Перше дослідження грального ринку від UGC – результати. Фото: pixabay / whekevi
Вже минуло більше року відтоді, як Україна повернула гральний ринок у легальне поле. Це відкрило для населення новий вид розваг, недоступний 11 років. Країна має намір побудувати легальний бізнес та активно комунікувати з його учасниками.
У цьому, крім іншого, можуть допомогти соціальні дослідження ринку азартних ігор. Одне з таких, яке стало першим в Україні, нещодавно провела Ukrainian Gambling Council (UGC). Дослідження допомогло зрозуміти, як насправді українці ставляться до грального ринку.
The Page розбиралося, які результати показало незалежне дослідження, які фейки воно розвіяло, чи потрібно в Україні проводити такі опитування й надалі, як вони допомагають побудові легального гемблінг-ринку в країні.
Навіщо потрібні соціальні дослідження ринку азартних ігор
Знову відкритий гральний ринок України є досить специфічним, оскільки тривалий час перебував у тіні, через що в українців склалося двояке враження про сектор. Часто вони пов'язують його з безліччю стереотипів, оскільки тіньові компанії, які всі ці роки підпільно та «некоректно» працювали на території України, дуже підірвали довіру аудиторії до цього сегмента, вважає CEO PokerMatch Ukraine Віктор Кириченко.
Крім відповідальної роботи компаній, продуманої законодавчої складової, у відновленні іміджу ринку допомагають і всеукраїнські соціологічні дослідження, практика яких в Україні лише зароджується.
У впровадженні гемблінгу в культуру українців вони стають корисними, оскільки їх можуть використати державні органи, легальні компанії та населення для того, щоб краще розуміти процес легалізації гемблінгу в країні.
Це також допоможе уникнути маніпуляцій з боку противників реформи й тих компаній, які досі не перейшли в легальне поле, а також дасть змогу стежити за тим, чи правильно розвивається ринок.
Дослідження загальнонаціональної соціології UGC
Перше незалежне соціальне дослідження громадської думки на тему «Ставлення українців до гемблінгу» провела UGC спільно з дослідницьким агентством Info Sapience. Його результати представили 22 листопада 2021 року в пресцентрі інформаційного агентства «Українські Новини».
Опитування проводилося методом особистісних інтерв'ю вдома в респондентів. За допомогою планшетів опитали 1000 осіб віком від 18 років у всіх регіонах України, крім Автономної Республіки Крим і непідконтрольних територій Донецької та Луганської областей. Опитування проводили з 2 до 26 жовтня 2021 року.
Такі дослідження UGC планує проводити регулярно — раз на квартал, щоб стежити за тим, як розвивається ринок азартних ігор в Україні та сформувати інструмент зворотного зв'язку між суспільством й операторами ринку.
Підтримка українцями ринку азартних ігор
З моменту повернення ринку азартних ігор у легальне поле почала з'являтися фейкова інформація про те, що майже 80% українців виступають проти легалізації гемблінгу. Але результати дослідження це заперечують.
Насправді 56,8% опитаних не підтримують жодного аргументу на користь легалізації азартних ігор. Водночас 43,2% респондентів підтримують хоча б один із них, а саме:
- тим, кому не виповнилося 21 рік, забороняється грати в азартні ігри (підтримують 70,8% прихильників легалізації азартних ігор);
- доходи від ліцензійних платежів за онлайн-казино та онлайн-покер спрямовані на підтримку медицини (70,6%);
- 2021-го держбюджет отримав понад 1 млрд грн від ліцензійних платежів організаторів (67,6%);
- доходи від ліцензійних платежів за букмекерську діяльність спрямовуються на підтримку спорту (63,7%);
- букмекерські компанії спонсорують спортивну галузь — футбол, хокей, баскетбол та інше (63,2%);
- 50% ліцензійних платежів за офлайн-казино та гральні автомати йдуть до місцевих бюджетів (60,2%);
- держава посилила боротьбу з нелегальними закладами азартних ігор (58,1%);
- реєстр осіб, яким обмежений доступ до гральних закладів або участь в азартних іграх (57,6%);
- держава контролює рекламу гемблінгу, щоб вона не формувала думку, що участь в азартних іграх може бути джерелом доходів чи альтернативою роботі (51,9%);
- через легалізацію азартних ігор зросла кількість туристів (49,8%);
- держава гарантує доброчесність компаній-організаторів і виплати виграшів (49,1%).
