Facebook Pixel

Паливо під контролем. Кабмін увів обмеження націнки АЗС

Фото: УНІАН

Фото: УНІАН

Уряд увів державне регулювання цін на бензин і дизельне паливо з 15 травня. Відповідні зміни до постанови № 1236 від 9 грудня 2020 року було ухвалено на засіданні Кабінету міністрів у п'ятницю. Документ визначає максимальні рівні торгової націнки: 7 грн/літр для дизельного палива та 5 грн/літр для бензинів марок А-92 і А-95.

Введення граничних торговельних надбавок на паливо — вимушений тимчасовий захід на період карантину, пояснив міністр розвитку економки Ігор Петрашко.

За його словами, таке рішення стало відповіддю на необґрунтоване зростання цін на паливо в роздрібних мережах.

Telegram Logo

Кабмін вважає, що таке рішення захистить простих споживачів і унеможливить маніпуляцію цінами, а також стабілізує ринок роздрібної торгівлі пальним і введе прозорий механізм ціноутворення.

Водночас учасники ринку дотримуються протилежної позиції. Як повідомили The Page у Нафтогазовій асоціації України, ухвалена ініціатива знищить конкуренцію на українському ринку нафтопродуктів.

Quote«Механізми застосування граничних торговельних надбавок на нафтопродукти фактично ставлять усіх операторів ринку в єдиний ціновий коридор. Оператори змушені будуть застосовувати максимальну націнку та підтримувати однаковий рівень цін, що суттєво обмежить рівень конкуренції на ринку», — наголошується в листі Асоціації на ім'я прем'єр-міністра Дениса Шмигаля.

На думку аналітика консалтингової компанії UPECO Олександра Сіренка, зараз у паливних ритейлерів не найвища маржа.

«Я б вітав двома руками це рішення рівно рік тому. Тоді націнка на бензині та дизпаливі сягала понад 30% і становила приблизно 10 грн/літр. Була ситуація, коли оптові ціни обвалилися, а роздрібні практично не ворухнулися. Зараз, на жаль, похвалитися таким ми не можемо. Маржа на бензині зараз взагалі практично зникає».

Олександр Сіренко

Олександр Сіренко

аналітик консалтингової компанії UPECO

Державне регулювання цін на нафтопродукти може спровокувати збільшення частки тіньового бізнесу, вважає директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн.

«Це популізм. У влади якийсь фетиш круглих цифр. Взимку намагалися загнати газ під 7 грн, тепер бензин під 30. Я не бачу жодного ринкового сенсу в цьому. Споживач не відчує жодних змін, оскільки він сьогодні купує за тими цінами, які встановило Мінекономіки. Але ринок через обмеження шукатиме можливість додаткового або упущеного заробітку. А з варіантів залишається тільки несплата податків, у кого на скільки вистачить сміливості. Це штовхає бізнес у тінь, який і так сидить там по вуха. Зараз туди можуть увійти ті, хто до останнього не наважувався це зробити».

Сергій Куюн

Сергій Куюн

директор у «Консалтинговій групі А-95»

Крім того, не виключено ситуацію суттєвого зниження маржі АЗС, адже багато станцій купують паливо оптом на внутрішньому ринку, говорить експерт.

За його словами, розрахунок граничних цін прив'язаний до зовнішнього ринку (світових котирувань). Через зниження постачань із Білорусі та РФ у травні в Україні може виникнути дефіцит, за якого зростатиме внутрішня закупівельна ціна.

Quote«Ми отримаємо ситуацію, коли внутрішній ринок зростатиме через дефіцит, а верхня ціна буде обмежена постановою Кабміну. У такій ситуації маржі в заправок не буде взагалі. Це стане серйозним ударом по невеликих АЗС», — додає Куюн.

Контекст. 11 травня Кабінет міністрів оприлюднив постанову про обов'язкове декларування зміни роздрібних цін на бензин і дизельне паливо в разі збільшення роздрібної ціни товару на 1% і більше, як порівняти із ціною на момент декларування за 20 днів до початку застосування нової ціни.

Коментарі

Всі новини