Чому в military tech Олександру Кардакову нецікаво займатися FPV-дронами

Інтерв'ю з Олександром Кардаковим, головою «Октава капітал»

Олександр Кардаков наприкінці 1980-х працював інженером-наладчиком, у 1990-му почав займатися бізнесом. Його компанія не тільки продавала комп'ютери, а й розробляла та виробляла різні технічні системи. Нині він – засновник і голова наглядової ради «Октава капітал», керуючої компанії групи, під керівництвом якої в різний час перебувало близько 50 технологічних компаній: «Датагруп», «Інком», «Мегатрейд», Octava Defence, Avtor та інші. Він поговорив з The Page про те, як змінився бізнес групи після початку повномасштабної війни та чому сам засновник багато уваги знову приділяє інженерії.

Ви вірили, що Путін нападе на Україну?

– Так. І ми до цього добре підготувався ще за декілька місяців. Це коштувало кількасот тисяч доларів, але я розумів, що грошові ризики менші. Ще у листопаді – грудні 2021 року ми купили повний набір серверів та іншого обладнання, орендували місце у дата-центрі, провели комунікації, знайшли приміщення під офіс. Таким чином кілька десятків наших співробітників ще 18 лютого виїхали до Львова, а 21 лютого офіси трьох наших компаній разом з технічним майданчиком почали там працювати. Половина технічного персоналу, який працює у безперервному режимі, системні адміністратори, фахівці з кібербезпеки, IT-аутсорсери були там.

24 лютого я був у Львові, і коли вторгнення розпочалося, дав команду діяти за одним із затверджених планів. У нас було підготовлено дві проміжні бази, куди могли виїжджати люди, які побоюються за свою безпеку. Близько 40 сімей скористалися ними.

Люди повернулися до Києва зі Львова у травні, але технічний майданчик там ми й нині зберігаємо у робочому стані.

Як у вас натепер із персоналом?

– Складно, як у всіх. Досі погано працює система бронювання від мобілізації персоналу, який у компаніях реально працює над зміцненням обороноздатності.

Повномасштабна війна триває 20 місяців. Як вона змінила ваші бізнес-інтереси?

– Практично не змінила. Ми давно займаємось питаннями, пов'язаними з розробкою та виробництвом спецтехніки. Нині кількість miltech-проєктів лише збільшується. На ринку фахівців потрібної кваліфікації для таких проєктів знайти дуже важко, ми перерозподіляємо власних інженерів.

Які продукти у сфері military tech хоче розробляти Олександр Кардаков

Робота у сфері military tech зараз для вас це – патріотичний обов'язок, чи ви бачите там і бізнес-аспекти?

– Довго працювати лише на почутті обов'язку не вийде: гроші закінчаться і робота разом із ними. Бізнес має заробляти гроші, зокрема для того, щоб реалізовувати патріотичні проєкти. Розробки, які нині ведуться, ми фінансуємо лише самі. Я розумію всі пов'язані з цим ризики та приймаю їх. Мені нецікаво займатися продуктами, у виробництві яких вже існує велика конкуренція, наприклад, FPV-дронами. Хочеться створити продукт, який завдяки своїй функціональності, характеристикам сам себе продаватиме.

Наприклад, у серпні на iForum-2023 у Києві ми представили рішення для захисту об'єктів критичної інфраструктури «Сфера». Це комплексна автоматична система для виявлення низьковисотних повітряних цілей та оповіщення об'єктів критичної інфраструктури, що прикриваються, з подальшим знищенням цілей силами воєнізованих підрозділів. Насамперед це – захист від дронів-камікадзе. У цьому рішенні особливо цікава акустична система FENEK. Головна її особливість – застосування системи пов'язаних мікрофонних решіток, а не широкосмугових мікрофонів, як в інших рішеннях. В результаті можна з високою точністю та достовірністю визначати координати та тип цілі.

Ви давно багато працюєте з державою як замовником. Але робота у military tech – це більше про державно-приватне партнерство, наскільки я розумію?

– Цікаво, що це партнерство між державним замовником та приватним виробником стало можливим насамперед завдяки волонтерам та фондам. Йдеться і про фінансування, і про розуміння завдань. Завдяки цьому сьогодні багато в чому розвиваються індустрія дронів, РЕБ.

Профільні міністерства реально поки що залишаються без справ?

– Ні, це не так. Очільник Мінстратегпрому Олександр Камишін дуже намагається налагодити процеси, і є певні результати. Якби голова Мінцифри Михайло Федоров не взявся б за дрони, там мало що з'явилося б. Але у порівнянні з ними багато інших топчиновників працюють навіть не в нуль, а в мінус.

