Вихід із карантину: про що треба подбати роботодавцям

адвокатка, радниця АО «ЮФ «Василь Кісіль та Партнери», членкиня Асоціації правників України

Багато експертів пишуть про те, що COVID-19 надовго змінив наше повсякденне життя. Це стосується також і організації роботи. Навіть із завершенням жорсткої фази карантину та переходу до поетапного послаблення роботодавці та працівники все ще відчуватимуть суттєві обмеження. Які питання виникнуть «на виході» з карантину?


Перше питання, яке виникає після виходу з карантину, – це повернення працівників з дистанційної роботи до роботи в офісі.

Як ми пам’ятаємо, незадовго після початку карантину законодавець надав роботодавцям можливість встановлювати умову про дистанційну роботу в односторонньому порядку – наказом, без укладення відповідного письмового договору.

Водночас не було передбачено можливості в односторонньому порядку скасовувати режим дистанційної роботи.

Така недалекоглядність законодавця може призвести до того, що до скасування режиму дистанційної роботи можуть застосовуватися загальні вимоги про зміну істотних умов праці з необхідністю повідомлення працівників про такі зміни за 2 місяці.

А це, з огляду на поширене несприйняття судами електронних засобів комунікації як належного засобу повідомлення працівників, може викликати чималу кількість спорів.

Ще одне побоювання роботодавців пов’язано з тим, що окремі працівники висловлять небажання працювати в офісі у зв’язку з підвищенням ризику інфікування.

Такі побоювання не можна назвати необґрунтованими, адже працівник має право відмовитися від дорученої роботи, якщо вважатиме, що це загрожуватиме його життю та здоров’ю.

На щастя, поки що, згідно з даними Єдиного державного реєстру судових рішень, ми не спостерігаємо подібних спорів. Однак перспектива появи їх є доволі цікавою.

Тепер поговоримо про те, з якими саме обмеженнями стикнуться роботодавці, коли працівники нарешті повернуться після дистанційної роботи до офісу.

Відповідь на це питання варто шукати в розпорядженнях керівника робіт з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації та в протоколах засідань постійної комісії з техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій.

Це регіональні акти, а тому їхні вимоги можуть відрізнятися у кожній конкретній області. З метою написання цієї статті було розглянуто відповідні акти по місту Києву.

Вимоги до організації робочих місць на першому етапі послаблення карантину визначені розпорядженням керівника робіт із ліквідації наслідків надзвичайної ситуації у редакції від 12 травня 2020 року № 41. З-поміж вимог, які покладають на роботодавців, слід виокремити такі:

  • організація доставки працівників з/на роботу на час обмеження руху громадського транспорту. Пам’ятаємо, що маршрути руху транспорту, який перевозить працівників, мають бути узгоджені з Нацполіцією;
  • проведення роз’яснювальної роботи серед працівників щодо профілактики інфікування;
  • недопущення до роботи працівників, що підлягають самоізоляції. Пам’ятаємо, що до таких працівників віднесено і тих, які досягли 60-річного віку;
  • допуск лише працівників у засобах індивідуального захисту (маски, респіратори, одноразові рукавички);
  • проведення щоденної термометрії працівників до початку та після закінчення роботи із внесенням показників до листків термометрії. Працівників, температура тіла яких перевищує 37,2°С або які мають ознаки респіраторного захворювання, не допускають до роботи та направляють до медичного закладу;
  • обмеження масових заходів у закритих приміщеннях;
  • забезпечення дотримання дистанції між працівниками та відвідувачами щонайменше 1,5 метра або встановлення захисних екранів;
  • забезпечення медпунктів (за наявності) термометрами, бактерицидними випромінювачами, дезінфекційними та антисептичними засобами, засобами особистої гігієни та індивідуального захисту;
  • проведення вологих прибирань з використанням антисептичних засобів кожні 3 години, а дезінфекції контактних поверхонь – кожні 2 години.

Встановлюються і додаткові правила щодо користування засобами індивідуального захисту. Зокрема, роботодавці зобов’язані провести навчання працівників щодо одягання, використання, зняття та утилізації таких засобів, контролювати виконання працівниками таких вимог.

Роботодавець також має забезпечувати працівників масками та одноразовими рукавичками (з розрахунку 1 маска/рукавички на 3 години роботи).

Після використання такі засоби індивідуального захисту та одноразові паперові серветки повинні викидатися до спеціальної урни та утилізуватися. Роботодавець повинен мати запас засобів індивідуального захисту із розрахунку на всіх працівників на наступні 5 робочих днів.

Окремі вимоги встановлено й до проведення прийому відвідувачів. Наприклад, з приміщень для очікування та прийому відвідувачів потрібно вилучити усі рекламні брошури, журнали та іншу поліграфічну продукцію.

Звісно, усі відвідувачі повинні мати доступ до антисептиків. Встановлюється також вимога щодо обов’язкового температурного скринінгу відвідувачів.

Для низки компаній встановлено й специфічні вимоги. Так, для ресторанів допускається встановлення меню виключно для безконтактного ознайомлення відвідувачів. А стоматологічні клініки не пізніше ніж за один день до прийому повинні провести спеціальне телефонне опитування пацієнта за встановленою формою.

Звісно, ці вимоги будуть поступово лібералізуватися з кожним новим етапом послаблення карантину. А поки що бережімо себе та здоров’я працівників.

У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: kolonka@thepage.ua

Читати на The Page

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора