Лідером серед організаторів закупівель у 2024 році стало ПрАТ «Укргідроенерго». Ця державна компанія протягом року провела будівельні тендери на 16,4 млрд грн. Такий висновок роблять автори дослідження «Контроль витрат на відновлення №16», який підготували Центр економічної стратегії (ЦЕС) та Інститут економічних досліджень та політичних консультацій (ІЕД). Вивчивши цей документ, розповідає, хто, кому і на що виділив мільярди гривень державних коштів у 2024 році.
Будівництво метро на Виноградар
Найбільший будівельний тендер 2024 року коштує 13,8 млрд грн. Йдеться про угоду між КП «Київський метрополітен» та ГК «Автострада» на продовження будівництва лінії метро в напрямку житлового масиву Виноградар, яку уклали в серпні 2024 року.
З попереднім виконавцем робіт АТ «Київметробуд» договір розірвали через незадовільні темпи робіт, адже процес тривав з 2019 року. Наразі обіцяне киянам ще у 2021 році метро на Виноградар доведеться чекати до 2027 року, якщо вірити новим обіцянкам.

Мер Києва Віталій Кличко під час перевірки робіт на будівельному майданчику на станції «Мостицька» в 2020 році. Фото: УНІАН
Загалом із сукупним обсягом закупівель 14,2 млрд грн КП «Київський метрополітен» посідає другу сходинку в топ-10 найбільших організаторів закупівель. Тим часом ГК «Автострада» у 2024 році очолює топ-10 переможців закупівель, вона отримала від держави сумарно 20,8 млрд грн.
Нагадаємо, раніше ГК «Автострада» отримала підряд на капітальний ремонт тунелю між станціями «Деміївська» та «Либідська» після аварійної зупинки гілки столичного метрополітену.

Підготовчі роботи до реконструкції станції метро «Деміївська» в Києві. Фото: УНІАН
Захист ГАЕС
ПрАТ «Укргідроенерго» є організатором найбільшої державної закупівлі грудня 2024 року на суму 4,8 млрд грн. Ця угода посідає другу сходинку в топ-10 тендерів 2024 року. Йдеться про контракт на будівництво захисту Дністровської ГАЕС, який уклали з БК «Адамант» з Мукачева Закарпатської області. Цікаво, що закупівля проводилась без відкритих торгів, а БК «Адамант», за інформацією ЗМІ, раніше входила до корпорації «Укрбуд», яку контролював скандальний забудовник Максим Микитась.

Машинний зал Дністровської ГАЕС. Фото: УНІАН
Третю сходинку в топ-10 найбільших будівельних тендерів року посідає укладена «Укргідроенерго» у червні 2024 року угода з житомирським підприємством «Елітбуд-1» на 4,2 млрд грн. У цьому разі також ідеться про захист Дністровської ГАЕС.

Лінії електропередач на території Дністровської ГАЕС (гідроакумулювальна електростанція), у Чернівецькій області. Фото: УНІАН
Загалом, державна компанія «Укргідроенерго» у 2024 році витратила на тендери 16,4 млрд грн і посіла першу сходинку серед організаторів закупівель.
Нагадаємо, Дністровська ГЕС та Дністровська ГАЕС розташовані на річці Дністер на південному заході України. 29 березня 2024 року Дністровська ГЕС стала ціллю чергової ракетної атаки росіян.
Відновлення водопостачання мешканцям Миколаєва
Третю сходинку серед організаторів будівельних закупок посіла Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Миколаївській області, яка 4-6 листопада 2024 року провела тендери на будівництво трьох ділянок водозабору з річки Південний Буг на загальну суму 7,448 млрд грн. Реалізація цього проєкту має повернути Миколаєву питну воду. Адже з квітня 2022 року після пошкодження росіянами водогону Дніпро — Миколаїв мешканці міста забезпечені лише технічною водою.
Угоди, які увійшли в топ-10 будівельних тендерів року (4, 5, 7 місце), уклали з наступними компаніями:
- ТОВ «Ростдорстрой»: 2,6 млрд грн;
- ТОВ «Укртрансміст»: 2,5 млрд грн;
- ГК «Автострада»: 2,3 млрд грн.
Знов-таки, вибір підрядників у цих випадках відбувся без проведення відкритих торгів через процедуру «нагальної потреби».

Дим над Миколаєвом після російського обстрілу. Фото: Depositphotos
Водогони в Дніпропетровській області
Шосту сходинку серед найбільших тендерів року посідає будівництво магістрального водогону для міста Кривий Ріг, яке Служба відновлення у Дніпропетровській області довірила компанії «Автомагістраль-Південь». Вартість цієї угоди 2,4 млрд грн.
Нагадаємо, термінова потреба у забезпеченні міста Кривий Ріг водою виникла після підриву Каховської ГЕС у червні 2023 року. Каховська трагедія серед іншого залишила Кривий Ріг без дніпровської води.

Будівництво магістральних водогонів для областей, що постраждали внаслідок підриву Каховської ГЕС. Фото: УНІАН
Дев’яту сходинку в топ-10 тендерів посіла чергова угода Служби відновлення у Дніпропетровській області на 2,1 млрд грн. Йдеться про будівництво магістрального водогону Хортиця — Марганець, яке довірили ГК «Автострада».
Нагадаємо, потреба у цьому водогоні також виникла через підрив рашистами Каховської ГЕС. Будівництво розпочалося у 2023 році. А у квітні 2024 року уклали вищезгадану угоду на 2,1 млрд грн для виконання додаткових робіт.

Будівництво магістральних водогонів для областей, що постраждали внаслідок підриву Каховської ГЕС. Фото: УНІАН
Загалом, служба відновлення у Дніпропетровській області у 2024 році провела тендери на 5,6 млрд грн і посіла шосте місце у топ-10 організаторів закупівель.
Уточнимо, «Автомагістраль-Південь» і ГК «Автострада» були одними з найбільших отримувачів фінансування в межах президентської програми «Велике будівництво» напередодні повномасштабного вторгнення.
Лінія електропередачі ЧАЕС
Восьму сходинку в топ-10 тендерів займає угода НЕК «Укренерго» щодо реконструкції лінії електропередачі ЧАЕС — Славутич з ТОВ «Структум» на 2,2 млрд грн.
В цілому, НЕК «Укренерго» займає восьме місце у рейтингу топ-10 організаторів закупівель. Сумарна вартість усіх тендерів «Укренерго» — 4 млрд грн.

Чорнобильська зона. Фото: Depositphotos
Міст метро
Останнє місце в топ-10 будівельних тендерів — реставрація мосту Метро у Києві. Організатором виступив «Київавтодор», а виконавцем робіт — компанія ONUR Group, яка отримує в межах угоди 2 млрд грн.

Міст Метро в Києві. Фото: Depositphotos
ONUR Group — відома турецька будівельна компанія, яка давно працює в Україні в галузі дорожнього будівництва. Свого часу ця компанія також була одним з головних підрядників президентського «Великого будівництва».
Головні проблеми закупівель
Автори дослідження (аналітики ЦЕС та ІЕД) наголошують, що «вкрай низька конкурентність залишається однією з ключових проблем публічних закупівель».
«У 2024 році неконкурентними були 79,2% завершених закупівель з використанням електронної системи, — уточнюють у дослідженні. — Серед усіх закупівель частка закупівель з одним учасником становить 96,6%. У грудні ці показники ще вищі — 86,9% і 99,6% відповідно. Тобто з 16 560 закупівель грудня конкурентними були лише 60 (0,4%), або одна закупівля з кожних 276».