Facebook Pixel

Рада хоче змінити штрафи за перевищення швидкості

Рада хоче змінити штрафи за перевищення швидкості

Рада хоче змінити штрафи за перевищення швидкості

Верховна Рада може змінити правила притягнення до відповідальності за перевищення швидкості на дорогах. У парламенті зареєстрували законопроєкт №13314 , який передбачає пропорційне покарання залежно від того, наскільки водій перевищив дозволену швидкість.

Як пояснюють автори ініціативи, перевищення швидкості є головною причиною смертельних ДТП в Україні. За даними Національної поліції, у 2024 році через перевищення загинули 1770 людей — це 55% усіх смертей у ДТП за рік. Ще понад 12,6 тисячі осіб зазнали травм.

Quote«Існуючі положення КУпАП щодо перевищення швидкості суперечать принципу пропорційності. Наприклад, відповідальність за порушення правил руху і зупинки на смузі для маршрутних транспортних засобів або порушення правил паркування транспортних засобів значно вища, ніж за перевищення швидкості на 20 – 50 км/год. Однак ступінь суспільної небезпеки значно відрізняється, оскільки зупинка на смузі для маршрутних транспортних засобів або неоплата вартості послуг з паркування не є причиною смертельних ДТП», — йдеться в пояснювальній записці.

Для порівняння, у більшості країн ЄС навіть незначне перевищення — наприклад, на 5 чи 10 км/год, — тягне за собою штраф. Така система діє в Польщі, Німеччині, Ірландії, Сербії та інших країнах. У Польщі, зокрема, штрафи диференційовано за кожні 10 км/год перевищення: від 50 злотих за порушення до 10 км/год — до 2500 злотих і більше за значне перевищення.

Штрафи у Польщі

Штрафи у Польщі

Після введення такої градації смертність на польських дорогах зменшилась на 35%: з майже 3 тисяч загиблих у 2019 році — до менш ніж 2 тисяч у 2022-му.

На думку авторів законопроєкту, пропорційні штрафи дозволять не тільки зменшити кількість загиблих і травмованих, а й сформувати нову культуру водіння — відповідальну й уважну до інших учасників руху, особливо в містах, де на дорогах перебувають пішоходи та велосипедисти.

Окрім статистики, реформу підтримує й громадськість. Згідно з соціологічним опитуванням, проведеним ГО «Центр демократії та верховенства права» у серпні 2024 року, понад половина водіїв (54%) підтримують ідею штрафів за перевищення на 10 км/год, а не 20 км/год, як зараз.

Законопроєкт пропонує розділити відповідальність на кілька порогів: умовно кажучи, за перевищення на 10, 20, 30, 40 км/год — накладати різні штрафи залежно від серйозності порушення. Деталі відповідних змін у КУпАП розглядатимуться у профільному комітеті.

Запропонавані зміни до штрафів

Запропонавані зміни до штрафів

Якщо Рада ухвалить документ, Україна зробить крок до європейської моделі безпеки на дорогах і зменшення смертності від ДТП.

Подякувати 🎉