Facebook Pixel

Як убезпечитись від роботодавця-афериста

Марія Конарова
HR-експертка, кар’єрна консультантка, експертка платформи з розвитку кар’єри Happy Monday

На жаль, бувають випадки, коли про недоброчесність роботодавця робітник/ця дізнається тільки через якийсь час роботи. Але є певні сигнали, «маячки», які з великою ймовірністю свідчать про те, що перед вами саме аферист. І сигнали ці зазвичай помітні хоча б на одному з етапів усього процесу працевлаштування, розповідає Марія Конарова, HR-експертка, кар’єрна консультантка, експертка платформи з розвитку кар’єри Happy Monday.

Публікація про відкриту вакансію

Правило просте – чим більше інформації про компанію, умови та вимоги, чим прозоріше наведені дані, тим безпечніше. Якщо ви з легкістю знаходите сайт компанії, можете зрозуміти, чим саме вона займається, знаходите інші сліди присутності в інтернеті (соціальні мережі, продукції, відгуки тощо) – це свідчить про те, що компанія реальна, її керівники ні від кого не ховаються, а бізнес легальний.

Те саме стосується й опису самої вакансії. Чітко описані вимоги до кандидата, функціонал посади та умови роботи – ознака доброчесної компанії. Розмиті формулювання на кшталт «можна без досвіду, головне – бажання заробляти», «цікава робота в офісі», «робота з людьми по телефону, пошук персоналу, виконання задач керівника» тощо мають викликати у вас сумніви. Якщо компанія не може описати чітких вимог і умов, то це поганий знак.

Так само мають застерегти вас і занадто, підозріло гарні обіцянки щодо зарплати і графіку. Зарплата 50000 грн при вільному графіку й зайнятість три години на день при відсутності досвіду («головне – бажання навчатись!») більш схожа на смачненький шматочок сиру в мишоловці.

Контактів зазвичай теж майже не буде, сайту компанії теж, пошук в гуглі теж не дасть результату. Якщо ви наберете вказаний номер телефону, вас просто запросять на зустріч і загадково скажуть «усі подробиці на співбесіді», навіть якщо ви чесно будете намагатись хоч щось для себе прояснити.

Тобто, якщо прочитавши опис вакансії і навіть поспілкувавшись із представником компанії, ви не розумієте, що треба робити, чим займається компанія, що треба від вас, а натомість чуєте лише настирливі запрошення прийти особисто – можете сміло відмовляти. Поважні компанії так не виглядають.

Співбесіда: як готуватись

Звичайно, деякі з компаній-аферистів навчились створювати такі публікації вакансії, які здатні викликати довіру та виглядають як типові звичайні тексти зі всіма необхідними атрибутами. Що може бути червоним прапорцем на співбесіді?

Обов’язково приготуйтесь заздалегідь. Пам’ятайте, що майже про кожну компанію є безліч інформації у відкритих ресурсах. Сайт компанії, чати й групи в соціальних мережах, сайти з відгуками про роботодавців – зазвичай навіть не найглибший нет-сьорфінг дасть вам змогу зібрати достатньо інформації. Так, не треба вірити абсолютно кожному відгуку й тексту. Люди можуть помилятися, самі проявляти недоброчесність, або навіть може бути цілеспрямована робота конкурентів. Але якщо ви знаходите сумнівну інформацію на різних ресурсах від різних людей – це як мінімум сигнал того, що вам потрібно звертати на це увагу.

До речі, повна відсутність інформації, як ми вже з’ясували вище, є одною з ознак роботодавців-аферистів.

На співбесіді обов’язково уточніть усі моменти, які стосуються вашої роботи. Не соромтесь ставити чіткі запитання – що саме мені потрібно робити? Який графік? Яка зарплата? Які умови? Якщо відповіді розпливчасті, копайте глибше, доки не будете впевнені, що ви все зрозуміли.

Наприклад, якщо ви чуєте, що зарплата залежить від того, як ви працюєте, то задайте уточнювальні питання. Наприклад: якщо є перемінна частина зарплати, то від чого вона залежить? Яка середня зарплата серед таких менеджерів? Скільки реально заробити у перший/другий місяць і через півроку? Чи є система штрафів? Тут діє те саме правило, що і з вакансіями – чим більше чіткості й прозорості, тим безпечніше. Якщо вам не хочуть розказувати деталей, пропонують просто спробувати або намагаються привабити занадто гарними умовами й «плюшками» – не варто витрачати свій час на таку компанію.

Оффер і початок роботи

Буває ситуація, коли на етапі відбору на вакансію все більш-менш зрозуміло й чітко. Але будьте пильні й обов’язково звертайте увагу на те, як компанія дотримується свого слова. Чи дійсно у вашому оффері прописані всі ті умови, про які ви говорили на співбесіді? Чи збігається ваша робота з тим, що вам обіцяли?

Іноді роботодавці-аферисти користуються таким маніпуляційним інструментом, як поступове «затягнення». Наприклад, наприкінці першого місяця вам кажуть, що ви ще не проявили себе, або що справи йдуть не так добре, як хотілося, або чомусь обличчя в компанії змінюються кожного тижня. І вам обіцяють, що цей місяць вийшов так собі не дуже, але ось далі буде огого! Дуже часто це спрацьовує, навіть коли людина відчуває незадоволення і вже розуміє, що щось тут не так.

Справа в тому, що нам важко відмовлятися від того, куди вже вкладені наші ресурси – час, енергія, кошти. Тому часто людина залишається зі сподіванням, що далі дійсно буде краще. Звісно, іноді дійсно бувають ситуації, коли обставини змінились або ви трошки не так уявляли собі свою роботу. Але якщо таких тривожних сигналів забагато – краще закінчувати співпрацю вже зараз, навіть якщо ви відчуваєте розчарування. Бо навряд чи далі буде краще. Бо це така тактика – тримати й «вичавлювати» людину до тих пір, поки вона сама вже не піде у розпачі.

Тобто, головний принцип на будь-якому етапі комунікації з компанією – наявність інформації, прозорість, чіткість і зрозумілість. Будь пильні, і тоді ви зможете вчасно розпізнати ту саму компанію.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора