Facebook Pixel

Звіроботи та черепашки-ніндзя: як відомі мультики зміцнюють український бренд

Як український виробник працює з ліцензіями великих брендів: кейс Dodo Toys. Обкладинка Олександра Шатова

Як український виробник працює з ліцензіями великих брендів: кейс Dodo Toys. Обкладинка Олександра Шатова

«Трансформери. Час звіроботів» принесли своїм творцям касу в $438 млн, що більш ніж удвічі перевищило витрати на знімання фільму. «Черепашки-ніндзя: Погром мутантів» зібрали у прокаті $180,5 млн, що на $110 млн більше вкладень у проєкт. Як змусити черепашок-ніндзя та трансформерів «працювати» на тебе? Відповідь на це запитання знають співзасновники українського бренду Dodo Toys.

Розвивати сімейний бренд в умовах стагнації та зменшення ємності ринку — завдання із зірочкою. Продажі дитячих товарів в Україні 2022 року скоротилися майже удвічі. Як відновлюється ринок в Україні, де компанія шукає партнерів за кордоном та що потрібно для роботи з матеріалами від правовласників відомих персонажів, розповідають The Page співзасновники Dodo Toys Олена та Дмитро Терпай.

Де добре продаються дитячі товари: кейс Dodo Toys

Виробництво товарів для дітей — одна з індустрій в Україні, яка найбільше відчула просідання після початку повномасштабного вторгнення. СЕО Dodo Toys Дмитро Терпай каже, що до 24 лютого 2022 року компанія вийшла на обсяги виробництва у 3-3,5 млн одиниць на рік. Після початку великої війни ці оберти впали приблизно удвічі. Протягом 2023 року вони підросли на 5-10%.

Для Dodo Toys упали не лише продажі на внутрішньому ринку, частка експорту скоротилася удвічі. Це пов’язано з тим, що виробник припинив співпрацювати з ринками білорусі і росії. Через ускладнення логістики також зупинили постачання до Казахстану.

Співзасновники Dodo Toys Дмитро та Олена Терпай

Співзасновники Dodo Toys Дмитро та Олена Терпай

Dodo Toys в цифрах

  • 2016 рік — Олена та Дмитро Терпай заснували компанію.
  • Приблизно 1,7 млн одиниць — обсяг виробництва у 2023 році.
  • 20% — частка експорту в продажах.
  • 20% асортименту — продукція за ліцензіями.

«У нас було дуже багато замовлень на приватний європейський лейбл на базі нашої продукції. Але наразі і в Європі відчувається стагнація на багатьох ринках. Наші партнери не дуже хочуть інвестувати в українські проєкти через війну», — розповідає Терпай.

Нині Dodo Toys активно шукають клієнтів у Європі через участь у міжнародних виставках. Основними профільними ринками для свого бренду Терпай визначив Німеччину, Францію, Велику Британію.

Quote«Це топ-3 європейських ринків з продажу товарів нашої категорії. Ми розуміємо, що наш ринок — це не теплі країни, де довге літо і всі постійно на вулиці, тому пазли та настільні ігри там не дуже добре продаються. Скажімо, Греція для нас не перспективна. На попит таких товарів також впливає рівень розвитку країни: що розвинутіша країна, то батьки проводять більше часу з дітьми. Також там літні люди частіше збирають пазли. Бо це гарний спосіб провести час і корисно проти деменції. І, звісно, тим більша конкуренція на цих ринках», — пояснює особливості аудиторії бізнесмен.

Чому обрали роботу з ліцензійними продуктами

У 2016 року Дмитро та Олена Терпай створили Dodo Toys та вийшли на український ринок з пазлами, наліпками, розмальовками та настільними розвивальними іграми власного виробництва. Натепер загальна кількість продукції — 350 найменувань.

У 2021 році підприємці вирішили розвивати свій напрям та уклали першу угоду на виробництво і продаж товарів з ліцензійними персонажами відомих брендів. З цього рішення почалася співпраця зі світовими гігантами: Paramount, Hasbro, Warner Brothers тощо.

