Facebook Pixel

Споживачі досі шукають знижки, але вже роблять імпульсивні покупки — Віталій Старомінський, ЕКО Маркет

Як війна змінили роботу ЕКО Маркета — інтерв’ю з Віталієм Старомінським. Обкладинка Олександра Шатова

Як війна змінили роботу ЕКО Маркета — інтерв’ю з Віталієм Старомінським. Обкладинка Олександра Шатова

Від початку повномасштабного вторгнення мережа «ЕКО Маркет» скоротилася приблизно на 35% — здебільшого через закриття магазинів на окупованих територіях. Наразі розвиток мережі сфокусований на центральних регіонах. Також компанія приділяє увагу розвитку онлайн-продажів через партнерський сервіс. Віталій Старомінський, заступник гендиректора з маркетингу «ЕКО Маркету», розповідає в інтерв’ю The Page, що є основними викликами для мережі навесні 2024 року, як вона їх вирішує та що планує змінити протягом року.

Де будуть відкривати нові магазини «ЕКО Маркет» у 2024 році

Скільки магазинів налічує мережа «ЕКО Маркет» на сьогодні та скільки їх було до лютого 2022 року?

Сьогодні у нас приблизно 90 магазинів, до початку лютого 2022 року їх було понад 140. «ЕКО Маркет» працює в 10 областях України, зокрема у прифронтових містах.

Це наша позиція, попри те, що економічно ми зазнаємо збитків, зберігаючи ці магазини. Ми до останнього працювали в Бахмуті, поки наш магазин не був зруйнований влучанням ракети. На щастя, люди не постраждали. Частина працівників з того магазину переїхала в безпечні міста, де ми запропонували їм продовжити роботу в нашій мережі.

Віталій Старомінський, заступник гендиректора з маркетингу ЕКО Маркет

Віталій Старомінський, заступник гендиректора з маркетингу ЕКО Маркет

Чи відкривали нові магазини протягом минулого року?

У нас було декілька відкриттів нових об’єктів. Також у 2023 році ми взяли фокус на оновлення нашої мережі — повністю переформатували понад 10 магазинів. Вони стали більш сучасними у оформленні фасадів та торгових залів. Десь розширили асортимент, десь навпаки оптимізували. Також провели навчання працівників, встановили каси самообслуговування.

Чи плануєте виходити в нові регіони, де раніше не було «ЕКО-Маркетів»?

Натепер сфокусувалися на центральних регіонах. На початку осені ми вирішили пішли з заходу України.

Як зростає частка вітчизняних товарів в асортименті «ЕКО Маркету»

Яка частка українських виробників серед постачальників? Чи змінилася вона протягом останнього року?

Підтримка вітчизняного виробника — частина нашої стратегії. Частка вітчизняного виробника має сезонний характер, але я можу сказати, що це не менше 60%, буває й 70%. Якщо порівняти з минулим роком, то це плюс 5-10%. Також ми активно розвиваємо власні торгові марки. Це можливість запропонувати споживачам товари за доступнішою ціною.

Як шукаєте виробників для виробництва власних торгових марок (ВТМ)? Хто може потрапити до вас?

Потрапити може будь-який виробник. Цього року ми взагалі розглядаємо можливість локалізації. Тобто, наприклад, є крафтові виробники, потужності яких не можуть забезпечити товаром всю мережу. Але вони мають великий попит в якомусь місті чи регіоні. Ми будемо розглядати можливість для цього виробника заходити в мережу в окремих містах. В основному це лінійки продовольчих товарів. Це може бути молочка, ковбасні вироби тощо.

На сьогодні «ЕКО Маркет» випускає продукцію під 13 власними торговими марками. Молочні та сирні продукти становлять 21% від усього обороту ВТМ. За ними йдуть безалкогольні напої (20%) і кондитерські вироби, кава та чай (9,8%). А найпопулярнішою власною торговою маркою серед покупців є «Перший ряд» — 50,7% від продажів всіх ВТМ. Якщо порівняти показники продажів власних торгових марок грудня 2022 та 2023 року, то зростання товарообігу становило 38,8%.

