Facebook Pixel

Як підготуватись до звільнення і залишити про себе найкращі враження

Процес звільнення не менш важливий, ніж процес працевлаштування — ейчар Ольга Луштей.

Процес звільнення не менш важливий, ніж процес працевлаштування — ейчар Ольга Луштей.

Зазвичай звільнення – не найприємніший момент у житті. Навіть якщо воно відбувається за вашою ініціативою, вам все одно доведеться пережити невеликий стрес. Про те, як треба і не треба звільнятися, і як залишити після себе найкращі враження, The Page поговорив з ейчарами.

Як не треба звільнятися

Скарги на керівництво і жалісливі повідомлення в робочому чаті

HR-менторка та засновниця рекрутингової агенції Smart Quotes Юлія Єфіменко розповіла про випадок зі своєї практики. «В компанії була запроваджена процедура щорічної оцінки. За результатами оцінки один зі співробітників не відповідав займаній посаді. З ним провели зустріч, надали зворотний зв'язок та вирішили надати час для виправлення та розвитку, тож зафіксували цілі на шість місяців. Потім була додаткова зустріч, на якій співробітник не показав очікуваних результатів, тож компанія прийняла рішення звільнити працівника, попередивши ще на першій зустрічі про такий можливий варіант та виплативши всі компенсації. На зустрічі співробітник з усім погодився, а потім пішов по кабінетах колег і почав бідкатися, що його несправедливо звільнили, не попередивши. Потім ще протягом дня писав у загальному чаті жалісливі повідомлення», — розповідає Юлія Єфіменко.

Утім, ця історія закінчилася спокійно: керівництво прозоро пояснило працівникам ситуацію, яка виникла, і свою позицію, і в компанії все було ок.

Агресія і погрози роботодавцю

Етап звільнення є не менш важливим, ніж етап прийому на роботу, переконана Ольга Луштей, HR-директорка медичної мережі «Добробут».

QuoteДуже важливо завершити шлях у компанії достойно, виважено та на позитивній ноті.

На її попередньому місці роботи працівниця не була згодна з рішенням керівника щодо звільнення і почала демонструвати агресію, погрожувати впливовими друзями і заявляти, що не піде з займаної посади. Вона також анонсувала, що поширить у соцмережах негативну інформацію про роботодавця.

«Почались перемовини, і мені вдалось переконати людину, навівши переконливі аргументи та описавши перспективи, що для неї ці дії не матимуть сенсу. Адже майбутній роботодавець буде брати рекомендації і може запитати себе: а для чого мені працівник, який йде з компанії таким чином?», — додала вона.

«Зникнення» працівника після новини про звільнення

Також поширений випадок, коли роботодавець ініціює звільнення, а працівник зникає: бере довготривалий лікарняний або взагалі не виходить на зв’язок. «Це пастка для роботодавця. Здавалося б, працівника можна звільнити за прогули. Але є ризик: він може з’явитись з лікарняним листом або іншими документами, що пояснюють його відсутність. І роботодавцю доведеться оплачувати той період, коли людини не було на роботі. Що робити? Варто розшукувати, намагатися вийти на зв’язок хоча би телефоном і з’ясовувати ситуацію. Звісно, зараз ми часто списуємо такі випадки на воєнний час», — пояснює Ольга Луштей.

Як треба звільнятися

Смаколики для колег

«В компанії була негласна традиція, коли співробітник, який звільнявся, попередньо на індивідуальній зустрічі озвучував це своєму керівнику, оговорював строки закінчення співпраці, та закривав важливі задачі. В колективі про це прозоро говорили, в останній день працівник на обід пригощав смаколиками колег (це почали робити самі працівники й не було обов’язковим), і всі, хто мав бажання, обідали разом та згадували цікаві моменти по роботі, проєктам, тімбілдінгам», — ділиться спогадами Юлія Єфіменко.

Про схожий приклад вдалого звільнення розповідає і Ольга Луштей. «З «Добробуту» звільнявся співробітник, який працював у нас понад 10 років. У нього були сформовані міцні професійні взаємини з командою. В останній день роботи він влаштував фуршет з піцею і шампанським. Ми згадували, як він починав діяльність в компанії, які були цікаві кейси та проєкти. Тобто звільнення перетворилося на досить позитивну подію», — каже вона.