Натепер у портфелі компанії продукти з ліцензійними зображеннями становлять 20% від загальної кількості: герої «Щенячого патруля», «Підлітків-мутантів Черепашок-ніндзя», «Гаррі Поттера», «Свинки Пеппи».

Дані опитування серед батьків хлопчиків віком від 3 до 6 років у США показало, що Lego є найулюбленішим розважальним брендом. За даними Statista. Інфографіка Олександра Шатова

Дані опитування серед батьків хлопчиків віком від 3 до 6 років у США показало, що Lego є найулюбленішим розважальним брендом. За даними Statista. Інфографіка Олександра Шатова

Quote«Ліцензія дала можливість по-іншому подивитися на розроблення, ще глибше зануритись у нього і робити більш унікальний продукт. Так, з одного боку здається, що ліцензіар за нас все зробив: випустив анімацію або фільм, цих героїв усі знають, і ніби ми не вкладаємось у маркетинг. З іншого боку, це висококонкурентний ринок, тому нікому не цікавий сотий пазл з такою самою картинкою. Ти однаково маєш робити унікальний продукт», — каже Олена Терпай.

За словами Дмитра, нині найпопулярніші герої — персонажі «Щенячого патруля». На його думку, серії з цуценятами з серіалу вийшли дуже успішними завдяки вдалій ідеї мультика, який цікавий певній віковій категорії. А також завдяки чималим інвестиціям у цей бренд правовласника та виходу нових фільмів.

Як український виробник отримав ліцензію на використання персонажів відомих брендів

Щоб отримати ліцензії, Dodo Toys зверталися до Українського ліцензійного агентства Mood Space. Дмитро каже, що агентство — хороший помічник у цій справі. По-перше, воно має набагато міцніші відносини з ліцензіаром та бере на себе посередництво у спілкуванні, вирішенні паперових питань та узгодженні.

img-5688.jpg

Завдяки ліцензіям дизайнери компанії розробляють унікальний контент, що буде конкурувати на ринку в Україні та Європі

Quote«Це дуже великий шмат роботи. І від них залежить, як ми будемо розвиватися на ринку. У них є у цьому прямий інтерес: що більше ми продаємо, то у них більший відсоток від продажу. Для ліцензіара наша компанія дуже маленька. Наш заявлений обсяг — десятки тисяч доларів — для них це насправді нічого. Щодо обсягів наших європейських конкурентів, то я думаю, що суми контрактів становлять сотні тисяч євро, а десь наближаються до мільйонів. Тому без участі агенції ми могли б дуже довго чекати на ліцензії», — пояснює Дмитро.

За словами Терпай, ліцензії коштують десятки тисяч доларів. Насамперед оплачується користування зображеннями, далі розпочинається робота над розробленням ліцензії, яка також коштує дорого. Це також додаткові верифікації, сертифікації виробництва. Цей етап триває до року. Після цього над матеріалами починають працювати дизайнери виробника. У кращому разі вони за 5-6 місяців підготують продукти на основі наданих ліцензіаром матеріалів.

Олена наголошує, що для Dodo Toys, як для виробника, ліцензія — це гра у довгу. Щоб створити продукцію під матеріали певної ліцензійної розробки, дизайнерам компанії потрібно зануритися у процес. Тому тривалий час дизайнери працюють лише над однією серією.

«Потрібна командна робота. Ліцензія має бути унікальною, щоб наш продукт зайняв свою нішу на конкурентному ринку і в Європі, і в Україні», — каже підприємиця.

Дмитро згадує, що за час співпраці з ліцензіарами траплявся і провальний контент. Він вважає ці помилки цілком нормальними, адже дають змогу зрозуміти ринок.

«Це комерційна інформація, яку ніхто тобі не виведе просто так: ось із цим працюй, із цим не працюй. З деякими правовласникам ми погоджувалися дуже довго, тому що у них цей процес максимально затягнутий і складний. Але наразі ми сфокусовані на ліцензіях, які роблять оборот, з якими легко працювати. Зараз немає сенсу розширювати портфель, бо на ринку, який не зростає чи зростає дуже повільно, це не працює», — резюмує Дмитро.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