Facebook Pixel

Як побудувати завод під час війни: бізнес-кейс бренду SheMax

SheMax: як український виробник вийшов на європейський ринок під час війни

SheMax: як український виробник вийшов на європейський ринок під час війни

Підприємці з Дніпра – Тетяна та Сергій Шелест — п'ять років тому започаткували виробництво обладнання для манікюрних салонів SheMax. За три роки роботи вони вийшли на європейський ринок та повністю відмовилися від продажів в Україні. Під час вторгнення Шелест релокували підприємство та побудували завод під Ужгородом. The Page розповідає, як в умовах воєнного стану бізнесмени розв'язали питання фінансування, збільшили дохід удвічі та починають будувати другий завод в Україні.

Виробництво витяжок для манікюрних салонів SheMax у цифрах

  • 2017-й — рік заснування
  • 1 млн євро — дохід компанії у 2021 році
  • 2 млн євро — дохід у 2022 році
  • 7 млн євро — на стільки планують збільшити дохід у 2023 році та вийти на ринок Америки.

Як SheMax стартували виробництво

2017 року підприємці з Дніпра Тетяна та Сергій Шелест вирішили відкрити власну справу. Стартовий капітал подружжя взяли зі своїх заощаджень: Сергій мав бізнес у галузі зовнішньої реклами, розумівся на проєктуванні, Тетяна володіла сервісом з пошуку б’юті-майстрів та глянцевий журнал. На цьому досвіді подружжя збудувало новий бізнес: виробництво витяжок, які поглинають нігтьовий пил під час манікюру і тим самим захищають здоров’я майстра.

Тетяна та Сергій Шелест — співзасновники компанії з виробництва обладнання для манікюрних салонів SheMax

Тетяна та Сергій Шелест — співзасновники компанії з виробництва обладнання для манікюрних салонів SheMax

Тоді на ринку вже були витяжки для манікюрних салонів, але габаритні: висота стандартного врізного манікюрного пилососу була 14 см, а мішок з нігтьовим пилом висів під столом, торкаючись ніг майстра та клієнта. Очищати його було незручно. Плюс гучний мотор. Підприємці вирішили це змінити і зробили креслення просто у гаражі та на кухні.

«У 2017 році в нас з чоловіком було приблизно 50-60 тис. євро стартового капіталу. Але ми, можна сказати, втратили ті гроші. Купили перший невеликий верстат, закупили матеріали та запустили виробництво. А після однієї виставки зрозуміли, що перший модельний ряд будемо знімати з виробництва», — згадує підприємиця.

Щоб перезапустити виробництво з новою моделлю, довелося взяти кредит. Не вистачало близько 200-300 тис. грн. Кредит дав змогу знову закупити невелику партію сировини, щоб від самого початку розробити та почати виробляти нові моделі витяжок.

«Модель витяжки, що ми розробили на заміну невдалої першої — Style Pro, стала найвідомішою в Європі. Мені здається, що вона працює у кожному другому салоні найбільших європейських міст», — розповідає Тетяна.

Манікюрний пилозбірник/витяжка SheMax Pro Style, що стала найбільш затребуваною моделлю українських виробників

Манікюрний пилозбірник/витяжка SheMax Pro Style, що стала найбільш затребуваною моделлю українських виробників

Як SheMax вийшли на європейський ринок

Перші два роки SheMax не був прибутковим бізнесом. Проте саме у цей період європейські споживачі почали знайомитися з продукцією української фірми. Першими амбасадорами та дистриб'юторами витяжок SheMax у Європі стали українські емігрантки — майстрині манікюру, що знали Тетяну Шелест завдяки її сервісу MaxWoman.

«У 2014 році українки багато емігрували — з Донецька, Криму, де були мої основні ринки. Вони поїхали до Європи та Америки. Контакти з цими майстрами за кордоном допомогли мені створити мережу дистриб'юторів для нового бізнесу», — розповідає Шелест.

