Верховна Рада може змінити правила притягнення до відповідальності за перевищення швидкості на дорогах. У парламенті зареєстрували законопроєкт №13314 , який передбачає пропорційне покарання залежно від того, наскільки водій перевищив дозволену швидкість.
Як пояснюють автори ініціативи, перевищення швидкості є головною причиною смертельних ДТП в Україні. За даними Національної поліції, у 2024 році через перевищення загинули 1770 людей — це 55% усіх смертей у ДТП за рік. Ще понад 12,6 тисячі осіб зазнали травм.
«Існуючі положення КУпАП щодо перевищення швидкості суперечать принципу пропорційності. Наприклад, відповідальність за порушення правил руху і зупинки на смузі для маршрутних транспортних засобів або порушення правил паркування транспортних засобів значно вища, ніж за перевищення швидкості на 20 – 50 км/год. Однак ступінь суспільної небезпеки значно відрізняється, оскільки зупинка на смузі для маршрутних транспортних засобів або неоплата вартості послуг з паркування не є причиною смертельних ДТП», — йдеться в пояснювальній записці.
Для порівняння, у більшості країн ЄС навіть незначне перевищення — наприклад, на 5 чи 10 км/год, — тягне за собою штраф. Така система діє в Польщі, Німеччині, Ірландії, Сербії та інших країнах. У Польщі, зокрема, штрафи диференційовано за кожні 10 км/год перевищення: від 50 злотих за порушення до 10 км/год — до 2500 злотих і більше за значне перевищення.


Штрафи у Польщі
Після введення такої градації смертність на польських дорогах зменшилась на 35%: з майже 3 тисяч загиблих у 2019 році — до менш ніж 2 тисяч у 2022-му.
На думку авторів законопроєкту, пропорційні штрафи дозволять не тільки зменшити кількість загиблих і травмованих, а й сформувати нову культуру водіння — відповідальну й уважну до інших учасників руху, особливо в містах, де на дорогах перебувають пішоходи та велосипедисти.
Окрім статистики, реформу підтримує й громадськість. Згідно з соціологічним опитуванням, проведеним ГО «Центр демократії та верховенства права» у серпні 2024 року, понад половина водіїв (54%) підтримують ідею штрафів за перевищення на 10 км/год, а не 20 км/год, як зараз.
Законопроєкт пропонує розділити відповідальність на кілька порогів: умовно кажучи, за перевищення на 10, 20, 30, 40 км/год — накладати різні штрафи залежно від серйозності порушення. Деталі відповідних змін у КУпАП розглядатимуться у профільному комітеті.

Запропонавані зміни до штрафів
Якщо Рада ухвалить документ, Україна зробить крок до європейської моделі безпеки на дорогах і зменшення смертності від ДТП.