Серед тих, хто підтримує зазначені аргументи, 46,4% чоловіків та 40,4% жінок. Щодо віку, то найбільшою підтримкою гемблінг користується в респондентів 18 — 34 років (50,6%). Непогані результати показали також вікові групи від 35 до 54 років та старше 55-ти – ці респонденти підтримують хоча б один аргумент у кількості 43,4% та 37,5% відповідно.
CEO PokerMatch Ukraine Віктор Кириченко пов'язує велику підтримку гемблінгу молоддю з тим, що нинішнє покоління звикло жити в «цифровому світі», і, звичайно, вони одразу адаптуються в онлайн-середовищі, зокрема і в ігровій сфері.
«Другий момент: легалізація – це прогресивний крок, а молодь – завжди за прогрес. До того ж покерні турніри — це змагання, а молодим людям більше властивий дух суперництва. Виявити свою майстерність, стати в чомусь найкращим — це дуже мотивує їх грати».
Віктор Кириченко
CEO PokerMatch Ukraine
Лудоманія в Україні
Результати дослідження також спростували фейкову інформацію про те, що через легалізацію азартних ігор половина населення країни стане лудоманами. Виявилося, що українці — не «граюча» нація, оскільки за останні п'ять років 92,3% наших громадян не грали в жодний вид азартних ігор (88,3% із них — чоловіки, а 95,6% — жінки). Загалом респонденти, які грали в азартні ігри, захоплюються такими видами:
- ставки в букмекерських компаніях — 1,8%;
- ігрові автомати — 1,6%;
- інтернет-казино 0,8%;
- казино — 0,8%;
- інтернет-покер на гроші – 0,6%.
Схожі дані показує дослідження і на тему того, чи хочуть українці грати на гроші в майбутньому. Так, 7,2% потенційно готові зіграти, а ось 92,8% — не готові до цього або ще не визначилися із відповіддю. Цікаво, що зіграти готові 12,3% чоловіків і лише 3% жінок. У First Casino пояснюють це тим, що чоловіки азартніші і їм простіше витратити кошти на розваги. У жінок розвагою найчастіше є шопінг чи купівля якогось блага.
«До того ж в Україні (на нашу думку та статистику) заробляють більше чоловіки, тому вони і є головними споживачами. Сподіваємося, що згодом ця тенденція вирівнюється у гендерному співвідношенні», — заявили в компанії. Кириченко додає, що вже спостерігається тенденція того, що дедалі активніше в покер грають жінки, і їхня частка лише зростатиме.
Щодо вікових категорій, то в майбутньому готові зіграти 13,3% респондентів віком 18 — 34 роки, 8,2% — віком 35 — 54 роки та 1,7% — старше 55-ти. Водночас найпривабливішими для майбутніх ставок стали такі види азартних ігор:
- ставки в букмекерських компаніях – зіграти готові 4,5% респондентів;
- ігрові автомати — 4,1%;
- казино — 3,4%;
- інтернет-казино — 3,2%;
- інтернет-покер на гроші — 2,7%.
Як бачимо, українці загалом не виступають проти індустрії, однак самі поки що не готові грати в азартні ігри. Кириченко каже, що така статистика пов'язана з тим, що рівень статків українців не дає змоги їм вільно витрачати фінанси на конкретне дозвілля.
Як до соціальних досліджень у гемблінгу ставляться гральні компанії?
Щоб дізнатися, наскільки такі дослідження корисні ринку, The Page опитало кілька провідних операторів. Всі вони вважають, що тенденція на такі дослідження є досить позитивною та важливою не лише для ринку загалом, а й для кожного легального оператора окремо.
PokerMatch Ukraine
За словами СЕО PokerMatch Ukraine Віктора Кириченка, такі соціологічні дослідження дуже важливі для всієї галузі загалом.
«Результати цього дослідження дають, зокрема нашій компанії, розуміння того, куди рухатися, з якою цільовою групою гравців працювати, на які проблеми звернути особливу увагу та визначитися в тому, яка частка ринку загалом грає. Опитування також продемонструвало, що легалізація більшою мірою спрямована на розвиток туристичного гемблінгу, а також на залучення гравців з-за кордону».
Віктор Кириченко
CEO PokerMatch Ukraine
Він вважає, що для формування довіри й обміну інформацією компанія прагне створити повноцінне ком'юніті навколо себе, адже важливо, щоб гравцям було цікаво та комфортно.
«Наразі є чудові ресурси та майданчики для того, щоб об'єднувати людей за інтересами. Соцмережі, форуми, зустрічі з гравцями в «живому» форматі — все це зміцнює довіру користувачів до компанії і, звичайно, дає весь необхідний фідбек щодо реалізованих проєктів та ідеї для планів на майбутнє», — додав він.
VBET
У компанії VBET нам заявили, що бачать цінність у таких опитуваннях і навіть запровадили практику власних досліджень ринку та аналізу портрета аудиторії.
«Регулятор, профільні асоціації, бізнес і кінцевий споживач, на мій погляд, нерозривні. Ці дослідження допоможуть гравцям ринку визначити не лише маркетинговий вектор, а й тримати баланс між правильною бренд-комунікацією, етикою та правилами відповідальної гри», — вважає оператор.
First Casino
У First Casino The Page розповіли, що будь-які дослідження з опитування ставлення українців до грального бізнесу є дуже важливими для компанії, оскільки на їхньому ґрунті вона може бачити, наскільки змінюється думка жителів країни загалом про гральний ринок.
«На основі дослідження ми можемо будувати свою стратегію розвитку, а також PR і маркетинг-кампанії для формування позитивного образу грального бізнесу», — пояснили в First Casino.
Як соціальні дослідження вплинуть на розвиток грального ринку України
На думку гральних компаній, такі соціальні дослідження безпосередньо впливають на побудову легального гемблінг-ринку в Україні. Це пов'язано насамперед з тим, що більшість компаній аналізують ставлення українців до гемблінгу всередині, доносячи аудиторії меседжі про усвідомлену гру та гемблінг як спосіб розваги, а не заробітку, а всеукраїнські дослідження їм у цьому допомагатимуть, адже лише спільними зусиллями ринку можна змінити сприйняття аудиторією цього сегмента послуг.
Кириченко зазначає, що такі опитування можуть допомогти державним органам проаналізувати та зрозуміти ставлення українців до ігрової галузі. Він висловлює впевненість, що соціологічні дослідження для гемблінгу мають проводитися не рідше ніж один раз на рік.
«Справа в тому, що через низку зовнішніх чинників протягом року ставлення населення до певного об'єкта оцінювання може змінюватися кардинально», — пояснює експерт.
Про необхідність регулярного проведення таких досліджень заявили і VBET, First Casino. У VBET говорять про важливість регулярних квартальних і річних досліджень, як це роблять у самій компанії.
У First Casino так само вважають, що їх потрібно проводити з періодичністю раз на пів року. У компанії пояснюють, що у зв'язку з тим, що раніше цей бізнес мав негативну оцінку й був загнаний у підпілля, важливо почути і в перспективі побачити, наскільки змінюється громадська думка про азартні ігри.
«Дослідження ринку однозначно потрібно проводити», — резюмували в компанії.
Висновки. Дослідження ринку азартних ігор є важливими для побудови легального ринку та викорінення стереотипів, пов'язаних із ним. Державі, компаніям і гравцям необхідно спостерігати за тим, як розвивається гемблінг-ринок та як змінюється думка про нього. В Україні з такою ініціативою першою виступила UGC. Опитування продемонструвало, що реформа легалізації азартних ігор розвивається в тому напрямку, в якому була задумана від початку — залучення іноземних гравців і розвиток гемблінг-туризму.
Оператори ринку сходяться на думці: соцдослідження дуже важливі для розвитку гемблінгу, а традицію, яку почала Асоціація, необхідно продовжувати.