Неякісний бензин (бодяга) в Україні: скільки виробляють і продають на місяць. Фото: censor.net
За словам Сергія Куюна, директора «Консалтингової групи А-95», щомісяця в Україні реалізують майже 180 — 200 тис. тонн різних бензинів. Оператори налагодили імпорт більшої частини пального з країн ЄС і Туреччини.
Водночас ринок бензинів на 25 — 30% наповнюється продукцією десяти міні-НПЗ, які користуються вдалою для себе кон’юнктурою та дозволом уряду виробляти й продавати пальне стандарту Євро-3.
Сировиною, яку міні-НПЗ мають можливість купувати сьогодні за безцінь, є супутній продукт видобутку природного газу — газовий конденсат. Його пропозиція особливо збільшилася після зупинення Шебелинського заводу. Фахівець навіть пригадав випадки, коли власники конденсату просили просто забрати його, бо не мали місця для зберігання.
Утім, говорить Сергій Куюн, не треба спрощувати.
«Це фактично готовий нафтопродукт. Український конденсат дуже легкий, 60 — 70% відбору — це бензин. І це стало в пригоді цієї весни. Можна, звісно, говорити про те, що такі заводи не сплачують податки, якість продукції невідповідна, але чималий внесок у наповнення ринку вони теж зробили й роблять досі».
Інше питання — якість кінцевого продукту. Не маючи повноцінного виробничого ланцюга та доступу до імпортних добавок до пального, міні-НПЗ змушені використовувати звичайний біоетанол для підвищення октанового числа. Деякі заводи змішують продукт із бензином А-95 із великих підприємств.
Інколи, говорить Сергій Куюн, їм вдається вийти на непогану якість, але загалом вище за Євро-3 піднятися не можуть. Якщо старі автівки були байдужими до подібних коктейлів, то нові авто таке пальне переносять погано.
Негайної непоправної шкоди воно не завдасть, але регулярне використання може додати автовласнику проблем.
«Мій товариш, який працює на одній із фірмових СТО в Києві, говорить, що 90% скарг припадають саме на проблеми з паливною системою. Приладова дошка світиться, немов новорічна ялинка, вилазять усі помилки», — розповів він.
Утім, порада досить проста: орієнтуватися на імідж мережі АЗС і ціну пального. Зазвичай гравці ринку «з ім’ям» неякісним бензином не торгують і перевіряють постачальників. В інших випадках червоним сигналом може бути низька ціна: задешево якісне пальне в Україні сьогодні не продають.