Молочні та сирні продукти — це 21% продажів власних торгових марок

Молочні та сирні продукти — це 21% продажів власних торгових марок

Ми покладаємо великі надії на цей напрям. Адже ВТМ – це не тільки про більшу маржинальність, але й про контроль над циклом виробництва. Ми точно знаємо, що це якісні товари і що вони вчасно надійдуть до нас.

Показники власного виробництва «ЕКО Маркету»

● У 2022 році кулінарія виготовила 416,9 т.

● У 2023 рік кулінарія «ЕКО-Маркету» виготовила 507,7 т готової продукції. Зростання — 21%.

Які найбільші виклики в роботі «ЕКО Маркету» навесні 2024 року

Рік тому більшість магазинів ще працювали на генераторах, і то було найбільшою проблемою. Є наразі виклик такого масштабу?

Сьогодні для нас головна проблема — дефіцит кадрів. Адже зменшилась кількість кандидатів на одну вакансію, особливо серед кваліфікованих працівників. Також нині все більше чоловіків мобілізують. І на дуже багато позицій, які ми звикли вважати чоловічими, виходять працювати жінки.

Тому ми вже ведемо перемовини з декількома постачальниками щодо зменшення обсягів фасування. Щоб один мішок якогось продукту важив вже не 20 кг, а 5-7 кг і його могла підняти також жінка.

Великою проблемою є логістика: блокування кордонів змушує компанії переналаштовувати ланцюжки постачання. Нині «ЕКО Маркет» в основному імпортує товари через Румунію. Якщо є можливість замінити власний імпорт на вітчизняного виробника, ми цю можливість використовуємо.

Чи є план на цей рік щодо заміни імпортних товарів?

Напевно, цей процес більш ситуативно йде. Ми всі пам'ятаємо, як з полиць магазинів зникла «Мівіна» чи «АртемСіль». Ми мали дуже швидко шукати якийсь аналог за кордоном. І, відповідно, зараз бачимо тенденцію нарощування частки українських виробників. Але поки в країні йде війна, ми не можемо на 100% бути впевненими, що всі позиції зможемо закрити вітчизняними товарами.

Як змінилися загальні споживчі тренди протягом останнього року?

Споживачі адаптувалися до реалій. Ми бачимо, що люди повернулися до більш регулярних покупок, в середньому 2-3 покупки на тиждень. Клієнти знову роблять імпульсивні, спонтанні покупки. Також все ще дуже сильну увагу приділяють товарам зі знижками та за промоакціями.

Якщо ми говоримо про топ-позиції в «ЕКО Маркеті», то вони майже не змінилися за час повномасштабного вторгнення. Наприклад, у 2023 році найпопулярніші категорії в нашій мережі — нефасовані курячі яйця, цукор, солодкі газовані напої, тютюнові вироби, пиво. Єдина помітна зміна порівняно з часами до лютого 2022-го — вихід з топ-позицій напівфабрикатів з м'яса птиці.

Як в «ЕКО Маркеті» відбувається планування

Який горизонт планування в «ЕКО Маркеті» натепер?

Дуже багато бізнесів, зокрема і ми, не повернулися навіть не лише до довоєнного, а й до доковідного планування. Тобто раніше були довготривалі стратегії. Але спочатку ковід вніс свої обмеження, потім повномасштабна війна. Не відзначаються стабільністю багато чинників, які прямо впливають на побудову довготривалих стратегій в ритейлі: курс гривні, ціни на паливо чи електроенергію. Мені здається, в таких умовах довготривале планування можливе, але навряд чи здатне врахувати всі потенційні зміни та ризики. Тому зараз все ж таки ми зосереджуємося на найближчому горизонті подій: максимально — це рік. Ми поки відійшли від планування на 3-5 років.

Які основні цілі на найближчий рік?

Це продовження трансформації нашої мережі: реновація магазинів, збільшення ефективності та оптимізація управління запасами, розвиток каналів продажу Також ми плануємо перезапуск програми лояльності, збільшення ефективності всіх маркетингових заходів.

Зараз для нас великий потенціал ринку в диджиталі та онлайн. Тобто ми говоримо про доставку продуктів — як планову, так і швидку. Активно співпрацюємо із Zakaz.ua. Розвивати свій онлайн-магазин — це більш віддалена перспектива. Вона вимагає налаштування багатьох операційних процесів. Але ми рухаємося в цьому напрямку.

Подякувати 🎉