Facebook Pixel

Податкові пристрасті: навіщо знижувати податки на гральний бізнес в Україні

Переваги та недоліки законопроєкту 2713-Д. Фото: Unplash

Переваги та недоліки законопроєкту 2713-Д. Фото: Unplash

2021 рік став значущим для легальної гральної індустрії України – відкрилися наземні казино, проведені великі міжнародні форуми та виставки, документально оформлені принципи відповідальної гри. А до держбюджету, за даними Держказначейства, за 10 місяців 2021 року надійшло 1,27 млрд грн від ліцензійних зборів.

Не менш важливим є ухвалення Верховною Радою у першому читанні податкового законопроєкту 2713-Д. Ним пропонується встановити 10% податку GGR для всіх видів азартних ігор. На прийняття у другому читанні чекають не лише оператори, а й іноземні інвестори.

The Page розбиралися, що змінює 2713-Д, навіщо він іноземцям й чи справді він такий гарний, як про нього відгукуються.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!

Законопроєкт 2713-Д: Що нового?

У липні 2021 року Верховна Рада ухвалила законопроект 2713-Д у першому читанні.

Тепер він чекає на друге читання. Зрозуміло, що документ зазнав змін. Найбільш важливим рішенням у тексті законопроєкту учасники ринку вважають уніфікацію прогресивного податку на GGR (Gross Gaming Revenue). Законопроєкт 2713-Д встановлює єдину ставку податку GGR лише на рівні 10% всім видів азартних ігор. При цьому операторам азартних ігор крім податку на GGR все ж таки потрібно буде заплатити 18% податку на прибуток.

Підписуйтесь на нас в Google News!

Ще одним важливим моментом є усунення колізії щодо призначення членів Комісії з регулювання азартних ігор (КРАЇЛ). 2713-Д виключає одну із статей та залишає лише частину, згідно з якою конкурсний відбір організовує Комісія з питань вищого корпусу державної служби.

Також документ передбачає, що вся інформація, починаючи з податків та закінчуючи даними про гравців, має оброблятися на території України. Розмістити сервери сайтів у ЄС вдасться, а ось на території держави-окупанта – ні.

Загалом ринок позитивно оцінює законопроєкт, і багато міжнародних операторів чекають на його прийняття.

«Поточна редакція – це компроміс ринку та влади. Абсолютно підтримуємо законопроєкт. Дуже сподіваємось, що найближчим часом Рада проголосує за нього у другому читанні».

Олег Конончук

Олег Конончук

Генеральний директор Slots City

Якщо Верховна Рада ухвалить законопроєкт, він набуде чинності з 1 січня 2022 року.

Привіт від іноземних інвесторів: навіщо приймати 2713-Д?

Через ставку в 19,5 % податку на виграш іноземні туристи не дуже прагнуть до України, адже багато країн взагалі не оподатковують виграші переможців. Через це українському ринку важко конкурувати з іншими юрисдикціями. Законопроєкт 2713-Д пропонує звільнити від податків виграші до 8 мінімальних зарплат включно.

Конкурувати на світовому ринку складно й через потрійну плату за ліцензії. За словами ініціатора документа – члена Комітету та голови підкомітету з питань організації та оподаткування грального бізнесу Олега Марусяка, іноземних інвесторів не цікавить така висока вартість ліцензій.

Згідно з дослідженням «Індекс подій UGC», 64,7% опитаних експертів ринку вважають ухвалення 2713-Д вкрай необхідним, 82,4% – актуальним. ⅔ експертів переконані, що зміни, які вносить законопроєкт, є справедливими. Ухвалення цього документа стимулюватиме збільшення доходів бюджету від ліцензійних платежів.

З січня до жовтня 2021 року дохід від ліцензійних платежів становив 1,27 млрд грн. Загалом в Україні видано 51 ліцензія для різних компаній.

За даними Британської ради букмекерства та азартних ігор (BGC), до якої входять найбільші світові оператори азартних ігор в інтернеті, ця цифра набагато менша за ту, яку потенційно міг згенерувати ринок при оптимальному для міжнародних операторів регулюванні.

За оцінкою H2 Gambling Capital, онлайн-ринок азартних ігор за сприятливого регулювання може генерувати до 96 млн євро (2,9 млрд грн) бюджетних надходжень щорічно.

BGC вважає, що ухвалення законопроекту допоможе вирішити три ключові питання в ході створення прозорого ринку:

  • боротьба із незаконними азартними онлайн-іграми;
  • удосконалення захисту прав споживачів;
  • одержання додаткових бюджетних надходжень.

Багаті платять більше? Який GGR у Європі та світі?

В Україні на даний момент діють такі розміри податкових ставок:

  • 30% для лотерей;
  • 10% – для гральних автоматів;
  • 18% – для операторів азартних ігор та беттингу.

Усі виграші оподатковуються ставкою в 19,5%, з яких 18% – прибутковий податок, а 1,5% – військовий збір

«Ті податки, які зараз змушені платити компанії, є економічно недоцільними. Пропонована ставка у 10% влаштовує і бік бізнесу, і державу».

Олег Конончук

Олег Конончук

Генеральний директор Slots City

Податкові ставки для грального бізнесу в Україні не найвищі у світі, але у нас одні з найбільших ліцензійних платежів. Для порівняння:

  • GGR у Франції – 83,5%;
  • Німеччини – 80%;
  • Данії – 75%;
  • США – 51%;
  • Великобританії – 50%;
  • Чехії – 35%;
  • Аргентині – 15%;
  • Бельгії – 11%.

