Facebook Pixel

Якою мовою українці ведуть соцмережі під час війни? Дослідження

З початку війни українці почали частіше використовувати українську мову у спілкуванні в соціальних мережах. Це демонструє дослідження «Центру контент-аналізу», проведеного на основі аналізу 866 тисяч дописів користувачів з України з 5 червня по 5 липня 2022 року, пише SPEKA з посиланнм на опубліковане на «УП. Життя» дослідження.

Пости українців аналізували у Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, TikTok та на заборонених російських платформах, якими користуються українці – «ВКонтакте» та «Одноклассники».

Дослідження виявило відчутну українізацію після початку повномасштабної війни, однак ця тенденція спостерігається не в усіх соцмережах.

Зокрема найбільше на українську перейшли користувачі у Facebook, Instagram та Twitter, однак YouTube і TikTok залишилися суттєво русифікованими.

Аналогічне дослідження Центр контент-аналізу проводив і у 2020 році.

У 2020-му кількість російської мови в соцмережах суттєво переважала, лише кожен шостий допис був українською(16%).

При цьому, на той час 77% громадян України називали українську мову рідною, 70% користувались нею в роботі та навчанні, 63% спілкувались нею вдома.

Соцмережі у 2022: якою мовою пишемо?

  • Російська мова нарешті втратила панівне становище в соцмережах, однак все ще переважає – 37% постів українською мовою проти 63% російською, але статистика в окремо взятих соцмережах є різною.
  • Найбільші західні соцмережі – Facebook, Twitter та Instagram – у порівнянні з 2020 роком показали суттєву українізацію користувачів, загальна кількість яких сягає більше 66%.
  • Більшість організацій та компаній надають послуги і ведуть свої сторінки українською мовою.

Дослідники пов'язують це із законом, який набрав чинності в січні 2021 року, однак кількість дописів від приватних акаунтів зросла навіть більше (45%), що може бути результатом лише самовизначення, а не законодавчих обмежень.

  • Російські соцмережі «ВКонтакте» та «Одноклассники», які заборонені в Україні з 2017 року, поступово втрачають ще більше українців та є середовищем спілкування відвертих прихильників «русского мира».
  • Українськомовний контент у YouTube складає лише 5% . Дослідники пов'язують це з алгоритмами монетизації, що спонукає працювати на ширшу російськомовну аудиторію. З 2020 року частка контенту українською зросла лише на 2%.

Такі самі тенденції проявляються і в TikTok, де найбільше дітей, підлітків й молоді. Вплив війни на цю соцмережу не був істотним.

Як ситуація відрізняється по регіонам України?

Спостерігається помітна українізація користувачів із заходу України. Раніше вони залишали кожен другий пост російською мовою, нині ця частка становить до 10-25%.

Покращилась ситуація і в центральних областях України, при цьому найбільше російську використовують на півдні та в Києві.

Одним із найбільш русифікованим регіоном є Одещина, де лише кожен четвертий допис пишеться українською мовою.

Найбільш русифіковані у соцмережах Донеччина і Луганщина, де кількість дописів українською є мінімальною.

Це, найімовірніше, пов'язано з тимчасовою окупацією та великою кількістю біженців, які переїхали в інші області країни.


Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