Які особисті амбіції Олександра Кардакова у бізнесі

Близько двох років тому ви сказали, що між керівником компанії та рядовим співробітником не має бути понад два рівні управління. Чому так?

– Так, максимум – три рівні. У мене під кожен новий напрямок створюється нова компанія. Такий підхід допомагає кожному співробітнику розуміти, чим саме він і його компанія займаються. Плюс, на моє велике переконання, більшість крахів великих компаній починається з того, що всі гроші звалюються в загальний горщик, і починається перехресне фінансування.

Тобто у вас немає амбіції створити, умовно кажучи, нову IBM чи Microsoft?

– Якщо ці амбіції колись і були, то тепер їх немає. Мені подобається те, чим я займаюсь. Я значною мірою повернувся до інженерії, якою займався у 1990-ті. Керую новими розробками, ініціюю їх.

Компанія «Октава капітал» – це що?

– Це керуюча компанія, в якій впроваджено систему корпоративного управління активами через комітети. Вона інвестує у розвиток великої кількості проєктів та компаній, зокрема Avtor, Octava Defence, Megatrade, Accord group, Compass FM, MegaPlant, Nota Group тощо. Кожен з комітетів встановлює єдині стандарти, методики та практики у своїй галузі, виконує функцію консультативно-дієвого органу та здійснює загальну координацію системи управління портфелем активів у цілому, а також кожного бізнесу окремо.

Від операційного управління ви давно відійшли, але якщо напрямок починається з нуля, то підіймаєте його на ноги як стартапер. Як ви розумієте, що настав час його передати в інші руки?

– Є хороша фраза: «Перш ніж вийти з операційної діяльності, потрібно її створити». Я не передаю управління. У новій компанії від початку є керівник, формується команда. Я ніби стою поруч з ними, але не керую сам. У міру того, як команда все краще розуміє свої завдання, шлях до них і рухається до межі беззбитковості, я все менше занурююся в операційні питання. Один з останніх за часом проєктів, який запускався за цією схемою, – Octava Defence. Вона фокусується на кібербезпеці, але займається серед іншого і «Сферою», про яку я вже сказав раніше.

Ковід, повномасштабна війна багатьох українців переключили на дистанційний формат роботи. Як ви ставитеся до нього?

Віддалена робота у нас завжди була, є та буде. Адже у проєктних команд нема потреби постійно перебувати в одному місці. Проєктна команда має мету, для досягнення якої можна індивідуально організовувати свою роботу. Але у випадку з тими співробітниками, які займаються операційною діяльністю в межах традиційного бізнесу, захоплення дистанційкою я вважаю шкідливим. Бо їм важливо регулярно бачити своїх колег та обмінюватися невербальною інформацією. Інакше люди можуть забути, де вони працюють і чим займаються. Тому я вважаю, що в операційній роботі люди мають не менше половини робочого часу проводити разом.

Навіщо ви будуєте собі новий бізнес-центр у Києві на Подолі?

– Хочу переформатувати робочий простір, запровадити нові проєктні рішення. До того ж у старому офісі ми працюємо 20 років, і вже час робити капремонт. Тому я й вирішив збудувати новий.

Я раніше вже займався будівництвом і на практиці випробував три варіанти його організації. Перший – стати найголовнішим будівельником, набрати людей та керувати всіма процесами самостійно. Такий підхід вимагає великого обсягу ресурсів, плюс я зрозумів, що займатися самостійно будівельними питаннями мені вже нецікаво. Другий варіант – знайти генпідрядника. Але у цьому разі є реальний ризик затягування роботи через перехресне фінансування з боку підрядника тощо. Третій варіант, який ми використовуємо зараз, – знайти девелопера та створити разом з ним команду, яка працює тільки на нас. І маю сказати, що наразі я повністю задоволений термінами та якістю робіт.

Якби такий варіант не мав би недоліків, то всі використовували б його.

– Такий варіант організації робіт – це, фактично, бізнес-аутсорсинг. Потрібно добре розуміти, як ця бізнес-схема працює, де є підводні камінці. Потрібна експертиза. Нам такий підхід знайомий, адже ми самі пропонуємо послуги бізнес-аутсорсингу, розуміємо, як працює матрична структура. Наша компанія Nota Group є одною з провідних компаній на ринку аутсорсингу бізнес-процесів. Тому для нас взяти аутсорсингового партнера та організувати ефективну взаємодію з ним – зрозуміле завдання.

Читати на The Page