У квітні 2020 року SheMax вперше отримали велике замовлення від іноземного партнера. Італійська компанія замовила 1000 витяжок на суму близько 5-6 млн грн. На той момент це були небачені масштаби для фірми родини Шелест.

«Ми таких грошей взагалі ніколи не бачили, таку кількість продукції навіть за рік не виробляли. З цього почався наш розвиток: під час локдауну SheMax працював у три зміни. Тоді ми навчилися рахувати виробництво, оптимізувати процеси, правильно пакувати», — підкреслює Тетяна.

У 2020 році SheMax згорнули всі продажі всередині України та стали виробляти тільки на експорт. Вже за два роки співвласники вирішили відмовитися від співпраці з італійською компанію, що першою зробила у них велике замовлення. Однією з причин відмови були демпінгові продажі італійських партнерів, що робили невигідними умови співпраці для інших європейських клієнтів. Тетяна Шелест наголошує, що у той момент було прийнято рішення концентруватися на більших замовленнях.

«Для нас це позиціювання компанії, яка слідкує за власним брендом, стало набагато важливішим в пріоритеті, ніж кошти, які можна швидко заробити. Це гра в довгу», — зауважує підприємиця.

Як SheMax побудували власний завод під час повномасштабної війни

З 2017 по 2022 рік Шелест виробляли витяжки в орендованому приміщенні колишнього гуртожитку у Дніпрі, де вони облаштували цех. Ще у 2021 році Тетяна та Сергій хотіли розширити виробництво, бо країн для експорту було вже 16. У Дніпрі вони знайшли завод, який хотіли купити. Проте за два тижні до 24 лютого 2022 року призупинили угоду.

Коли почалася повномасштабна війна, темпи виробництва та продажів впали майже на 100%. У Дніпро регулярно прилітали ракети. Але родина Шелест прийняла рішення побудувати завод в Україні, хоча іноземні партнери радили це зробити, наприклад, у Польщі.

Завод SheMax під Ужгородом, що був побудований та розпочав роботу у 2022 році

Завод SheMax під Ужгородом, що був побудований та розпочав роботу у 2022 році

Будівництво заводу SheMax почалося у вересні 2022 року у чистому полі на ділянці в 3 га біля Ужгорода. А вже у грудні вдалося перевезти команду та обладнання з Дніпра і відправити першу партію товару з нового офісу. Під час релокації виробництва з Дніпра до Ужгорода було зламано верстат вартістю у 5 тис. євро та пошкоджено товару на понад 10 тис. євро. Перевезення за 1174 км коштувало загалом 30 тис. євро.

Запуск виробництва на заводі з новим обладнанням дозволив збільшити потужність на 50% за рік. Завдяки новим верстатам деякі процеси, що робилися руками, вдалося автоматизувати. Кількість працівників змінилася несуттєво: у 2022 у Дніпрі працювало 15 робітників, наразі в Ужгороді — 20.

«Дивіденди ми навіть і зараз не виводимо. В нас з чоловіком є фіксовані зарплати, вони однакові. Всі кошти від бізнесу ми реінвестуємо і донині. Ці інвестиції вже іншого масштабу, ніж колись. Для порівняння: закупити три мотори або побудувати новий завод. Втім, сприйняття цих сум залишилося однаковим: що тоді 20 тис. грн на нові мотори здавалися космічними грошима, що так само тепер 20 млн — на новий завод», — посміхається Тетяна.

Нова бізнес-ідея та новий завод у 2023 році

Наразі Тетяна та Сергій планують запустити нове виробництво, вже не пов’язане з б’юті-галуззю. Біля першого заводу в Ужгороді вони будують новий. Цього разу потрібні інвестиції у розмірі 1,5 млн євро. Підприємці очікують рішення про ухвалу кредитування від Ощадбанку. Тетяна Шелест згадує, що минулого року SheMax так і не дочекалися ухвали кредитування на будівництво заводу. Але вона зауважила, що представники банку були вражені тим, як за шість місяців у чистому полі виріс завод, та тепер налаштовані оптимістичніше.

Подякувати 🎉