Допомога ейчарам у підборі кандидата на своє місце

«Одна колега, яку ми цінували як фахівця і людину, звільнялася з важливої позиції. Згодом з’ясувалося, що вона рекомендувала нам кандидата на свою посаду. І цей кандидат виявився професіоналом, який одразу почав у нас працювати. Тобто ми не втратили ані дня на пошук заміни. Ось ідеальний приклад звільнення», — каже Ольга Луштей.

Як підготуватись до звільнення

Приймати рішення щодо звільнення не варто кінцево і безповоротно – потрібно спробувати поговорити з кимось із керівників. «Навіть якщо керівник заявив, наприклад, що зарплати цього року підвищувати не будуть, можна прийти до ейчара та запитати, коли буде перегляд зарплат та чи є інші кар’єрні можливості», — радить HR-директорка «Добробуту».

QuoteОстаточно вирішили звільнятися – попереджайте про це безпосереднього керівника заздалегідь.

Якщо ви на керівній посаді, краще повідомити про свої наміри хоча б за два місяці. «Два тижні – це мало навіть для рядової посади, щоб знайти заміну, працевлаштувати і адаптувати нову людину», — наголошує вона.

QuoteВарто проаналізувати свій шлях і зрозуміти, який досвід ви отримали. Хорошим тоном є, коли працівник ділиться зворотним зв’язком під час звільнення, розповівши свої враження про досвід роботи, колег і керівника.

«Ще я рекомендую робити прощальні вечірки для близького кола колег», — каже Ольга Луштей.

Як писати прощальні листи

Так звані farewall letters варто писати лише для кола людей, з якими ви були у професійній взаємодії. «Якщо є бажання повідомити про своє звільнення і подякувати за співпрацю найближчим колегам, це можна робити. Ті, хто залишається, часто отримують приємні враження від таких листів, розуміючи, що їх цінують. Але не рекомендую це робити на всіх, якщо організація велика», — додала Ольга Луштей.

Анна Мазур
Анна Мазур
засновниця та CEO платформи з розвитку кар’єри Happy Monday

Звільнення — це завжди стресовий процес, бо передбачає багато змін як для компанії, так і для працівника. Існує кілька поширених помилок, яких припускаються люди, коли звільняються з роботи, і яких важливо уникати, щоб забезпечити собі гарну професійну репутацію.

1. Short notice. Однією з найпоширеніших помилок є невчасне попередження роботодавця перед звільненням. За законодавством, ви повинні поставити до відома роботодавця щонайменше за два тижні, але якщо у вас є така можливість, то краще дати більше часу, щоб компанія встигла знайти вам заміну та передати необхідні процеси новому співробітнику.

2. Спалювання мостів. Звільнення з роботи може бути емоційним досвідом, особливо якщо ви звільняєтесь через проблеми з керівником або колегами. Однак важливо не дозволити емоціям взяти гору над вами й не спалювати мости з колишнім роботодавцем. Ви ніколи не знаєте, коли й де ви можете перетнутись. Також дуже ймовірно, що вам може знадобитися рекомендація від поточного роботодавця в майбутньому.

3. Недороблені справи. Перед тим, як звільнитися з роботи, важливо завершити всі проєкти або завдання, а також систематизувати всю робочу документацію, щоб вашим колегам було легше знайти щось після вашого звільнення. Також важливо попередити й передати контакти всіх зовнішніх партнерів вашим колегам або новому співробітнику. Якщо цього не зробити, ви можете поставити своїх колег або роботодавця у неприємне становище і залишити про себе враження непрофесійної й безвідповідальної людини як всередині компанії, так і поза нею.

4. Критика на адресу роботодавця. Ніколи не варто критикувати свого роботодавця, навіть якщо ви звільняєтесь через погані умови. Негативні відгуки про роботодавця або колег можуть зашкодити вашій професійній репутації. Також ваш майбутній роботодавець може сприйняти критику на адресу минулого роботодавця як великий ризик для власної репутації, бо якщо ви так відгукуєтесь про свою минулу роботу, значить, можете і про наступну. Тож це може навіть стати причиною відмови під час працевлаштування.

5. Піти по-англійськи. Про ваше звільнення має знати не тільки керівник. Знайдіть час, щоб спланувати передачу ваших поточних обовʼязків, а також подякувати своїм колегам і співробітникам за час, який ви провели разом.


Подякувати 🎉