З середини XVIII століття гральні заклади в західному світі (держав у сучасному розумінні, де у громадян — універсальні права, тоді ще не було) почали стрімко набирати рис універсальних і спеціалізованих, упорядкованих підприємств, діяльність яких регулювалася як законодавством, так і зростаючим попитом населення. До цього ігри були доступні, переважно, представникам вищого суспільства — особам, які володіли капіталом, часом і готовністю обміняти гроші на своє слово (ставку) і честь. У чому ж полягає суть гемблінгу як бізнесу сьогодні?
Філософія сучасного гемблінг-бізнесу полягає в тому, щоб створити специфічну гральну розвагу для людей. Водночас велику увагу легальні заклади приділяють безпеці гравця, ідентифікації його особи та фінансовим можливостям, комфорту, естетичній насолоді, концентрації інших сенсорних задоволень і бажанню повертатися. Кожен заклад по-своєму реалізує ці базові принципи бізнесу.
Що особливо важливо, так це те, що з відкриттям грального ринку в Україні, після 11 років існування сірого ринку та 10 попередніх років стихійного розвитку ринкової економіки, — в Україні, мабуть, уперше відкрилося вікно можливостей для розвитку цивілізованого та соціально-відповідального грального бізнесу, здатного зробити свій позитивний внесок у життя суспільства, в економіку країни і в міський стиль життя.
Як влаштований гральний заклад, створений для відпочинку?
Кожен вид грального закладу — казино, зала гральних автоматів, пункт прийому ставок, покерний клуб тощо — пропонує свій власний унікальний гральний досвід для відвідувачів. Головне, що об'єднує досвід гравців у всіх закладах — це те, що, незважаючи на обов'язковий елемент присутності в процесі грошей, гра ведеться зовсім не для заробітку, а для отримання специфічної розваги: можливості випробувати свої шанси, зробити ставку на своє рішення в тій чи іншій грі.
Західні дослідження поведінки та мотивації більшості гравців показують, що вони мають абсолютно різні причини та цілі в гемблінгу, де заробітку як мотивації практично не існує, а фінансова вигода є лише приємним доповненням до процесу розваги. Серед таких мотивацій, наприклад:
- соціалізація (переважно, для жінок і молодих гравців у віці 21-38 років, які надають перевагу «швидким» видам азартних ігор — слот-машинам, ігровим автоматам, бінго);
- демонстрація вмінь (для гравців у різні види покеру);
- демонстрація знань (для гравців на ставках);
- проведення часу (розіграш лотереї);
- та інші.
Спільним знаменником у мотиваціях усіх гравців є бажання залишити нудьгу та тяготи звичайного життя за дверима пишно вбраного грального закладу, в пошуках хвилюючого моменту істини: виграш чи програш.
Саме для реалізації цієї потреби людей бізнес і організовує свою діяльність. Водночас сучасні реалії вимагають від організаторів азартних ігор реалізовувати не тільки запобіжні заходи для ідентифікації гравців і недопуску до гри осіб, які не досягли 21 року і, наприклад, осіб, визнаних недієздатними.
Відповідальні організатори азартних ігор у всьому світі також реалізують масу соціальних проєктів, спрямованих на поліпшення життя в містах, де такі заклади існують.
Які соціальні проєкти реалізують гемблінгові компанії
Як я вже писала раніше, на тлі занепаду економічних показників індустрії в 2020-2021 роках гемблінгові компанії все ж знаходили можливість спрямувати кошти на боротьбу з COVID-19. Так, наприклад, оператори з Макао направили $25 млн для боротьби зі складною епідеміологічною ситуацією в регіоні.
Зокрема, компанія Galaxy Entertainment Group Ltd через свій благодійний фонд перевела $20 млн в епіцентр спалаху хвороби — провінцію Хубей.
У Британії, де частка грального ринку в економіці країни також істотна, незважаючи на значне падіння прибутку, вищезгадана Hillside (International Gaming) LP також пожертвувала £10 млн для підтримки NHS.
Американський мільярдер Стів Уїнн, відомий власник казино, пожертвував $50 млн закладам охорони здоров'я штату Нью-Йорк, у зв'язку з чим влада муніципалітету вирішила перейменувати лікарню Mohawk Valley Health на The Wynn Hospital.
Україна не стала винятком: відомо про добровільне надання фінансової та матеріальної допомоги гемблінгових компаній українським лікарням у найгостріший період боротьби з коронавірусною інфекцією.
Резюмуючи, можна сказати, що сьогодні в публічному полі існує великий недолік інформації про реалії легального грального бізнесу, його філософію, його практику, про те, в чому полягає суть відповідальної гри, і суть послуги з надання специфічного виду розваг — організації гри. Цю порожнечу належить заповнити легальним операторам азартних ігор спільно із засобами масової інформації та громадськими організаціями.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора