Український інформпростір сколихнула новина про те, що Білорусь припинить постачання бензину марки А-95, оскільки «Білоруська нафтова компанія» й досі не підтвердила його на червень для українських замовників. Цей бензин займає приблизно 50% українського ринку, тому українці почали хвилюватися щодо можливого дефіциту палива та його подорожчання в країні. розбиралося, чи варто цього побоюватися й кому від такого рішення насправді гірше.
Зупинення постачань бензину з Білорусі: причини
Причини припинення постачання бензину А-95 наразі точно невідомі. Однак заступник міністра економіки Тарас Качка на своїй сторінці у Facebook написав, що це пов'язано з технологічними процесами на підприємствах білоруського виробника і довгострокових наслідків для імпорту бензину з Білорусі очікувати не варто.
«Політику щодо диверсифікації постачань буде посилено. А поки що не піддавайтеся паніці», — написав він.
З тим, що така ситуація пов'язана з технологічними процесами, а не з політичними (йдеться про примусову посадку літака Ryanair у Мінську та затримання білоруського журналіста Романа Протасевича), згоден і аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко. За його словами, дві ці ситуації пов'язувати не варто. У коментарі він заявив, що логічного пояснення такій ситуації немає, адже Білорусь має запаси бензину цієї марки. Те, що це, найімовірніше, технологічна, а не політична проблема, підтвердив і аналітик консалтингової групи «А-95» Артем Куюн.
Дефіцит і подорожчання бензину в Україні через зупинення постачань А-95
У консалтинговій групі «А-95» вважають, що в разі припинення постачання бензину А-95 з Білорусі на ринку може утворитися дефіцит, оскільки середньомісячне постачання цієї марки у 2021 році склало 55 тис. тонн, або приблизно 50% ринку, пише галузеве видання encorr.
«Брак 50% постачань не може пройти для ринку безслідно. Частково його можна перекрити з Литви, але малоймовірно, що завод зможе поставити більш як 10 — 15 тис. тонн. Можна імпортувати морем, але таких постачань давно ніхто не робив, і технічна можливість їх оперативно прийняти й відвантажити невідома», — заявив директор «А-95» Сергій Куюн.
Водночас топменеджер однієї з великих мереж АЗС заявив Liga.net, що ціни на бензин у червні потенційно можуть зрости на одну грн тільки завдяки логістиці й націнці оптових постачальників, додавши, що «такого ніколи не було».
Однак аналітики, опитані , налаштовані більш оптимістично. Так, за словами Артема Куюна, «нічого страшного не станеться».
«Я закликаю взагалі цю паніку не плодити — нічого страшного не станеться. По-перше, А-95 не єдиний бензин, залишається А-92. Це, звісно, погано для країни в тому сенсі, що хтось може не шукати альтернативні джерела, а зробити з 92-го 95-й. Але навіть якщо брати все по-чесному, то можна буде замінити ці обсяги з інших країн або морським транспортом. Тому я вважаю, що все буде нормально, ніякої кризи не буде. До того ж є запаси на ринку й розуміння того, звідки брати бензин, крім Білорусі».

Артем Куюн
Аналітик Консалтингової групи «А-95»
Щодо вартості, то Артем Куюн зазначає, що вона, найімовірніше, буде такою, яку встановить Кабмін, адже зараз на А-95 діє держрегулювання, тому вищою ціна точно не буде. За його словами, вона залежатиме від котирувань Північно-Західної Європи, які не залежать від білоруських постачальників.
Згоден з аналітиком і Сіренко. Він говорить, що забраклий обсяг постачань готові відшкодувати українські виробники завдяки нарощуванню виробництва в червні. А щодо ціни, то, за його словами, причин для збільшення вартості ресурсів немає.
«Ціна зміниться лише в оптовому сегменті, але я не впевнений, що кінцевий споживач помітить якийсь рух», — говорить він.
Чим загрожує Білорусі припинення постачання бензину
Експерти збіглися в думці, що припинення постачань бензину в Україну погано вплине як на «Білоруську нафтову компанію», так і на саму країну. Так, Сергій Куюн назвав це рішення «найгіршим, яке могли ухвалити білоруси в поточній ситуації», оскільки за їхнім продуктом стоїть 50% ринку.
Артем Куюн говорить, що кожен такий збій змушує українських трейдерів шукати шляхи диверсифікації постачань, і з часом вони ставатимуть ширшими, а необхідність у білоруському бензині відпадатиме все більше.
«Білоруська сторона втратить, оскільки Україна для них є преміальним ринком, ми добре платимо. У підсумку вони втратять частину ринку. Гадаю, що після ремонту [Мозирського нафтопереробного заводу — ] вони продовжать відвантаження, але це поганий сигнал. Варто очікувати, що під час укладання довгострокових контрактів на 2022 рік українські трейдери згадають гарячий червень і скоротять обсяги, бо немає сенсу підписувати договори зі стороною, яка їх не виконує. У такому разі виграє український виробник, оскільки ситуація вирівняється саме на його користь», — резюмував зі свого боку Сіренко.