Якщо 2713-д приймуть у другому читанні й загалом, то розмір податку на GGR в Україні стане одним із найнижчих у Європі. За словами ініціатора законопроєкту Олега Марусяка, зниження ставок з податку на GGR «буде компенсовано за рахунок надходжень від сплати ліцензії, адже в Україні встановлені найвищі плати за ліцензію у світі».

«У різних видів азартних ігор різна маржинальність: у ігрових автоматів та онлайн-казино вона вища, ніж у букмекерів. Тому я вважаю, що оптимальна податкова ставка має бути на рівні 5-7%, оскільки в Україні, крім спеціального ігрового податку, діє ще податок на прибуток підприємства – 18%».

Михайло Коваль

Михайло Коваль

Head of Legal Parimatch Ukraine

Він додає, що в ігровій практиці такого не існує: є спеціальний ігровий податок, або податок на прибуток. В Україні ж діють обидва плюс висока вартість ліцензії. По-справжньому — спеціальний ігровий податок на валовий ігровий дохід (GGR) при ставці податку на прибуток, яка зараз становить 18%, не повинен перевищувати 5%.

Але податок на GGR аж ніяк не єдиний камінь спотикання для українського ринку азартних ігор. Комфортно має бути не лише операторам та інвесторам, а й гравцям, яким зараз доводиться віддавати 19,5% із кожного виграшу у вигляді податків.

«Я дотримуюсь думки, що податку на виграш не має бути. Багато країн вже відмовилися, а там, де він залишився, враховуються витрати на гру та інші витрати, оскільки кожен вид азартних ігор має різну маржинальність. Оптимально було б запровадити диференційовану шкалу податку на GGR».

Михайло Коваль

Михайло Коваль

Head of Legal Parimatch Ukraine

Він додав, що для українських гравців це буде прийнятною ставкою. Середній чек з гри та середній розмір виграшу не такі високі, тобто абсолютна більшість виграшів потраплятимуть у люфт, який не оподатковується. Звичайно, крім джек-потів та великих виграшів.

Проте іноземні гравці приїжджають грати у валюті. Для них ця ставка не стане ключовим фактором у ухваленні рішення. У світовій практиці податку на виграш немає, більшість європейських країн відмовляються від нього. А в тих країнах, де він залишився, бізнес іде в тінь.

«Іншими словами, податок на виграш – це гральний атавізм».

Михайло Коваль

Михайло Коваль

Head of Legal Parimatch Ukraine

Думка ринку: у чому переваги та недоліки 2713-Д

Порівняльна таблиця, яка підготовлена до розгляду законопроєкту у другому читанні, містить 155 правок. За словами Марусяка, 19 із них пропонується врахувати та 136 – відхилити.

Перші стосуються окремих редакційних уточнень, терміну набрання чинності законом – 1 січня 2022 року, виключення позиції про доручення НБУ переглянути та збільшити для наземних казино граничну суму готівкових розрахунків з фізичними особами, тощо.

Відхилити пропонують збільшення ставок податку на дохід від діяльності щодо організації та проведення азартних ігор порівняно з редакцією першого читання, розширення повноважень органів місцевого самоврядування та надання їм права приймати рішення про дозвіл чи заборону грального бізнесу на певній території; різні правила оподаткування виграшів для резидентів та нерезидентів.

«Робота над законопроєктом велася досить активна, й це тішить. Якби не було правок – було б дивно. Правки є – це добре, бо свідчить про інтерес до грального ринку та комплексний підхід до питання оподаткування».

Олег Конончук

Олег Конончук

Генеральний директор Slots City

За словами Михайла Коваля, 155 поправок – достатня кількість виправлень для такого документа. Це не гральний профільний закон, до якого було внесено 3492 виправлення.

«Правки у 90% по суті, були дискусії. Не повинно бути податку на виграш з гравця, можливо диференціальна ставка по GGR – хто платить більше за ліцензію, той одержує меншу ставку спеціального грального податку».

Михайло Коваль

Михайло Коваль

Head of Legal Parimatch Ukraine

Законопроєкт передбачає ліквідацію дублюючих один одного ліцензійних платежів. За словами Коваля, ця зміна має залучити іноземних інвесторів. Вноситься конкретика до статті закону для спрощення розуміння норм для іноземних та національних організаторів азартних ігор.

«Розраховуємо, що ухвалення закону 2713-д про оподаткування відбудеться у грудні 2021 року. Тоді наступний рік стане роком заходу іноземних гравців на територію України, оскільки інтерес до українського ринку з боку Європи та світу зростає».

Михайло Коваль

Михайло Коваль

Legal Director Parimatch Ukraine

За словами СЕО GG Poker Україна Сергія Романенка, законопроєкт 2713-Д – це намір держави нарешті врегулювати вкрай важливе питання для всіх учасників сфери.

«Нарешті – тому, що без чітко визначених механізмів оподаткування, ставок... взагалі неможливо оцінити потенціал ринку з погляду бізнесу. І ми, як міжнародний бренд, вітаємо цю ініціативу».

Сергій Романенко

Сергій Романенко

СЕО GG Poker Україна

Без сумніву, уряд та бізнес проробили багато роботи для повноцінного запуску грального ринку. Їхні дії вже приносять позитивні результати, проте для більш ефективної роботи сфери гемблінгу дуже важливо прийняти зміни до оподаткування.

Коментарі

Всі новини