Через повномасштабне вторгнення росії в Україну багато бізнесів зупинили свою роботу. Не залишився осторонь і рекламний ринок. Так, за даними організації IAB Україна, 74% рекламних агенцій у країні перервали свою комерційну діяльність під час війни.
Про те, що відбувається з рекламним ринком України під час війни та що на нього чекає в найближчому майбутньому — в інтерв’ю із СЕО denstu Ukraine, яка представляє в Україні інтереси міжнародної комунікаційної групи dentsu — одного з лідерів світового рекламного ринку, Олександром Гороховським.
Про допомогу dentsu Ukraine українцям під час війни та роботу агенції
— Міжнародна комунікаційна група dentsu активно допомагає українцям під час війни. Так, вона оголосила про вихід із російського ринку, передавши право власності на свої агентства в росії локальним акціонерам, пожертвувала 650 тис. фунтів стерлінгів постраждалим від війни, спрямувала 250 тис. фунтів стерлінгів Червоному Хресту України тощо. А що робила безпосередньо dentsu Ukraine? Чи плануєте надавати підтримку й надалі?
— Найголовніше, що зробила dentsu Ukraine, – підтримала своїх співробітників (понад 500 українців), яким безперебійно виплачується заробітна плата попри фактичну відсутність бізнесу. Ми забезпечуємо cім’ям своїх працівників фінансове підґрунтя, а також активно ведемо роботу з мережею dentsu щодо перекваліфікації та працевлаштування українців в офісах холдингу по всьому світу. Маючи фінансову опору, у наших людей є можливість бути активними «бійцями» на всіх фронтах: дехто служить у Збройних силах України та територіальній обороні, переважна більшість тою чи іншою мірою займається волонтерством: вони беруть участь у гуманітарному постачанні, закуповують амуніцію за кордоном, роблять внески на армію, вивозять людей із небезпечних територій.
Ми також не полишаємо й найбільш релевантний для нас фронт – комунікаційний. Кілька днів тому соцмережами прокотилися яскраві фото білбордів із меседжем Be Brave Like Ukraine, ідею якого розробили Міністерство цифрової трансформації України спільно з Banda Agency. А наші агенції Carat Ukraine та Posterscope Ukraine разом із партнерами з dentsu забезпечили масштаб за кордоном, що вражає: понад 5,5 тис. екранів на вулицях 130 міст у 19 країнах світу побачили цей меседж. Завдяки допомозі нашої агенції UMG голос проєкту почули на українських радіостанціях.
Але це лише один із багатьох комунікаційних проєктів на підтримку України, адже наші експерти також давали інтерв’ю закордонним ЗМІ про ситуацію в країні, писали відкриті листи від рекламної індустрії, запускали антипропагандистські діджитал-кампанії.
— Як зараз «почувається» dentsu Ukraine? Скільки, за вашими підрахунками, ви можете втратити за рік, як порівняти з минулим?
— З початком повномасштабної війни наші клієнти здебільшого припинили свої активності. Багато хто з них втратив можливість працювати, було зруйновано логістичні зв’язки, частина працівників наших партнерів перебувають далеко від рідних домівок. Але зараз діяльність трохи пожвавилася, адже в багатьох областях України можна нормально працювати і продавати товар, тому ми вже маємо перші відповідні запити.
Крім того, глобальний офіс dentsu допомагає нам знайти проєкти поза межами України. Деякі з наших співробітників уже працюють віддалено або в різних представництвах dentsu в Польщі, Німеччині, Литві, Франції, Нідерландах, Великій Британії. Зараз ми докладаємо багато зусиль для того, щоб показати наші можливості колегам із Європи, США, Канади, Японії та на інших ринках. Але скільки це грошима, говорити ще зарано.
Про майбутнє рекламного ринку України: спад, відновлення після війни, тренди
— Як ви загалом оцінюєте спад ринку реклами в Україні через війну? Чи є вже якісь реальні приклади компаній, що збанкрутували?
