Ринок нерухомості зіткнувся із суттєвим падінням попиту в березні та просіданням у квітні.
Найбільше постраждало житло мас-маркету: традиційний економ-сегмент і комфорт старого зразка, побудований більш ніж 5 років тому, вже зі скрипом може залучити покупця.
По-перше, частина попиту втратила платоспроможність і відклала покупку. А інша просто переорієнтувалася та підняла градус своїх вимог щодо інфраструктури в проєкті та поза його територією.
Тепер, щоб продати квартири, доведеться інвестувати у простір поза їхніми стінами: місця загального користування (причому обов'язково з грамотним розведенням потоків), соціально-побутову та комерційну інфраструктури, публічні простори та лаунж-зони, рекреаційну та соціальну функції житла.
Це влітає у добру копійчину і, звісно, веде до підвищення цінника на житло. Комфорт не може коштувати дешево. Тут доводиться обирати і чимось жертвувати.
Саме тому я вважаю, що попит на первинному ринку житла та ціноутворення в ЖК — дуже індивідуальні показники, які залежать як від загальноринкових факторів та економічної ситуації, так і від внутрішніх нюансів компанії та об'єкта.
Для системних гравців квітень і травень виявилися вже досить вдалими. Скажімо, «Інтергал-Буд» зафіксував зростання продажів на 20% у квітні і збільшив цей показник у травні.
Купували квартири в різних комплексах компанії, що, як на мене, є показовим моментом щодо сегменту, який зараз затребуваний, і значущості концепції проєкту.
Saga Development розповіла про істотне зростання попиту на свій проєкт з еко-концепцією у межах мегаполісу: людям сподобалася можливість жити в оточенні зелені, вирощувати фрукти-овочі на фермі та водночас користуватися транспортною інфраструктурою міста.
З ослабленням карантину попит на житло почав повзти вгору. Про це заявили багато гравців. Цілком ймовірно, що до осені в концепціях багатофункціональних комплексів, еко-проєктів, форматів «місто в місті» показники попиту перевищать докризовий період березня та зростатимуть.
Витрати зростуть у тих, кому потрібно буде прискорити темпи будівництва.
Вартість квадратного метра в ліквідних проєктах, де є позитивна динаміка будівництва, живий інтерес, конвертований в угоди, зростатиме щонайменше у 1,5-2 рази швидше за загальноринкову.
Водночас загальноринкова (з огляду на те, що ми бачимо) дорожчатиме в межах 1-3% на місяць, оскільки інфляція, подорожчання будматеріалів і будівельно-монтажних робіт, а також інші витрати забудовника безпосередньо впливають на ціну.
Витрати також зростуть у тих, кому потрібно буде прискорити темпи будівництва. Першими ціни вгору потягнуть оздоблювальні, фасадні роботи, а також монтаж інженерних комунікацій. Робота монолітників і мулярів теж внесе свою лепту.
Водночас ніхто не може піднімати вартість у ситуації, коли попит провисає, а купівельна активність зменшується. Підвищення ціни квадратного метра буде поетапним і контрольованим.
Є нормальна динаміка будівництва та результати — зростає попит — є покупець — у міру готовності об'єкта збільшується ціна. Той, хто будує та створює корисні концепції, візьме своє. А от решті доведеться дуже швидко змінювати свій погляд на девелопмент житлового середовища.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора