Відома міжнародна неурядова природоохоронна організація Greenpeace і урбаністична коаліція Ro3kvit презентували «Інтегроване бачення річки Дніпро», у якому, зокрема, висловилися проти відбудови підірваної росіянами Каховської греблі. наводить головні аргументи.
Чи варто відновлювати Каховське водосховище сьогодні
Greenpeace і Ro3kvit почали працювати над баченням річки Дніпро влітку 2023 року. Додатковим поштовхом для цього стала Каховська трагедія. Адже підрив Каховської ГЕС росіянами 6 червня 2023 року дослідники називають найбільшою техногенною екологічною катастрофою в Європі за останні 10 років, екологічним воєнним злочином.
Спираючись на наявну інформацію, Ro3kvit та Greenpeace радять не відновлювати дамбу в її довоєнному вигляді, а почати переосмислювати її актуальність в сучасних умовах. І хоча плани реконструкції Каховської греблі та ГЕС підтримує український уряд, автори дослідження вважають, що наведені обґрунтування недостатньо переконливі, щоб пояснити необхідність реконструкції дамби в нинішніх реаліях, і закликають до дискусії навколо питання.
«Обговорення Каховської дамби стане символом відновлення України. Ми стоїмо перед вибором між відбудовою Rebuilding та переосмисленим, тобто кращим, будівництвом Build back better. На завершення ми закликаємо поглянути на ситуацію з нової перспективи, без нагальної та термінової потреби у відновленні», – закликає команда проєкту.
Аргументи проти реконструкції Каховської ГЕС
Автори «Інтегрованого бачення річки Дніпро» згадують, що чимало експертів з різних галузей вже поставили під сумнів та розкритикували проголошені наміри реконструкції греблі. Отже в дослідженні узагальнюють усі заперечення і пропонують альтернативні рішення.
Будівництво Каховської дамби недоцільно з точки зору безпеки і фінансів
Найголовнішим аргументом проти будівельних робіт є безпекова ситуація, оскільки лінія фронту наразі проходить в Запорізький і Херсонській областях вздовж Дніпра. Враховується не тільки загроза атак, а й проблема розмінування берегів і акваторії, яка потребує багато часу і коштів.
З іншого боку, реконструкція, за попередніми оцінками, потребуватиме фінансування понад $1 млрд (41,4 млрд грн). Наскільки ці витрати доцільні в умовах, коли в країні через гострий дефіцит бюджетних коштів готується підвищення податків – питання спірне.
Альтернативне водопостачання майже реалізоване
До підриву греблі Каховське водосховище забезпечувало потреби у воді Дніпропетровської, Запорізької та Херсонської областей. Але, як зазначають автори дослідження, альтернативні шляхи водопостачання вже майже створені. Передусім мається на увазі будівництво нового водогону від річки Інгулець до міста Кривий Ріг, яке вважається найбільшим проєктом з водопостачання, реалізованим в Україні за часи незалежності.
Для галузі сільського господарства автори дослідження також радять розглянути альтернативні технології, які дозволять більш ефективно використовувати воду (крапельний полив тощо).
Для генерації електроенергії більш доцільні альтернативні джерела
Також актуальним є питання, чи принесе будівництво нової Каховської ГЕС більше користі для енергозабезпечення країни, ніж витрат?
«Будівництво вітрових та сонячних електростанції та розвиток сонячної та вітрової енергії є дешевшим, безпечнішим та швидшим. На той час, коли греблю можна буде відновити після мирного врегулювання, альтернативні джерела вже будуть існувати протягом певного часу, до того ж вони є більш потужними і більш ефективними з точки зору капіталовкладень», – відповідають автори проєкту.
Однак відкритим залишається питання щодо забезпечення водою для охолодження реакторів ЗАЕС. Адже через руйнування росією Каховської дамби було втрачено основне джерело водопостачання для станції.
Нова Каховська гребля недоцільна з точки зору екології і збереження історичної спадщини
Передусім команда проєкту нагадує, що саме будівництво Каховської греблі в 1956 році зруйнувало природні екосистеми та біорізноманіття.
«Багато хто розглядає нинішні події як можливість відновити втрачені екосистеми. Відновлення Великого Лугу та багатьох інших територій, які були занурені під водою протягом десятиліть, вважається сприятливим з екологічної точки зору», – йдеться у документі.
Крім того, автори дослідження цитують Євгена Синицю, голову правління Спілки археологів України, який підкреслює, що на території водосховища знаходяться не лише археологічні пам’ятки козацької Січі, але й десятки, якщо не сотні, залишків інших епох. Це все потребує глибокого дослідження.
Судноплавство Дніпром можна відновити без побудови греблі
Одним з руйнівних наслідків Каховської трагедії стало унеможливлення річкового судноплавства. Те, що його відновлення неможливе без облаштування нового водосховища, є поширеним аргументом на користь будівництва греблі.
Проте в інтерв’ю, яке провели в ході дослідження, заступник фінансового директора Укррічфлоту Юрій Терещенко висловив думку, що для відновлення судноплавства по Дніпру не обов’язково відбудовувати Каховську ГЕС, а альтернативою чому могло би стати будівництво судноплавного каналу разом з механізмами, які піднімають або опускають судна. Вочевидь, тут мається на увазі облаштування шлюзів.
«Хоча терористичне знищення Каховської дамби було ані бажаним, ані запланованим, цю подію можна розглядати як можливість переосмислити нашу взаємодію з річкою в більш широкому сенсі», – підсумовують автори проєкту «Інтегроване бачення річки Дніпро».
Чи можливий демонтаж дамб на Дніпрі
«Мало що має такий фундаментальний вплив на річку, як дамба. Дамби блокують рух риби та інших водоплавних видів, затоплюють річкові біотопи, погіршують якість води та змінюють режим течії, необхідний для підтримання життя в річці», – наголошують автори дослідження.
Тому заради відновлення вільної течії річок на сьогодні в США вже демонтували понад 2 тис. дамб, а у Європі – понад 8 тис. дамб. Чи чекає таке майбутнє річку Дніпро, яка зараз перетворена на каскад водосховищ?
Через масштабність гребель на Дніпрі і несвоєчасність у контексті воєнного часу автори дослідження вважають таке рішення нереалістичним для України. Тим не менш, на думку команди проєкту, це питання потребує більш глибокого розгляду та дослідження. При цьому варто враховувати, що Дніпровський каскад ГЕС поступово старішає і виснажується.