Фото: колаж
Соціальна мережа Parler, що з'явилася у 2018 році, цієї осені пережила бум реєстрацій. Однак поки незрозуміло, чи стане проєкт, популярний серед радикально налаштованих користувачів, реальною альтернативою Facebook.
У пошуках свободи від цензури
Політика соціальних платформ (Facebook, Twitter, YouTube) щодо користувацького контенту є стійким об'єктом невдоволення як з боку самих користувачів, так і з боку державних регуляторів.
Перші вважають, що правила соцмереж часто надто суворі, а модератори необ'єктивні у своїх рішеннях. Навіть більше, соцмережі час від часу звинувачують у тому, що ті керуються певними політичними уподобаннями у своїх рішеннях.
Водночас політики впевнені, що соціальні платформи недостатньо оперативно реагують на спірний контент і забагато дозволяють своїм користувачам. І офіційні структури їх теж звинувачують у необ'єктивності.
Ці протиріччя лягли в основу претензій майже колишнього президента Дональда Трампа до законодавства, що регулює соціальні мережі. Вони ж стануть одним із завдань, які доведеться вирішувати новому голові Білого дому.
Протиріччя, доповнені невдоволенням користувачів інтерфейсними та функціональними нововведеннями, раз у раз призводили до протестів, що виражалися в переході частини аудиторії соціальних платформ на інші сервіси.
У листопаді 2020 року такий масовий відхід аудиторії з Facebook став причиною сплеску популярності іншої соціальної мережі Parler, про яку доти мало хто чув.
Проте до середині листопада аудиторія цього проєкту зросла приблизно до 8 млн користувачів, тільки за тиждень після виборів сайт набрав 3,5 млн користувачів. Тоді ж, у листопаді, мобільний застосунок Parler вирвався в топ завантажень магазину додатків App Store.
Автори проєкту Parler позиціонують себе як «Соціальна мережа зі свободою слова» (Free Speech Social Network). Їхній підхід став причиною зростання популярності цього проєкту на тлі жорсткості модерації основних соціальних платформ перед виборами президента США.
Щоправда, вже в грудні, після виборів, аудиторія сервісу скоротилася та вибухове її зростання залишилося в минулому. За даними аналітичного сервісу Apptopia, що відслідковує мобільні застосунки, кількість нових завантажень програм Parler різко впала та наближається до того ж рівня, що й до виборів. Водночас щоденна активність користувачів Parler, що демонструє інтерес і ступінь залученості користувачів, залишається досить високою, принаймні поки що.
Як працює Parler
Автори проєкту трохи лукавлять, стверджуючи, що Parler — це повністю вільна соціальна платформа. Для початку, користувач, який долучився до Parler, повинен погодитися з правилами сайту, запропонованими у вигляді PDF-файлу.
У них містяться два основних положення — не можна використовувати проєкт у злочинних цілях і з метою поширення спаму. Однак у них ще згадується, що не можна видавати себе за іншого та проводити доксінг (публікувати документи про іншу людину).
У цих же правилах використання мережі адміністрація сервісу залишає за собою право видаляти контент користувача або може заборонити доступ людини до платформи «в будь-який час і з будь-якої причини». Автори проєкту не приховують, що на платформі можлива фільтрація повідомлень за певними ключовими словами.
У цілому ж, платформа Parler є традиційною соціальною мережею — тут є стрічка публікацій від інших користувачів з їхніми фото та відео, можливість обміну повідомленнями. Здавалося б, автори Parler пропонують традиційний базовий функціонал соцмереж, до якого ми звикли.
Однак у сайту є кілька унікальних елементів. Наприклад, у профайлі є сторінка «Вибір значка», що припускає наявність елемента гейміфікація, який винагороджує користувачів за різні дії на сайті. В іншому розділі профілю можна бачити свої «бали» за «порушення» на сайті. Що ж є «порушеннями», у правилах проєкту не згадується.
Є цікавий нюанс — автори стверджують, що сайт призначений для відвідувачів із США, відповідно до його політики конфіденційності. Це згадується як додатковий захід безпеки, оскільки інформація про користувачів зберігається виключно на серверах, фізично розташованих у США.
Ким і для кого створювався проєкт Parler
Незважаючи на заяви про відкритість, різноманітність та інклюзивність, сайт відверто консервативний, переважно через його популярність серед ультраправих користувачів, які публікують відповідний контент.
Найчастіше американці користуються Parler для публікації повідомлень, які або будуть відзначені на інших платформах як фейкові, або зовсім заблоковані або видалені. Частина аудиторії Parler протестує проти принципів спільноти та політики основних платформ, таких як Facebook і Twitter.
Іншими словами, Parler можна назвати нішевою соціальною мережею, призначеною для публікації контенту правого та екстремістського напрямків.
В умовах посилення модерації основних соцмереж (Facebook і Twitter) Parler може стати своєрідним притулком для користувачів, чий контент блокується або видаляється на Facebook або Twitter.
