Facebook Pixel

Газ у продавців є, але грошей у покупців мало – що відбувається із закупівлями газу на зиму (ДОПОВНЕНО)

Потужність транспортування газу з Угорщини та Польщі зараз майже повністю заброньована, але цього недостатньо, написав Сергій Макогон, ексглава ОГТСУ.

Попит на газотранспортні потужності у Центрально-Східній Європі у напрямку України на червень суттєво зріс. Ключовим фактором цього стало активне нарощування імпорту газу в Україну. Трейдери бронюють значні обсяги на всіх основних маршрутах: із заходу через Угорщину та Словаччину, а також із півночі через Польщу.

Основні обсяги бронювань:

  • VIP Bereg (з Угорщини до України) – заброньовано майже 100% (9,36 млн кубометрів на добу); ціна на потужність на аукціоні перевищила стартову вчетверо, що показує на значний попит;
  • Drávaszerdahely (з Хорватії до Угорщини) – заброньовано 28 ГВт·год/добу (2,66 млн кубометрів на добу) – ймовірно, планується постачання газу з LNG-терміналу на острові Крк в Україну;
  • кордон із Польщею: реалізовано 54 ГВт·год/добу (5,13 млн кубометрів на добу) – майже повну технічну потужність заброньовано;
  • Budince (зі Словаччини в Україну) – після запуску 16 травня обсяги досягли 35 ГВт·год/добу (3,33 млн кубометрів на добу), а бронювання на період 24-31 травня зросло до 56,4 ГВт·год/добу (5,42 млн кубометрів на добу); ще доступна значна потужність – 36,6 млн кубометрів на добу.

Сукупний імпорт України зріс майже до 19 млн кубометрів на добу.

Динаміка цін на газ

Динаміка цін на газ

По Трансбалканському газопроводу імпорт відсутній через надвисокий тариф на транспортування газу з грецьких СПГ-терміналів в Україну, який майже в 4 рази вищий, ніж з польського чи хорватського СПГ-терміналів, попри однакову відстань. Оператори транзитних країн (Болгарії, Румунії та Молдови) заявили про намір знизити тариф, але це вимагає узгодження регуляторів кількох країн і займе час.

Ці дані свідчать про активізацію імпорту газу до України для формування запасів на зиму. Однак, щоб досягти мети — накопичити 13,6 млрд кубометрів (з урахуванням 4,6 млрд буферного газу) у ПСГ до 1 листопада, щоденні обсяги імпорту потрібно збільшити щонайменше вдвічі, вважає Макогон.

Головною проблемою збільшення імпорту зараз є дефіцит коштів у «Нафтогазу», а не брак ресурсу: газ у Європі є, і ціни там залишаються на прийнятному рівні.

ДОПОВНЕННЯ. Національна комісія, що здійснює держрегулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), 27 травня ухвалила рішення про погодження надання ТОВ «Оператор ГТС України» спільного продукту послуг транспортування разом з операторами газотранспортних систем Болгарії (Bulgartransgaz), Греції (DESFA SA), Молдови (VestMoldTransgaz SRL) та Румунії (Transgaz SA).

НКРЕКП пояснила, що це рішення передбачає проведення єдиного аукціону для розподілу потужностей на всіх точках Трансбалканського коридору за маршрутом транспортування природного газу з Греції до України — орієнтовно, 3 млн куб. м на добу.

Як пояснили у Міненерго, Трансбалканський маршрут має значний потенціал для задоволення нагальних потреб України та забезпечує доступ до джерел LNG. Водночас маршрут проходить через п’ять країн, і пряме застосування регульованих тарифів робить його комерційно невигідним, порівнюючи з альтернативами.

«З огляду на ситуацію, оператори ГТС пропрацювали оптимізоване рішення, яке дозволить, зокрема, використати незадіяні потужності Трансбалканського трубопроводу для імпорту газу в Україну за конкурентним тарифом, що особливо актуально протягом підготовки до наступного опалювального сезону», — доповнили у міністерстві.

Подякувати 🎉