Facebook Pixel

Навіть спогади мають термін придатності: чим небезпечне карнавальне шаленство до «Дня Перемоги»

Лариса Осадча
культурологиня, докторантка НАКККіМ, кандидатка філософських наук, магістр політології, лекторка освітньої платформи «Культурний Проект»

Колективна ідентичність тримається на сильних спільних спогадах. Від потужності заархівованих емоцій залежить тривалість існування спогаду, його мотиваційна сила.

Як спогади про війну перетворюються на фантазії

Спогади – цікава річ. Здавалося б, він спирається на раціональне запамʼятовування, словесно сформульоване твердження. Спогад обʼєктивний, бо щоб щось памʼятати, спершу це щось має відбутися. Памʼять лише фіксує, відображає, засвідчує, а тому не бреше. І взагалі, запамʼятовування є біологічним процесом… Так здається на перший погляд.

Французький філософ Моріс Альбвакс, дослідник феномену колективної памʼяті, зʼясував, що спогад – це не свідчення з чистого джерела, а реконструкція. Тобто, переповідаючи подію, ми кожного разу спираємося на актуальний життєвий досвід, набутий з часу, коли ми оповідали цю історію минулого разу. Оповідаючи історію знову і знову, ми її невпинно виправляємо, прикрашаємо, увиразнюємо.

Крім того, оповідь загортається у слова, назви, допустимі епітети. Всі ці чинники є глибоко соціальними, тобто мають вкладатися в рамки комунікативних очікувань. Якщо рамки надто тісні чи не відповідають загальноприйнятим номінативам, людину або не будуть слухати, або репресують (якщо вона живе в країні тоталітарного безчинства). Або ж вона мовчатиме, ковтатиме образу, закапсулює травму, залишиться незрозумілою й незручною для оточуючих.

Що станеться з вашими спогадами про війну через 80 років?

З колективною памʼяттю є ще одна цікава штука: її режими існування. Німецький філософ Ян Ассман розрізняв два види соціальної памʼяті, а саме: комунікативну та культурну. Комунікативна транслюється свідками, учасниками події, культурна – фахівцями. Добре, якщо істориками, а може формуватися й маргінальними «експертами» – інфлуенсерами, блогерами, ідеологами масових рухів.

Комунікативна памʼять транслюється спонтанно, щиро, неформально. Культурна ж оснащує спогади відповідними поняттями, датами, топонімами, цитатами, критичними заувагами.

Комунікативна памʼять з часом втрачає свою інтенсивність, бо з часом відходять свідки подій, однодумці, співучасники. Естафету їхньої істини далі несуть ті, хто довіряє свідченню, бо особисто й близько знав свідка. Переважно це дружина, діти, онуки. Для них спогад живий, бо любий і такий наочний той, хто колись їх оповідав.

Тому комунікативна памʼять не вічна, вона живе протягом трьох поколінь, 80-90 років. А далі або забуття (і слава Богу! Скільки нестерпного людського досвіду пішло завдяки цьому в небуття). Або ж спогад переходить на утримання до фахівців – архівістів, істориків, політиків, культурологів, філософів… Він перемикається на режим культурної памʼяті та історичного спадку.

Пам’ять про війну та 9 травня як інструмент ідеології

Однак є ще один жахливий сценарій регресу культурної памʼяті – коли певні спогади стають опорою наявної державної ідеології. Вони перетворюються на абсолютну доксу (загальноприйняту думку), посилюються помпезними ритуалами, супроводжуються купою табу і погрозами покарання за недотримання протокольних звичаїв.

Зміст спогаду стає неважливим, головне – емоція, яку він викликає. Так поступово, з відходом свідків, ритуалізацією свят і відзначень, істина губиться в метушні або стає служницею ідеології. Велика брехня народжується на місці того, що має бути забуте, чи витіснене в минуле новими подіями й дискурсами. Істина дідів стає догмою, а не уроком.

Цю перверсію памʼяті можна проілюструвати тим, чим є 9 травня для росіян. То що ж таке та Велика Вітчизняна – з окремою назвою, окремою датою відзначення (яка не враховує участі СРСР у розвʼязанні Другої світової війни та продовження запеклої боротьби на Далекому Сході аж до вересня 1945 року), ритуалом святкування (не вшанування, не скорботи), а саме карнавального гуляння. Це зразок відриву, навіть знищення ідеологічною памʼяттю живих, правдивих споминів, здорового глузду й наукової верифікації. Бо якою б переконливою і героїчною не була будь-яка перемога, її основа – завжди гірка, стражденна і жертовна.

QuoteВійна проти російського нападника є для українців щепленням від перверсії переможного шаленства.

Немає сьогодні в Україні родини, яку б не зачепило повномасштабне вторгнення, яка б не подивилася в очі горю, ризику втрат і невизначеності. Ми маємо оповідати свої історії – про розчарування, горювання, втрату й боротьбу. Ми маємо відвідувати меморіальні простори і тренінги з домедичної допомоги й психологічної підтримки. У нас будуть нові перемоги.

А країни-фейки, загублені у століттях, цивілізаційних вимірах й ідеологічних містифікаціях, мають пережити свій культурний надлом і занепад. Бо навіть спогади мають термін придатності.

Подякувати 🎉
The Page Logo
У вас є цікава колонка для The Page?
Пишіть нам: [email protected]

Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора