Коли ми замислюємося про те, яким повинне бути життя в сучасній новобудові, та хочемо описати його лише кількома словами, то найбільш поширеними стануть: безпека, енергоефективність, інклюзивність, людиноцентричність та smart-інфраструктура.
Про перші чотири поняття ми маємо більш-менш сформоване уявлення. Ми чітко розуміємо, що територія ЖК повинна бути безпечною для мешканців та відвідувачів, комунальні платежі бути мінімальними за рахунок утеплення та інших енергозберігаючих технологій, переміщення бути вільним для людей з обмеженими можливостями, а найпотрібніші сервіси та магазини – в пішій доступності.
А як щодо smart-інфраструктури?
Якщо ми спитаємо, що для людей є smart-інфраструктурою, то не отримаємо якоїсь сталої відповіді. Відповіддю на це питання, зазвичай, будуть загальні фрази на кшталт: «це – розумний будинок» чи «це – коли всі системи взаємодіють між собою».
Всі хочуть, щоби інфраструктура «працювала» на людину, але мало хто може пояснити, що під цим мається на увазі, а ще менше – як цю концепцію втілити в життя. Це й не дивно – тема є дуже широкою та вимагає спеціальних знань в багатьох галузях одночасно.
З чого складається smart-інфраструктура?
Повноцінна реалізація smart-інфраструктури складається з декількох складових, які є взаємопов’язаними між собою:
- Базова інфраструктура.
- Допоміжна інфраструктура.
- ІT-інфраструктура.
Базова інфраструктура – це інженерні системи, які відповідають за можливість експлуатації будівлі. До базової інфраструктури можуть відноситися такі системи, як опалення, ліфтове обладнання чи освітлення місць загального користування.
Допоміжна інфраструктура – системи, які відповідають за обмін інформацією між інженерними системами та за комфорт мешканців. До допоміжних можна віднести об’єднану систему диспетчеризації будівлі, локальну обчислювальну мережу та системи контролю доступу, домофонії чи відеонагляду.
IT-інфраструктура – це інструменти для взаємодії людини з базовою та допоміжною інфраструктурою об’єкту, а також з керуючою компанією. Вона втілюється в таких програмно-апаратних рішеннях як система керування ЖК для обслуговуючої компанії та мобільному додатку мешканця.
Принцип знизу догори у смарт-інфраструктурі
Складність практичної реалізації smart-інфраструктури об’єкту полягає у величезній кількості взаємозв’язків, які треба врахувати ще до початку процесу будівництва. Спочатку треба описати всі інженерні системи на об’єкті та їх бажані режими роботи, а на основі цього вже розробити детальні «user stories» – історії про їхню взаємодію між собою та з користувачем.
Вузьким місцем між бажанням «щасливого майбутнього» та реальною ситуацією на об’єкті є підхід до вибору кінцевого обладнання. Тому для успішної реалізації концепції smart-інфраструктури слід керуватися принципом «знизу догори». Це важливо, оскільки неможливо керувати системами, обладнання яких не має можливостей для керування.
Приклад: ми хочемо реалізувати задачу з автоматизованого обліку ресурсів, але в рамках економії бюджету будівництва встановлюємо лічильники без можливості автоматичного збору показів. Цілком очевидно, що задачу з «автоматизованого обліку ресурсів» в подальшому будуть реалізовувати люди, які вручну будуть переписувати показники, та бухгалтерія. Вартість їх праці буде закладена в тариф на обслуговування на весь період експлуатації будівлі.
Для успішної реалізації концепції smart-інфраструктури на об’єкті слід підходити виважено до питання вибору кінцевого обладнання та враховувати вартість впровадження системи в цілому.
Для кожної з інженерних систем потрібно мати відповідь на такі запитання:
- За рахунок якого обладнання система буде працювати?
- Як ми будемо цим обладнанням керувати?
- Чи достатньо цих можливостей для реалізації кінцевої задачі?
Позитивна відповідь на останнє питання по кожній базовій та допоміжній інженерній системі окремо дає змогу сподіватися на успішну реалізацію концепції smart-інфраструктури на об’єкті.
IT-інфраструктура об’єкту
Коли ми вже знаємо, що хочемо від всіх інженерних систем на об’єкті та маємо конкретні відповіді, за рахунок якого обладнання та як це можна зробити – можна починати роботу над IT-інфраструктурою майбутнього об’єкту.
На цьому етапі ми вже впевнені, що в неї буде достатньо інструментів для виконання своїх функцій і нам лише потрібно відповісти на питання: ми будемо намагатися реалізувати унікальне програмне забезпечення для об’єкту та потім підтримувати його власними силами, чи використовувати та адаптувати вже готові рішення та платити абонплату за їх використання?
Попередній досвід українського ринку нерухомості показує, що великі забудовники схильні розробляти власні рішення, щоб не бути потім залежними від сторонніх сервісів, а менші забудовники не розглядають опцій розбудови smart-інфраструктури, тому що помилково вважають, що це збільшить бюджет будівництва.
Але той же попередній досвід вже показує нам, що розробка власних IT-продуктів девелоперами, зазвичай, нічим гарним не закінчується та що оптимальним рішенням є співпраця та партнерство зі спеціалізованими компаніями. Такий підхід є запорукою того, що функціонал буде працювати не тільки на презентації, а і довгі роки потому!
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора