З 2022 року в кожен літр бензину додаватимуть біоетанол. Таку ініціативу підтримали парламентарії, ухваливши законопроєкт № 3356-Д у першому читанні. Чим загрожує ця ініціатива та як вона вплине на вартість бензину в Україні?
В чому суть закону про біопаливо
Документ передбачає введення обов'язкової 5% норми вмісту біокомпонентів у автомобільних бензинах із 1 травня 2022 року. Ініціатива не поширюється на бензини з октановим числом 98 і вище, а також на паливо, що поставляється для потреб Міністерства оборони, Державного резерву та для створення мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів.
На думку авторів законопроєкту, ухвалення закону сприятиме створенню додаткових робочих місць, збільшенню завантаженості спиртових заводів і суміжних сфер, а також поліпшенню екологічної ситуації за рахунок зменшення обсягів викидів в атмосферу шкідливих речовин, що утворюються через згоряння палива.
Недотримання норм закону спричинить наступні санкції. За відхилення норм вмісту біопалива в бензинах за кожну тонну відпущеної партії бензинів передбачений штраф у 7 прожиткових мінімумів, а порушення термінів надання інформації про вміст біопалива може загрожувати штрафом у 100 прожиткових мінімумів, понад сім днів — 150 прожиткових мінімумів.
Згідно з документом, ведення обліку та контролю вмісту біокомпонентів у бензинах покладається на Державне агентство з енергоефективності й енергозбереження України.
Що про це думають українські виробники палива
Учасники ринку негативно поставилися до запропонованої ініціативи. Так, найбільший український виробник нафтопродуктів «Укртатнафта» заявляв, що ухвалення законопроєкту негативно позначиться на нафтопереробній галузі.
На думку фахівців компанії, заміщення традиційних бензинів біопаливом в умовах скорочення загальної місткості ринку бензинів призведе до технічної неможливості імплементації вимог закону в умовах роботи класичного нафтопереробного заводу.
З критикою також виступила і Нафтогазова асоціація України (НАУ). За їхньою заявою, додавання біоетанолу в нафтопродукти спричинить за собою збільшення ціни, оскільки спирт зараз дорожчий за бензин.
На думку комерційного директора «Укргазвидобування» Сергія Федоренка, запропонована ініціатива — досить спірна.
«Додавання біоетанолу давно застосовується в ЄС і в світі з різною ефективністю. У тій же Бразилії, де постійний теплий клімат і немає температурних коливань, — це досить успішний проєкт. В ЄС, де його метою була заміна нафтопродуктів і підтримка сільського господарства, за підсумком 15 років ми бачимо подорожчання продукту. Нам же варто вивчити цей законопроєкт на предмет лобіювання інтересів нових власників спиртових заводів, які стали ними після недавньої приватизації».
Сергій Федоренко
директор із комерційних питань компанії «Укргазвидобування»
Важливим питанням є контроль якості, вважає директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн.
«Сьогодні в Україні ніхто не контролює якість палива. Держорган є (Держекоінспекція), але він нічого не робить, так як у нього немає грошей, обладнання та співробітників. Хто контролюватиме якість цього спиртовмісного бензину? У нас 50% імпортного палива. Як вони його вироблятимуть?»
Сергій Куюн
директор у «Консалтинговій групі А-95»
На додаток до цього, можливі скарги споживачів на неефективність витрати палива та на розшарування його у себе в баку.
«Якщо людина залишить машину зі спиртовим бензином в баку, через місяць без дорогих стабілізуючих присадок у цьому баку буде шар спирту, води та палива».
Сергій Федоренко
директор із комерційних питань компанії «Укргазвидобування»
За словами експерта, в певний момент до паливної системи потрапить шар води та водій буде змушений заплатити за дорогий ремонт двигуна.