Facebook Pixel

Японська корпорація спровокувала бебі-бум, змінивши графік роботи працівників

Коли Масахіро Окафудзі став головним виконавчим директором корпорації Itochu у 2010 році, він зробив підвищення продуктивності своїм пріоритетом. Його підхід був контрінтуїтивним. Робота в офісі після 8 вечора була заборонена, понаднормова робота допускалася лише як виняток. Охоронці та співробітники відділу кадрів обшукували офісну будівлю Itochu у Токіо, наказуючи людям йти додому. Тим, хто чіплявся за свій стіл, було сказано прийти наступного дня раніше, щоб закінчити роботу та отримати додаткову плату за ранній вихід.

Через десять років корпорація, яка є великим різнопрофільним торговим домом, повідомила про більш ніж п'ятикратне збільшення прибутку на одного співробітника. Що також змінилося, на подив керівництва Itochu, так це те, як багато жінок взяли декретну відпустку, народили дітей та повернулися до роботи, йдеться у статті Bloomberg.

Корпоративні методи боротьби з падінням народжуваності

Itochu виявилася несподіваним першопрохідником у боротьбі з падаючою народжуваністю, яку ведуть уряд Японії та інших країн, але поки що без особливого успіху. У компанії рівень народжуваності серед штатних співробітників подвоївся за роки, що минули після того, як Окафудзі став генеральним директором, досягнувши майже двох дітей на одну робітницю до березня 2022 року, що набагато перевищує національний показник Японії, що становить 1,3.

Такий сплеск народжуваності привернув увагу члена правління Itochu Ацуко Муракі, яка раніше обіймала посаду директора з питань рівної зайнятості та захисту дітей у Міністерстві охорони здоров'я, праці та соціального забезпечення Японії. Минулого року вона закликала компанію оприлюднити цифри, які кидають виклик трендам, щоб надіслати соціальне повідомлення про те, що для жінок виховання дітей та кар'єра не повинні відбуватися за рахунок один одного.

Динаміка народжуваності в Японії, Південній Кореї, Китаї та компанії Itochu

Динаміка народжуваності в Японії, Південній Кореї, Китаї та компанії Itochu

Японія давно відома робочою культурою, в якій виснажливий час в офісі, за яким часто йдуть вечори, проведені за їжею та випивкою з колегами по робот та кліентамиі, ускладнюють створення сім'ї, особливо для працюючих жінок. В результаті багато жінок звільняються, щоб дбати про дітей. Заборона Itochu на роботу в нічний час дещо послабила цей тиск. А після пандемії Covid-19 співробітникам було надано можливість працювати з дому два дні на тиждень. Минулого року компанія пішла ще далі, скоротивши тривалість робочого дня з восьми до шести годин, щоб люди могли йти з роботи вже о 15:00.

Таким чином, хоча вагітність може фактично означати кінець кар'єри жінки в багатьох інших японських компаніях, багато жінок Itochu повернулися завдяки скороченому робочому дню та дитячому садку, який компанія відкрила поряд зі своїм офісом.

Падіння народжуваності – загальна проблема багатьох країн

Прем'єр-міністр Японії Фуміо Кісіда прагне зупинити прискорення зниження народжуваності, яке загрожує призвести до нестачі 11 мільйонів робочих місць до 2040 року і краху національної пенсійної системи та системи охорони здоров'я. У квітні цього року для вирішення цих проблем було створено нове агентство у справах дітей та сімей, а у червні Кісіда пообіцяв виділити 25 мільярдів доларів на нову політику, щоб збільшити народжуваність.

Масахіро Окафудзі

Масахіро Окафудзі

За межами Японії падіння рівня народжуваності ризикує вивести з ладу економічні центри Азії. У Південній Кореї рівень народжуваності впав до 0,78 у 2022 році. Частка жінок віком від 25 до 39 років, які вибувають із робочої сили в цій країні, є найвищою серед розвинутих країн, що, як вважають, частково пов'язане з відсутністю можливості догляду за дітьми.

Зростання фінансової напруги і відсутність держпідтримки дітей призвели до скорочення населення Китаю, внаслідок чого корона найгустонаселенішої країни світу перейшла до Індії.

Зміна корпоративної культури у Японії

Каральна, непідтримуюча корпоративна культура в низці азіатських країн далася взнаки на бажанні жінок мати дітей. Багато працівників технологічної галузі Китаю скаржаться на культуру понаднормової роботи, відому як «996»: працювати з 9 ранку до 9 вечора 6 днів на тиждень. Джек Ма, засновник Alibaba Group, у 2019 році піддався широкій критиці за те, що назвав «996» благословенням.

Торгові дома, такі як Itochu, сприяли повоєнному економічному диву Японії, вони також уособлюють національну корпоративну культуру, що характеризується домінуванням чоловіків, тривалим робочим днем та необхідністю приєднуватися до пияків з босами та клієнтами після роботи. Мало хто очікував, що великі компанії, такі як Itochu, Mitsui, Mitsubishi чи Sumitomo, відмовляться від багаторічного ідеалу крайньої відданості роботі та стануть піонерами у прагненні до кращого балансу між роботою та особистим життям.

Мережа магазинів біля дома FamilyMart належить Itochu

Мережа магазинів біля дома FamilyMart належить Itochu

Раніше цього року компанія Mitsui Sumitomo Insurance заявила, що виплачуватиме до 100 000 ієн (700 доларів) співробітникам, які беруть на себе частину робочого навантаження колег, які перебувають у відпустці для догляду за дитиною. Recruit Holdings, японський власник сайтів працевлаштування Indeed.com та Glassdoor, дозволяє співробітникам більшу частину часу працювати з дому та пропонує додаткові вихідні.

Великі компанії, як правило, активніше впроваджують гнучкий графік роботи, ніж дрібні. Згідно з урядовими даними, майже третина компаній у Японії, в яких працює понад 1000 співробітників, пропонують гнучкий графік роботи, порівняно з менш ніж 10% компаній, у яких працює не більше 100 осіб.

Деякі експерти сумніваються, що можна повторити успіх Itochu у широкому масштабі. Виховання дітей потребує грошей та часу. Торгові дома пропонують одні з найбільш високооплачуваних робочих місць у Японії. Середній річний дохід людини, що працює в Itochu у 2023 році, становить 121 тисячу доларів, що приблизно в чотири рази перевищує середній показник по країні.

«Головна причина падіння народжуваності полягає в тому, що люди з низьким економічним статусом не мають фінансових коштів для створення сім'ї чи дітей, – вважає Ясуко Хассалл Кобаяші, доцент Університету Ріцумейкан. – Itochu представляє заможних людей у Японії».

Однак стереотип чоловіка з корпоративної еліти більше не підходить для робочої сили Itochu. Компанія заявляє, що гнучкість та підтримка, яку вона пропонує, залучили більше жінок до роботи та заповнення критично важливих посад. Її працівники-чоловіки також, мабуть, більше пов'язані зі своїми сім'ями – половина молодих батьків взяли відпустку для догляду за дитиною порівняно з 14% по всій країні.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