«А можна без росіян»? — цими словами вже багато років найчастіше починаються запити українських туристів, які цікавляться подорожами за кордон. Як ринок відповідає на це питання, в інтерв’ю розповідає Ірина Мосулезна, керівна директорка туристичного оператора Join UP!
Повне відеоінтерв’ю з Іриною Мосулезною з Join UP!
Популярне питання: де відпочити без росіян
Якщо говорити про виїзний туризм, тут головним запитом українців є відпочинок якомога далі від росіян. Наскільки це взагалі можливо і які напрямки можна порадити?
Це дуже популярне питання, яке не втрачає актуальності і стає зрозумілішим ринку. На жаль, жоден готель, з яким ми співпрацюємо, не може гарантувати відсутність росіян. Адже багато росіян виїхали зі своєї країни і постійно перебувають в інших країнах. Вони також подорожують і мають можливості бронювати готелі, навіть ті, які не працюють з російським ринком. Міжнародні системи бронювання, як, наприклад, Booking, всюди доступні, і будь-який турист без обмежень щодо громадянства може забронювати там будь-який готель. Тому ми на 100% не гарантуємо відсутність росіян, але можемо запропонувати курорти або готелі, більше націлені на європейського туриста.
Наприклад, якщо говорити про Туреччину, яка є дуже популярним напрямком серед російських туристів, ми можемо запропонувати Егейське узбережжя — Бодрум і Даламан. Вони не в попиті [у росіян], тому що там заведений більш спокійний європейський стиль відпочинку, без анімації зранку до вечора. Люди там звикли прогулюватися набережними, оглядати цікаві місця по сусідству.

Бодрум. Фото: JoinUP!
Якщо ми візьмемо Єгипет, можу сказати, що він за роки великої війни дещо українізувався. І це не просто так сталося. Ми, як великий туроператор і один із найбільших, що співпрацює з Єгиптом, проводимо просвітницьку роботу серед готельєрів, наших партнерів, пояснюємо, робимо презентації про українську націю, наше життя та історію. Ми просимо, щоб кожен готель мав український прапор, щоб там звучали українські пісні. Ми проводимо багато роботи, щоб на кожній дестинації були присутні саме україномовні гіди, щоб наш турист, приїжджаючи в будь-яку країну, чув рідну мову.
У Єгипті, який в цілому не є таким масовим, як Туреччина, серед російських туристів, теж можна виділити найбільш європейські курорти: Марса-Алам і новинку цього сезону — Ель-Аламейн на Середземному морі. Це дійсно сучасний європейський курорт, зовсім не схожий на той Єгипет, до якого туристи звикли в Хургаді або Шарм-ель-Шейху.

Готель Rixos Ель-Аламейн. Фото: JoinUP!
Чи виникають в українських туристів конфлікти з росіянами під час подорожей?
Сутички були й до повномасштабної війни, і, звісно, й зараз існують. Але я не можу сказати, що це масова історія. Зауважу, що будь-який готель це сприймає як звичайну сутичку, і там не розбираються, через що виникла якась ситуація. Тобто усіх туристів, які порушують умови проживання в готелі, можуть просто виселити. Тому краще не вступати в конфлікти з російськими туристами, а уникати з ними спілкування і не реагувати емоційно.
Як під час великої війни розвивається туристична логістика
Коли ми говоримо про виїзний туризм, не можна не згадати про проблеми логістики. Адже тепер, щоб летіти, скажімо, до Єгипту, ми маємо дістатися до закордонних аеропортів. Які шляхи зараз є найбільш зручними для українців?
Не тільки туроператори, а й логістичні компанії теж підлаштовуються під цю ситуацію. Тому нині досить легко можна знайти спосіб, як дістатися до аеропорту вильоту в тій чи іншій країні. Можу сказати, що Молдова, а саме аеропорт Кишинів, став основним хабом для українців. Наш стратегічний партнер авіакомпанія SkyUP з квітня почала літати саме з Кишинева. Звідти відбувається десь 55-60% подорожей. А другим хабом є польський аеропорт Жешув, до якого ми також організовуємо трансфери. «Укрзалізниця» також підлаштовується під сьогоднішню ситуацію і розширює спектр дестинацій, куди можна дістатися з України.

Літак авіакомпанії SkyUP. Фото: SkyUP
Хочу розповісти і про автобусну програму, тому що це також елемент покращення логістики для відпочинку. Бо ми можемо запропонувати туристам сісти в автобус у своєму місті.
В яких містах наразі стартують такі подорожі?
З кожним роком ми цю сіточку розширюємо, тому що бачимо попит і потребу. Натепер ми можемо запропонувати виїзди, звісно, з Києва, із Запоріжжя, Харкова, Одеси. У нас дуже розгалужена мережа на заході Україні — це Львів, Луцьк, Ужгород, Чернівці. Тобто у туриста нині немає потреби проїхати пів країни, щоб сісти в автобус і вирушити, наприклад, до Болгарії.

Автобус JoinUP! Фото: JoinUP!
Які найбільші відстані долають українські туристи на автобусах?
Є туристи, які сідають в автобус і їдуть до Анталії 2-2,5 доби, щоб побачити нарешті море. Але ми намагаємося зробити їхню подорож максимально комфортною, щоб вони вже в автобусі відчували себе на відпочинку.
Топ країн для українських туристів 2025
Які напрямки виїзного туризму мають стати найбільш популярними цього літа? Це буде знов Туреччина та Єгипет, чи пріоритети поступово змінюються?
Єгипет і Туреччина залишаються в топі. Але хочеться виділити саме Егейське узбережжя, яке було одним з найулюбленіших курортів до війни. Бо зараз ми повертаємося до цього напрямку, саме до європейських курортів Туреччини.
Також набирає обертів Ель-Аламейн, про який я згадувала. Перші рейси туди у нас вирушають у червні. І можу сказати, що ми вже додаємо додаткові рейси, тому що наявні вже заповнені. Бо це дійсно цікава можливість відпочити в Єгипті на білосніжному узбережжі Середземного моря в готелях дуже високого рівня і недалеко від Олександрії та Каїру. Тому можна поєднати таку поїздку з відвідуванням історичних місць та екскурсійною програмою.

Музей в Каїрі зі старожитностями стародавнього Єгипту. Фото: Depositphotos
Не можу не згадати й про європейські країни, які мають попит серед туристів, що хочуть відпочити поруч з меншою кількістю російських туристів. Дуже популярним напрямком тут є Іспанія. Цього року це не лише Коста Брава та Коста Дорада, а й Пальма-де-Майорка або Аліканте. Тобто нині Іспанія пропонує дуже різноманітні курорти.
Греція теж в топі напрямків. Бо насамперед це гостинність, яка дуже до вподоби нашому туристові. Також Греція може запропонувати відпочинок «все включено», що зараз дуже актуально для наших громадян.

Греція. Фото: JoinUP!
Якщо подивитися на більш бюджетні напрямки, бо Греція може бути для когось надто високим чеком, можна запропонувати «все включено» в таких країнах, як Туніс або Албанія.
Албанія — більш європейський курорт, а Туніс має східний колорит з дуже якісним харчуванням і чудовими піщаними пляжами. Особливо можна порадити цей курорт туристам з маленькими діточками, тому що там пологі заходи в море, а дуже багато готелів пропонують саме дитячу концепцію відпочинку.

Туніс. Фото: Depositphotos
Як український туроператор будує бізнес за кордоном
Відомо, що компанія JoinUP! вийшла на міжнародний ринок. В яких країнах ви наразі присутні?
Зараз ми присутні в дев'яти країнах: звісно, в Україні, країнах Балтії (Латвії, Литві, Естонії), Казахстані, Молдові, Польщі, Румунії. І у цьому сезоні вже запускаємо перші рейси з Чехії.
На цих ринках ви орієнтуєтесь переважно на українців чи й на місцевих клієнтів?
Ми прагнемо до того, щоб кожен ринок був незалежний і ми працювали там передусім з місцевими туристами. Бо ми не можемо розраховувати в довгостроковій перспективі виключно на українського туриста. Адже він після завершення війни може повернутися до України.

Ірина Мосулезна, керівна директорка туристичного оператора Join UP! Фото: Join UP!
Ви відчуваєте відмінності туристів з тих країн, в яких вже присутні, від українських? Чи відрізняється в цих країнах туристичний ринок, бізнес-середовище, традиції, ментальність?
На початку масштабування нам здавалося, що ринки дуже схожі. Але коли починаєш заходити в країну, розумієш, що є дуже багато відмінностей. Тому переведення туристичного бізнесу в інші країни — не таке легке завдання, як здається. Наприклад, український турист потребує постійного спілкування зі своїм агентом. А, наприклад, в європейських країнах, як-от Естонія, звикли купувати онлайн. Тому робота турагента там потребує менше часу, ніж в Україні.
В Казахстані, наприклад, туроператори працюють переважно з великими містами. А ми вже звикли бути трендсетером і робимо акцент на розвиток саме в маленьких містах. Так само діємо і в Румунії. Зараз звідти ми вже маємо понад 14 рейсів на тиждень і вводимо нові напрямки, незвичні для цього регіону.
Загалом європейські країни дещо консервативні. Але компанія JoinUP! живе інакше. Ми починаємо пропонувати новий продукт. Наприклад, напрямок Шарм-ель-Шейх, який взагалі не був популярним в Румунії, зараз стає там одним із топпродуктів.
У вас є бачення розвитку вашого бізнесу після перемоги?
Звісно, ми живемо цією думкою, і стратегування вже відбувається. Наш досвід праці в інших країнах цьому допомагає. Адже коли Україна здобуде перемогу, юніти, які працюють за кордоном, будуть робити промо нашій країні.
Ви очікуєте попит на подорожі в Україну?
Звісно, у нас країна з величезним потенціалом, і ми розуміємо, що попит, особливо в перший період після закінчення війни, обов'язково буде. Тут нам мають допомоги країни, в яких ми вже представлені.
До речі, у нас є досвід інкамінгу [організації в'їзного туризму] в Україну. Бо саме перед війною у нас були величезні програми з країнами Перської затоки. Ми приймали десятки тисяч туристів з цих країн, домовлялися по спрощенню візового режиму, робили польотні програми. Тому дійсно ми зможемо запропонувати іноземному туристові [в Україні] певні умови.