Міжнародна організація UNICEF та Український інститут соціальних досліджень імені Олександра Яременка ще у 2017-2018 роках провели дослідження щодо забезпечення житлом молоді України (громадяни від 15 до 35 років).
Всього було опитано 7 тис. осіб у всіх регіонах. З'ясувалося, що у власних оселях мешкає тільки 7,3%, в гуртожитках – 22,7%, в орендованих приміщеннях – 18,7%, у квартирі або будинку батьків, родичів, друзів – 50,4% осіб. Понад 72% опитаних були не задоволені своїми житловими умовами.
Понад 40% молодих родин українців і понад 21% молодят засвідчили, що житлові та майнові проблеми стали причинами їхніх розлучень. А відсутність належних житлових умов стала однією з головних перепон для народження ними бажаної кількості дітей.
Незадовільні житлові умови є однією з причин погіршення стану здоров’я українських громадян. Але найбільші проблеми з житлом та гідними умовами в них мають багатодітні сім’ї.
За оцінками, 51% таких сімей потребують капітального ремонту житлових приміщень, а у багатьох будинках відсутні елементарні умови життя — вода та каналізація.
Світовий досвід створення національного фонду доступного житла
У 20-30 роки ХХ століття індустріалізація змусила більшість західноєвропейських країн, США, Японію, Радянський Союз швидко будувати недороге житло для робітників заводів і фабрик.
Але найбільший бум попиту на соціальне житло в усьому світі розпочався у 50-ті роки минулого століття.
Незадовільні житлові умови є однією з причин погіршення стану здоров’я українських громадян.
У Гонконзі розгортаються дві державні програми. Держава будує у віддалених районах типові багатоповерхівки та здає їх громадянам в оренду за цінами, що нижчі за ринкові, а також продає соціальне житло бажаючим із суттєвою знижкою.
Обидві програми були запущені урядом після страшної пожежі у 1953 році, яка залишила без даху над головою понад 53 тис. осіб.
Однак навіть у нових квартирах розгулятися було ніде. На одну людину, згідно з нормами, припадало лише 2,2 м². А для сім’ї з п'яти осіб виділялося житло загальною площею 24 «квадрати», причому «зручності» часто були загальні на весь поверх.
Пізніше ці норми переглянули у бік збільшення. А до 2005 року більшість гонконгських «соціалок» перетворилися на хмарочоси висотою до 40 поверхів. Водночас в орендарів є право викупити житло за 99 років.
Виявляється, французи використали свій власний досвід. Один із перших у світі багатоквартирних соціальних будинків було збудовано в Парижі ще у середині ХІХ століття (194 квартири на 500 осіб).
Сьогодні близько 17% французьких родин мешкають у соціальному житлі. А приватні компанії, які його споруджують, одержують право на податкові пільги від держави.
У Франції, згідно з чинним законодавством, у кожній комплексній забудові щонайменше 20% житла має виділятися малозабезпеченим громадянам.
Велика Британія виробила власну систему будівництва соціального житла. Суть її полягає в тому, що прибуток від оренди житла йде не до державного бюджету, а відразу на будівництво нових житлових об'єктів зазначеної категорії.
Через певний строк проживання в соціальному житлі фізичній особі надається право його викупу зі значною знижкою.
У німецькому житловому законодавстві немає понять «отримання», «надання» квартири, адже малозабезпеченим виділяють грошову допомогу для самостійного орендування житла у приватному секторі.
Понад половину населення країни орендує квартири чи будинки, а у великих містах, як-от Берлін, Гамбург, частка орендарів становить понад 80%.
Одним із найуспішніших світових проєктів щодо забезпечення населення недорогим житлом може похвалитися Швеція. Там у 1965-1974 роках уряд розробив та реалізував дуже амбітну житлову програму, метою якої було будівництво 1 млн нових осель за 10 років.
Програма так і називалась – «Мільйон». Вже до 1974 року в межах програми по всій Швеції було побудовано понад мільйон нових осель.
Програма, крім усього іншого, зобов’язувала забудовників не економити на соціальній інфраструктурі (школи, церкви, лікарні, громадські простори, бібліотеки та ін.), а більшість квартир з програми «Мільйон» були трикімнатними і мали площу 75 м2.
З досвіду цих країн видно, як ефективно, з мінімальними затратами та за короткий час, їм вдалося вирішити житлові проблеми своїх громадян. Але за умови створення та сталого функціонування кількох регуляторів:
- державні пільгові кредити на будівництво нового житла;
- державні, муніципальні, банківські пільгові кредити на придбання житла на первинному та вторинному ринках, на ремонт житла;
- створення державного та муніципального фонду житла для оренди за доступну ціну;
- разова компенсація від держави від 30% до 50% вартості житла.
Чому мрія про власне житло в Україні залишається недосяжною
Державний фонд сприяння молодіжному житловому будівництву оприлюднив підсумки своєї роботи за 2019 рік.
За словами голови правління Фонду Сергія Комнатного, статутний капітал «Держмолодьжитла» за рік зріс на 9% і перевищив 360 млн грн, кредитний портфель – на 27% і наразі становить понад 1,6 млрд грн.
Всього в державі апробовано 5 програм:
- Програма пільгового молодіжного кредитування.
- Програма «Доступне житло».
- Надання пільгового довгострокового державного кредиту ВПО, учасникам АТО та/або учасникам ООС на придбання житла.
- Програма здешевлення вартості іпотечних кредитів для забезпечення доступним житлом громадян, які потребують поліпшення житлових умов.
- Програма цільового спрямування коштів, передбачених у державному бюджеті для пільгового кредитування юридичних осіб, об’єднань співвласників багатоквартирних будинків зокрема.
Проблеми з державним бюджетом вплинули на те, що сьогодні працюють фактично дві програми: пільгового молодіжного кредитування та «Доступне житло».
В Україні вже давно назріла потреба у запровадженні інституту сімейного омбудсмена.
У кожній області України реалізуються регіональні та місцеві програми, на які спрямовуються кошти обласних та міських бюджетів.
Варто зазначити, що особливо ефективно працюють місцеві програми в Харківській, Миколаївський, Черкаській областях.
Кількість молодих родин, які б могли отримувати щороку власне житло, могла б значно зрости за декількох умов. По-перше, тягар розв'язання житлових проблем молодих родин необхідно перекласти на державний бюджет.
По-друге, в Україні вже давно назріла потреба у запровадженні інституту сімейного омбудсмена – посадової особи, на яку покладались би функції контролю за дотриманням законних прав та інтересів громадян у сфері сімейного права, сприяння соціалізації та розвитку молоді, координації в діяльності органів виконавчої влади та посадових осіб щодо забезпечення українських родин житлом.
На тему власного житла проведено багато соціологічних досліджень. Але будь-яка людина в будь-якій країні скаже, що змушує її залишати свій рідний край і шукати кращої долі в іншій державі. Це – відсутність роботи, відсутність власного житла і небезпека для життя та здоров’я його дітей.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора