, які необхідні.

Якщо «Мрію» все-таки вирішать відновити з того самого фюзеляжу, який був спроєктований понад 35 років тому, це буде складно, пояснює Новіков: той фюзеляж спільно розроблявся й будувався багатьма конструкторськими бюро та багатьма компаніями-постачальниками.

Це й авіоніка, це й двигуни, це й шасі, це й системи гідравліки, паливопроводів, уся електрична система. Значна частина постачальників у ті часи перебували за межами України – це були інші республіки Радянського Союзу.

Quote«Відповідно той фюзеляж або конструкторську модель треба перепроєктувати. У сьогоднішніх умовах це означає фактично спроєктувати з нуля, залишивши тільки каркас, фюзеляж, загальні обриси — тобто зовнішній вигляд. Але компонування, центрування й, мабуть, кінцеві тактико-технічні характеристики мають бути вже зовсім інші. Можливо, й навіть під інші двигуни, можливо, й навіть не українського виробництва», – розповідає експерт.

«Мрію» треба будувати з репарацій

Зробити все зазначене вище заради одного літака економічно недоцільно, вважає авіафахівець. Новіков зазначає, що навіть якби в «ДП Антонов» були відповідні кошти чи вони могли б залучити кредитні кошти, то це виглядає нелогічно.

Натомість він, так само як і ДП «Антонов», упевнений, що коли відбудеться перемога й Україна почне повертати репараціями кошти за зруйновані та знищенні об'єкти інфраструктури, рано чи пізно доберуться й до статті «Знищення «Мрії».

Quote«У разі якщо ці кошти надійдуть, їх має бути витрачено точно на побудову другої «Мрії», яка насправді нагадуватиме про цей символізм. Ці символи, ці досягнення, які уособлює в собі наша «Мрія», мають лишатися з нами на довгі-довгі роки. Для нас це буде ще чергова згадка про те, що ми все-таки перемогли».
Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