Якщо у вас в організації все добре, значить ви чогось не знаєте. Звучить песимістично? Однак саме так можна охарактеризувати внутрішньокорпоративне шахрайство, з яким рано чи пізно стикається кожна компанія.
В одному бізнесі порушення можуть набувати загрозливих масштабів на кшталт крадіжки активів, в інших це можуть бути маніпуляції зі звітністю або банальне привласнення предметів канцелярії з причини того, що співробітнику не підвищили зарплату. Кількість випадків шахрайства за минулий рік не лише не знизилася, але й має тенденцію до зростання.
Так, 2020 рік у цьому сенсі побив рекорди: зафіксовано 51 випадок, що підпадає під регулювання FCPA (Foreign Corrupt Practices Act, або Закон про корупцію за кордоном). Згідно з прогнозами, 2021 рік зможе перевищити цей показник. Хоча зазвичай навіть схеми шахрайства недобросовісні співробітники використовують ті ж самі.
Розслідувати шахрайство чи ні?
Майже кожна компанія має відділ, який займається розслідуванням шахрайства, або систему контролю відповідності законодавству — комплаєнс. Із власного досвіду роботи з бізнесами в багатьох галузях можу сказати, що рівень зрілості комплаєнсу на українському ринку різний. А наявність таких підрозділів зовсім не означає «щеплення» від крадіжки корпоративних коштів або активів.
Крім того, факт проведення внутрішнього розслідування, на жаль, не дає стовідсоткової гарантії, що шахрай буде виявлений. До того ж, щоб вжити відповідних заходів і притягнути шахрая до відповідальності, необхідно зібрати якомога більше доказів його провини.
З іншого боку, якщо недобросовісний співробітник зумів реалізувати свої задуми, а керівництво компанії вирішує не виносити сміття з хати та не проводити розслідування, шахрай розуміє це як свого роду сигнал про те, що в якійсь мірі його дії не підлягають покаранню, а значить, боятися нема чого та можна пробувати знову.
Ризик випадків шахрайства в тому, що вони не завжди завершуються тоді, коли компанія з'ясовує, що на рахунках не вистачає грошей або хтось із співробітників отримав відкат або дав хабар.
Іноді бізнесу доводиться платити двічі: низка проступків тягне за собою не лише прямі збитки компанії внаслідок внутрішніх розглядів, але й фінансову відповідальність, наприклад, у вигляді штрафу за недотримання того чи іншого законодавства. Наприклад, у 2020 році стало відомо, що світовий гігант Airbus SE виплатить $3,9 млрд Великобританії, Франції та США в межах світової угоди після грандіозного корупційного скандалу.
Ще один гучний випадок минулого року — історія з компанією Goldman Sachs Group Inc., яка погодилася заплатити $2,9 млрд, щоб врегулювати ситуацію з порушенням положень FCPA.
Хто попереджений, той озброєний
З яким би типом шахрайства не зіткнулася компанія, набір інструментів для попередження та виявлення незаконних внутрішньокорпоративних маніпуляцій буде ідентичний. Пропоную кілька простих превентивних правил.
По-перше, регулярно проводьте діагностику бізнесу. Це допоможе переконатися, що співробітники не крадуть, а довірені особи не намагаються «захистити» ваші інтереси та «вирішити» нагальні проблеми за допомогою хабара або відкату. Періодичність перевірки залежить від різних чинників: бюджету компанії, розміру й типу бізнесу, потреб, вимог законодавства та політик, а також процедур та ризик-апетиту компанії.
По-друге, не економте на перевірках — ані на зовнішніх із залученням незалежних консультантів, ані на внутрішніх. Витрати на послуги кваліфікованого фахівця, якому можна довіряти, цілком окупляться. Краще звернутися до авторитетної незалежної компанії, яка має мережу консультантів у декількох країнах і багаторічний досвід.
Проведіть аналіз вкладених інвестицій щодо потенційної користі для компанії: порівняйте середній грошовий показник наслідків шахрайства та ваші потенційні витрати на його виявлення та запобігання. І ви побачите, що залучати незалежного консультанта буде дешевше.
По-третє, стежте за змінами в українському та міжнародному законодавстві, за ситуацією на ринку та в конкурентів. Ваше завдання — розуміти, що відбувається в інших компаніях і як вони, навіть якщо це конкуренти, вирішують проблему шахрайства для того, щоб використовувати цей досвід у своїй компанії в превентивних цілях.
По-четверте, створіть у своїй компанії сприятливі умови для співробітників. Як лідеру команди вам мають цілком довіряти. Це означає, що будь-який співробітник може безпосередньо звернутися до вас і повідомити про проступок, навіть якщо мова йде про нього самого. Працівники мають розуміти, що за повідомлення про проступок у компанії інформатора не будуть переслідувати, а для розслідування події буде вжито заходів.
По-п'яте, якщо ви зіткнулися з шахрайством, не намагайтеся просто зам'яти проблему. Доведіть її до відома всіх співробітників настільки, наскільки це можливо. Команда стане більше довіряти лідеру, коли побачить, що ви реально працюєте над поліпшенням клімату в колективі. Хтось із колег може задуматися, чи не помічав він чогось підозрілого.
Ще один важливий крок — проінформувати ринок. Відкриваючи свої карти, ви запрошуєте конкурентів до діалогу, адже інші гравці ринку можуть поділитися з вами своїми прикладами та досвідом.
І нарешті, будьте проактивні. Часто компанії звертаються до консультантів для проведення перевірок, лише якщо того вимагає регулятор або материнська компанія. Але чи варто чекати моменту, коли у вашій компанії станеться біда, і ви будете змушені звертатися за допомогою, щоб «погасити пожежу»?
Превентивні заходи можуть коштувати дешевше. Експертиза дасть змогу виявити, де варто контролювати суворіше, щоб співробітники не змогли скористатися ситуацією та обдурити вас, або, навпаки, які процеси занадто забюрократизовані, що зменшує ефективність і створює можливість для реалізації шахрайських схем.
Редакція не несе відповідальності за зміст матеріалу і може не поділяти точку зору його автора