В Україні триває зростання цін на нафтопродукти. За останні два тижні бензин марки А-95 подорожчав на 5% — 2 лютого середня роздрібна ціна літра склала 26,6 грн. Середня ціна дизельного пального підвищилася на 5,1% і склала 25,99 грн/літр. Про це свідчать дані цінового моніторингу «Консалтингової групи «А-95».
Одна з основних причин підвищення цін на нафтопродукти — зростання котирувань світових цін на нафту.
На ціноутворення в українському роздрібному секторі впливають кілька чинників: світові ціни на нафту, курс долара та ціни зовнішнього ринку, оскільки Україна є імпортозалежною державою. Останнім часом ми бачимо значне зростання світових цін на нафту, що призвело до підвищення оптових цін.
Леонід Косянчук
Генеральний директор SunOil
Роздрібний ринок на підвищення цін реагує не синхронно. Як розповів директор «Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн, оптові ціни зросли на 4 грн за літр, тоді як ціна літра на стелі збільшилася максимум на 2 грн. На думку експерта, це є результатом несумлінної конкуренції.
Зараз на українському ринку велика кількість фальсифікату з нелегальних міні-НПЗ, виробники якого не сплачують акциз. Крім того, ми бачимо розвиток схем з ухилення від сплати ПДВ, зловживання з акцизними накладними. У підсумку в нас на ринку з'явилося багато ресурсу, який набагато дешевший за заводський.
Сергій Куюн
директор у «Консалтинговій групі А-95»
Водночас, на думку аналітика нафторинку Олександра Сіренка, не відбулося нічого надприродного, крім несподівано високих котирувань на нафту та нафтопродукти в Європі.
Подальшого підвищення цін найближчим часом не буде попри те, що передумови для цього є, вважає Леонід Косянчук.
За прогнозами Олександра Сіренка, найближчим часом ціни на бензин і дизель мають стабілізуватися, оскільки плюс дві гривні за два тижні — це різко. Водночас якщо світові ціни продовжать зростання, то і вартість пального на заправках зростатиме.
«Ми не виробляємо в Україні стільки пального, щоб задовольнити внутрішній попит і не залежати від зовнішніх чинників. У нас 80% імпорту дизеля і 50% імпорту бензину. Ми дуже прив'язані до зовнішніх чинників», — пояснює він.
Крім того, на окрему увагу заслуговує другий індекс — національна валюта. Усе імпортне паливо купується за валюту. Щоб зробити закупівлю, потрібно обміняти гривню за високим курсом, закупитися, це все розмитнити, сплатити податки та перевести все в гривню знову. Отже, зростає собівартість цього продукту на заправці. Мережам АЗС доводиться піднімати ціни, щоб працювати далі.
Ті котирування, на які орієнтується український ринок, високо тримаються вже два місяці попри локдаун і зниження споживання. Таке відчуття, що в нафти немає карантину. Мережі АЗС були змушені підвищити ціни навіть із невеликим запізненням. Це можна було зробити раніше й більш плавно, додаючи не по 1 грн за тиждень, а по 30-50 копійок.
Олександр Сіренко
аналітик консалтингової компанії UPECO