Що стосується творців проєкту, то навколо них існує якийсь ореол таємниці, хоча деякі експерти, наприклад, медіааналітик і фахівець з дезінформації Дейв Трой, виявили у ньому російський слід, стверджуючи, що ця соцмережа з'явилася не без допомоги росіян, зацікавлених у створенні окремої площадки для консерваторів і такої, що здатна посіяти розкол між американцями.
Зворотний бік свободи: фейки та маніпуляції в Parler
Багато соцмереж сьогодні сприяють поширенню дезінформації, зазначає Віталій Мороз, керівник програм нових медіа в Internews Ukraine.
І, з огляду на непрозорі методи роботи соцмереж — особливо це стосується Facebook, меншою мірою Twitter із їхніми луна-камерами, — якщо користувачі взаємодіють із недостовірною інформацією, у них більше шансів взаємодіяти з нею і в подальшому завдяки алгоритмам, пояснив він The Page.
З іншого боку, відсутність будь-яких правил є іншою крайністю, за таким принципом працює Darknet. Чи становитиме Parler небезпеку щодо поширення недостовірної інформації? Найімовірніше, ні, адже ця соцмережа залишатиметься невеликою закритою екосистемою та не зможе на рівних конкурувати з сучасними великими платформами.
Віталій Мороз
Керівник програм нових медіа в Internews Ukraine
Незважаючи на протести аудиторії Parler із приводу Facebook і Twitter, майже всі популярні користувачі цього проєкту продовжують використовувати більші платформи — в деяких випадках кілька разів на день, підкреслює директорка із досліджень New Knowledge
Неважко зрозуміти, чому: вони можуть отримати мільйони переглядів на Facebook і YouTube, але змушені задовольнятися порівняно мізерною увагою до Parler.
У Parler немає групової інфраструктури, яку ці спільноти часто використовують для координації своєї активності та обміну посиланнями. У години пік популярність проєкту трохи падає. Поки що це соціальна мережа на ранньому етапі розвитку.
Рене ДіРеста
Директорка з досліджень New Knowledge
Обіцянка Parler не модерувати контент цілком очікувано привернула у мережу потік компаній із Adult-контентом — виробників порно-послуг і продавців секс-товарів. Це може не найліпшим чином позначитися на майбутньому проєкту через небажання рекламодавців із інших сфер бізнесу ділити з такими компаніями один рекламний майданчик.
Майбутнє проєкту
Поява конкурентів основним гігантам соціальних мереж — не новина. Час від часу користувачі знаходять для себе альтернативний майданчик, який тестують для звичних соціальних онлайн-взаємодій.
Щоб аудиторія продовжувала залишатися на такому майданчику, соцмережам потрібно або займатися активною рекламою, або пропонувати унікальний функціонал.
Поєднання саме цих двох параметрів стало причиною популярності свого часу соцмережі TikTok. Чи зможе Parler хоча б наблизитися до успіху китайського проєкту смішних відео, поки що зовсім неочевидно.
Parler вже існує два роки та асоціюється з виборцями з консервативними поглядами в Штатах, які протестували нібито проти утисків у «ліберальних» Facebook і Twitter. Американське суспільство повернеться незабаром до балансу з проходом Байдена в Білий дім, але чи будуть користувачі активно реєструватися в Parler і користуватися ним — досить сумнівно.
Віталій Мороз
Керівник програм нових медіа в Internews Ukraine
Американський технологічний експерт Кейсі Ньютон упевнений, що популярність Parler майже напевно не триватиме довго.
Або мережа змушена буде додавати більше правил в міру зростання її користувальницької бази, як це сталося з часом із великими соціальними мережами, або її хостинг-провайдер зажадає посилення таких правил — точно так само це відбувалося з соціальними мережами, що стали майданчиком для войовничого екстремізму.
Кейсі Ньютон
Автор розсилки The Platformer
У роботі фактчекера експерти відстежують деяких популярних блогерів, які розповсюджують фейки, зазначила в коментарі The Page аналіткиня VoxCheck Світлана Сліпченко.
Останнім часом вони почали залучати свої аудиторії до інших соцмереж, де немає обмежень і правил розповсюдження контенту. Так вони намагаються вберегтися від нібито «цензури». Найчастіше вони обирають групи або канали в Viber і Telegram, а також соцмережу MeWe, пояснює вона.
Поки що блогери дублюють свої записи в усіх соцмережах, але протягом найближчого року їхня активність у Facebook може зменшитися, вважає аналіткиня.
Цілком можливо, що з часом увагу може привернути й мережа Parler, хоча до цих пір її згадок серед «фейкометов» ми ще не зустрічали. Але навряд чи вона стане популярною. Ця мережа має обмеження: до 1000 знаків для публікацій (що досить незручно, коли намагаєшся пояснити зв'язок між Біллом Гейтсом і планами чіпізації) та переважну орієнтацію на політику і бізнес.
Світлана Сліпченко
Аналітикиня VoxCheck
Крім того, є ймовірність, що вузька тематика мережі буде просто нецікавою аудиторії блогерів.