Мінфін і податкова підставляють нову владу

керуючий партнер Crowe Mikhailenko

Йдеться про два законопроєкти №1209 і №1210. Їх історія наступна. Протягом кількох років готувався так званий антиофшорний пакет. Зробили цю роботу досить ретельно. У минулому році Мінфін вивісив проєкти на сайті, приурочивши оприлюднення до валютної лібералізації. Але тоді прийняти їх не вдалося.

До законопроєктів повернулися зараз і опублікували на сайті Верховної Ради. Однак внесли неймовірну кількість доповнень, як я розумію, з ініціативи Міністерства фінансів та ДФСУ. Я вже третій або четвертий день вивчаю і не втомлююся дивуватися. Ось кілька найяскравіших моментів, які додали до антиофшорного пакету.

Нові принципи розрахунку податків

Пропонується скасувати валютні курсові різниці при розрахунку податку на прибуток, і вони перестануть впливати на витрати.

Експорт за ціною нижчою від собівартості тепер повинен обкладатися 20-ти відсотковим податком на додану вартість. Спроба це запровадити була зроблена ще 3 роки тому, але суди визнали норму незаконною. Тепер вона протягується через поправки в закон.

Пропонується також офіційна публікація котирувальних цін для цілей трансфертного ціноутворення на сировинні товари. Ми від цього відмовилися 3 роки тому як від невдалого експерименту, і до цього часу суди скасовують донарахування 5-річної давності.

Нова відповідальність платників податків

Вводиться багато норм, що змінюють відповідальність платників податків не в кращу сторону. Наприклад, позапланові перевірки пропонується призначати не за фактом виявлених порушень, а при підозрі/сумніві податківців. Якщо це станеться, підприємства будуть тільки те і робити, що постійно відповідати на запити.

Також скасовується персональна відповідальність інспекторів за необгрунтовані донарахування в актах перевірки. Зараз інспектори побоюються писати неадекватні висновки, розуміючи, що така відповідальність існує.

Забирається максимальний поріг судового збору для оскарження податкових рішень. Таке вже було і раніше, тоді підприємства платили мільйони за право оскаржити рішення.

Всього подібних нововведень близько 30-ти. Явно відчувається жорсткий перекіс у взаєминах між державою і бізнесом на користь держави. На користь бізнесу в проєктах законів мало що проглядається.

Удар по експортерах

Є норми, які б'ють по цілим галузям. Через них просто «ляжуть» такі підприємства, як, наприклад, «АрселорМіттал Кривий Ріг».

І ось чому. Закон змінює базу оподатковувань. В Україні залізо бідне. Ви видобуваєте камінчик, а в ньому заліза 30%. Його треба збагачувати, щоб не возити каміння з однієї частини земної кулі в іншу. Це залізо з каменю виймають і отримують продукт збагачення — котуни. Питання, як це обкладати?

Загальноприйнята світова практика полягає в тому, щоб брати за основу зміст речовини, яке виймають із землі. А в законі пропонують оподатковувати речовину після збагачення руди. Через це податки для видобувних компаній виростуть в рази. Якщо це станеться, то ми просто не зможемо конкурувати з тією ж Австралією.

Мені взагалі здалося, що були зібрані судові справи, в яких фіскальна служба програла бізнесу. Їх проаналізували і вирішили, що раз в судах програємо, значить треба міняти закони. Це чисто фіскальний проєкт.

Всі ці нововведення подаються під соусом, що ми зберемо мільярди гривень завдяки тому, що закрутимо гайки. Якщо держава хоче зібрати кілька десятків мільярдів гривень, то вони, імовірно, залишать кишені підприємств, платників податків.

Інша справа вийде всі ці задуми втілити в життя. Технічно, за нинішньої ситуації в парламенті, проголосувати можна що завгодно. Ми віримо, що успіх голосування частково залежить від бізнесу, громадянського суспільства та експертного середовища.

Протягом останніх 3-5 днів, я спілкувався з багатьма представниками бізнесу в Торгово-промисловій палаті, Американській торговельній палаті і Європейській бізнес Асоціації. Загальне враження: із запропонованих змін тільки 10% зрозумілі бізнесу і допускаються ним. Я зараз не говорю про антиофшорний пакет, запропонований спочатку. Це був цілком робочий проєкт, який можна обговорювати, оперативно уточнити і виходити на голосування. А ось те, що до нього додано — категорично неприйнятне.

У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: kolonka@thepage.ua

Читати на The Page