— Рекламного ринку зараз майже немає. Сказати, яким він буде в порівнянні з минулими періодами, сьогодні дуже складно, адже є багато невідомих мені чинників, які неможливо прорахувати. Я вважаю, що на рівні приблизно 20 — 30% від 2021 року. Усе залежить від того, як швидко всі наші партнери зможуть оговтатися.
— Коли ви очікуєте рестарту роботи рекламної галузі? Чи варто сподіватися, що після війни ринок залишиться в таких самих обсягах, як до неї?
— Рестарт відбувається саме зараз. Але поки що це невеликі проєкти з незначною кількістю рекламодавців. Ми свою діяльність не переривали й збираємося працювати надалі. За часів ковідної кризи ми навчилися взаємодіяти у віддаленому форматі. Зараз такі навички стали нам у пригоді, адже наші співробітники працюють із різних країн світу. Це дає dentsu Ukraine великі переваги перед тими агенціями, які можуть працювати тільки у своїх офісах.
— Які сфери зараз продовжують свої рекламні кампанії, хто збільшує свою рекламну активність і в яких сегментах це відбувається?
— Наразі найактуальнішими є запити від інтернет-торгівлі, фінансів і мобільного зв’язку. Багато розмов про можливе швидке повернення клієнтів фармацевтичного ринку. Але ситуація постійно змінюється. Наприклад, уже йдуть прорахунки локального розміщення на радіо та зовнішньої реклами в західній частині України, а деякі національні ТБ-канали планують повернути рекламні прояви до свого ефіру.
— До речі, про телебачення. Чи зміняться носії реклами? Зараз телебачення є одним із ключових трансляторів реклами, однак чи можливо, що через національний телемарафон «Єдині новини #UA », де сьогодні відсутня реклама, вона взагалі піде з телебачення?
— Носії реклами не зміняться. Буде перетікання грошей з одних медіа в інші. Якісь телеканали припинять роботу, можливо їх буде менше, але телебачення не зникне. Реклама на телебаченні займатиме досить велику частку на нашому ринку.
— Що буде із цінами на рекламу?
— Ціни на рекламу — це переговорний процес. Усе вирішуватиметься за столом перемовин. У нас завжди було конкурентне ринкове ціноутворення. Продавці рекламних можливостей у нашій країні дуже кваліфіковані, з багатим досвідом поведінки в різних ринкових умовах. Тому в мене є переконання, що взаємовигідний компроміс буде знайдено для кожного клієнта й рекламодавця.
— Які тренди спостерігатимуться на ринку найближчим часом?
— Ще зарано говорити про тренди, адже від початку повномасштабної війни пройшло небагато часу. Люди зараз зосереджені на виживанні та допомозі тим, хто цього потребує. Коли значна кількість споживачів розв'яже ці першочергові питання, ми зможемо говорити про якісь нові тренди. Потрібен час, щоб вони сформувалися.
— Скільки українському ринку реклами потрібно часу для відновлення і для того, щоб знову почати зростати?
— Ми зараз на дні. Отже, зростання вже починається. Саме зараз, коли ваш читач розбирається із цим інтерв’ю.
— Чи чекає ринок на якусь допомогу від держави зараз? Можливо, потрібно розв'язати якісь наявні законодавчі проблеми?
— За 30 років, упродовж яких займаюся рекламним бізнесом, я звик робити так, щоб не бути залежним від державної допомоги. Але зараз мені потрібно перезапустити агентства, мати можливість сплачувати людям гідну заробітну плату. Тому будь-які ідеї нашої влади щодо зниження податкового тиску, тимчасового або постійного, я сприйматиму як реальну допомогу, як сигнали про те, що держава хоче розвитку бізнесу.
Про російський рекламний ринок
— Український рекламний ринок часто порівнюють із російським. Що чекає на ринок реклами країни-агресора? Якого спаду варто очікувати, яких тенденцій?
— Я не цікавлюся зараз російським ринком. Про те, що на них чекає, краще спитати в керівників російських агенцій. Спад буде дуже великий, багато людей буде звільнено, але оприлюднення деталей у цифрах – це питання не до мене.