Ринок інтернет-реклами в Україні є одним з найбільш динамічних і таким, що швидко розвивається.
Минулого року, за оцінкою Інтернет Асоціації України, об’єм ринку вперше перевищив 1 млрд грн. У 2019-му, за оцінкою тієї ж асоціації, ринок виріс вже на 82%. Тобто майже сягнув 2 млрд грн. За оцінкою ISOBAR, в Україні рекламодавці цьогоріч витратять на цифрові розміщення реклами до 14 млрд грн.
Ірина Оверко, маркетинг-директор Admixer Ukraine, зазначає, що дані різняться, бо в Україні немає чітких показників щодо об’єму ринку. За її інформацією, обсяг нашого ринку десь на рівні 5 млрд грн, що в 2,5 раза більше за оцінку Інтернет Асоціації України та майже втричі менше за дані ISOBAR. Ірина Оверко оцінює, що наш діджитал-ринок має ще вирости, попри те, що в світі обсяги ринку падають — через скандали з витіканням персональних даних та більш жорсткими законами (знову ж таки, щодо цих же самих персональних даних).

«Офіційного прогнозу на 2020 рік немає, проте ця тема активно обговорюється, і можна почути різні очікування від різних гравців ринку. Однак усі погоджуються з одною думкою — ринок інтернет-реклами буде зростати за своїм грошовим обсягом. За цифрами — від 25% за найпесимістичнішим сценарієм і до 50-60% – за оптимістичним», — зазначає Оверко.
Серед ключових гравців на ринку — неукраїнські компанії. За різними оцінками, вони забирають собі близько 40 відсотків об’єму ринка — це Google, Facebook та Youtube. Серед локальних гравців можна виділити Admixer, Starlight Digital, 1+1 Digital, Go2Net та інші медіахолдинги.
Хто кому конкурент
З точки зору конкуренції воювати із Google та Facebook українські компанії не можуть. Великі міжнародні компанії є споживачами найбільшого трафіку в світі — Google та Facebook мають мільярди користувачів у кожному куточку світу, тому реклама в них вважається однією з найкращих. Тут треба додати ще Youtube – на українському ринку він теж у топі за попитом.
Українські компанії, заходячи на ринок інтернет-реклами, мають вигадувати щось унікальне – те, чого немає у великих корпорацій. Їхня зброя, кажуть експерти, в тому, що вони ближчі до користувачів і можуть швидше зловити та опрацювати тенденції та настрої спільноти.
В Україні 40% населення в 2019 році зробили хоча б одну покупку онлайн.
Зараз, за оцінкою Павла Хазова, голови департаменту РРС Livepage, споживачем ринку інтернет-реклами є кожен користувач інтернету. Будь-яка людина, що під’єдналась до інтернету (хоче вона того чи ні), вже відправила мережі купу інформації про себе – в месенджерах, соціальних спільнотах, пошукових запитах… Тому запропонована реклама буде максимально підібрана під конкретного споживача. Єдиного шаблону ціноутворення немає — кожна позиція рекламування на кожному сайті чи платформі обчислюється окремо. І навіть за наявності вищезгаданих лідерів ринку говорити про якісь бар’єри для входу на цей ринок не можна. Тут головне – це креативність та нецінова конкуренція, що проявляються у впізнаваності та доступі до приватної інформації потенційних покупців. Тут варто зазначити, що 40% населення України в 2019 році зробили хоча б одну покупку онлайн.
Щодо витрат є такі дані. Найбільше витрачає категорія e-commerce. Це всім відомі бренди Rozetka, Comfy, Citrus. Друга категорія – це FMCG, будь які товари, що продаються окремо. «Наприклад, пральний порошок, дитячий візочок чи парфуми. Думаю, найближчим часом їм складуть конкуренцію інтернет-сервіси та ігрова індустрія. Зараз вже видно, які масштабні кампанії проводять інтернет-портали, як-от work.ua, lun.ua», — говорить Павло Хазов.
Відсутність регулювання
Потрапити на ринок інтернет-реклами України дуже просто. Річ у тім, що тут немає жодного регулювання.
Є Закон про рекламу, де відсутнє таке поняття, як «Інтернет». Тобто державне втручання зовсім умовне, і притягнути порушника до відповідальності за бажання робити щось незаконне майже неможливо.
Однак великі компанії, що продають рекламу чи розробляють промоушн-кампанії, наполягають на тому, що вони сумлінно дотримуються всіх вимог закону – щодо заборони до показу заборонених товарів та щодо дискримінації за будь-яким принципом. Бо вони працюють з міжнародними компаніями, а там такого не пробачать. Також кажуть, що в своїй роботі не використовують спам-розсилки, бо вони теж поза законом. І наполягають, що саме це положення має знайти чітке врегулювання та потрапити до закону.
Цей ринок давно очікує на реформування та врегулювання, зізнаються споживачі та продавці інтернет-реклами.
Вплив реформ
Однак зараз, кажуть фахівці, відмічається несподіваний вплив реформ на ринок. Як ми вже зазначили, немає жодної реформи, яка б торкалась безпосередньо цього ринку. Однак посадовці вирішили через рекламу просувати інші реформи та цим збільшили обсяг ринку інтернет-рекламування. Зокрема, планується просувати земельну, газову та податкову реформи.
На сайті ProZorro «Нафтогаз» навіть організував тендер на 33 млн грн. Йдеться про те, що реклама має охопити 80% населення країни – тобто всіх, кому 18 років і більше. Планується охоплювати всі існуючі майданчики для просування – телебачення, зовнішня реклама та інтернет. Наразі сказати, як саме буде виглядати просування компанії, неможливо – переможця планують обрати 16 грудня. Але деякі фірми, що змагатимуться, кажуть, що близько 15 млн грн планують «влити» в інтернет.
Також міністр Тимофій Милованов запропонував просувати земельну реформу завдяки підтримці реклами. Який бюджет буде в цій компанії, поки що підраховують. Але деякі великі гравці інтернет-ринку вже мають, що запропонувати чиновникам.