Facebook Pixel

Зупинення постачання білоруського бензину: що буде із цінами в Україні

Український інформпростір сколихнула новина про те, що Білорусь припинить постачання бензину марки А-95, оскільки «Білоруська нафтова компанія» й досі не підтвердила його на червень для українських замовників. Цей бензин займає приблизно 50% українського ринку, тому українці почали хвилюватися щодо можливого дефіциту палива та його подорожчання в країні. The Page розбиралося, чи варто цього побоюватися й кому від такого рішення насправді гірше.

Зупинення постачань бензину з Білорусі: причини

Причини припинення постачання бензину А-95 наразі точно невідомі. Однак заступник міністра економіки Тарас Качка на своїй сторінці у Facebook написав, що це пов'язано з технологічними процесами на підприємствах білоруського виробника і довгострокових наслідків для імпорту бензину з Білорусі очікувати не варто.

Quote«Політику щодо диверсифікації постачань буде посилено. А поки що не піддавайтеся паніці», — написав він.

З тим, що така ситуація пов'язана з технологічними процесами, а не з політичними (йдеться про примусову посадку літака Ryanair у Мінську та затримання білоруського журналіста Романа Протасевича), згоден і аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко. За його словами, дві ці ситуації пов'язувати не варто. У коментарі The Page він заявив, що логічного пояснення такій ситуації немає, адже Білорусь має запаси бензину цієї марки. Те, що це, найімовірніше, технологічна, а не політична проблема, підтвердив і аналітик консалтингової групи «А-95» Артем Куюн.

Дефіцит і подорожчання бензину в Україні через зупинення постачань А-95

У консалтинговій групі «А-95» вважають, що в разі припинення постачання бензину А-95 з Білорусі на ринку може утворитися дефіцит, оскільки середньомісячне постачання цієї марки у 2021 році склало 55 тис. тонн, або приблизно 50% ринку, пише галузеве видання encorr.

Quote«Брак 50% постачань не може пройти для ринку безслідно. Частково його можна перекрити з Литви, але малоймовірно, що завод зможе поставити більш як 10 — 15 тис. тонн. Можна імпортувати морем, але таких постачань давно ніхто не робив, і технічна можливість їх оперативно прийняти й відвантажити невідома», — заявив директор «А-95» Сергій Куюн.

Водночас топменеджер однієї з великих мереж АЗС заявив Liga.net, що ціни на бензин у червні потенційно можуть зрости на одну грн тільки завдяки логістиці й націнці оптових постачальників, додавши, що «такого ніколи не було».

Однак аналітики, опитані The Page, налаштовані більш оптимістично. Так, за словами Артема Куюна, «нічого страшного не станеться».

«Я закликаю взагалі цю паніку не плодити — нічого страшного не станеться. По-перше, А-95 не єдиний бензин, залишається А-92. Це, звісно, погано для країни в тому сенсі, що хтось може не шукати альтернативні джерела, а зробити з 92-го 95-й. Але навіть якщо брати все по-чесному, то можна буде замінити ці обсяги з інших країн або морським транспортом. Тому я вважаю, що все буде нормально, ніякої кризи не буде. До того ж є запаси на ринку й розуміння того, звідки брати бензин, крім Білорусі».

Артем Куюн

Артем Куюн

Аналітик Консалтингової групи «А-95»

Щодо вартості, то Артем Куюн зазначає, що вона, найімовірніше, буде такою, яку встановить Кабмін, адже зараз на А-95 діє держрегулювання, тому вищою ціна точно не буде. За його словами, вона залежатиме від котирувань Північно-Західної Європи, які не залежать від білоруських постачальників.

Згоден з аналітиком і Сіренко. Він говорить, що забраклий обсяг постачань готові відшкодувати українські виробники завдяки нарощуванню виробництва в червні. А щодо ціни, то, за його словами, причин для збільшення вартості ресурсів немає.

Quote«Ціна зміниться лише в оптовому сегменті, але я не впевнений, що кінцевий споживач помітить якийсь рух», — говорить він.

Чим загрожує Білорусі припинення постачання бензину

Експерти збіглися в думці, що припинення постачань бензину в Україну погано вплине як на «Білоруську нафтову компанію», так і на саму країну. Так, Сергій Куюн назвав це рішення «найгіршим, яке могли ухвалити білоруси в поточній ситуації», оскільки за їхнім продуктом стоїть 50% ринку.

Артем Куюн говорить, що кожен такий збій змушує українських трейдерів шукати шляхи диверсифікації постачань, і з часом вони ставатимуть ширшими, а необхідність у білоруському бензині відпадатиме все більше.

«Білоруська сторона втратить, оскільки Україна для них є преміальним ринком, ми добре платимо. У підсумку вони втратять частину ринку. Гадаю, що після ремонту [Мозирського нафтопереробного заводу — The Page] вони продовжать відвантаження, але це поганий сигнал. Варто очікувати, що під час укладання довгострокових контрактів на 2022 рік українські трейдери згадають гарячий червень і скоротять обсяги, бо немає сенсу підписувати договори зі стороною, яка їх не виконує. У такому разі виграє український виробник, оскільки ситуація вирівняється саме на його користь», — резюмував зі свого боку Сіренко.

Подякувати 🎉