Спустили на землю. Як катастрофа МАУ в Ірані вдарила по всій авіагалузі України

Фото: CNN

Донедавна «Міжнародні авіалінії України» були однією з найбільш надійних авіакомпаній. На рахунку перевізника не було жодної авіакатастрофи. Все змінилося після аварії рейсу Тегеран – Київ PS752. Літак розбився вранці 8 січня, за лічені хвилини після вильоту з аеропорту.

Рейс здійснював досвідчений екіпаж МАУ, у складі якого був навіть пілот-інструктор. Саме судно було фактично новим – компанія отримала його безпосередньо з заводу й експлуатувала лише 3,5 року. За день до вильоту, 6 січня, літак пройшов планову технічну перевірку. Ніщо не віщувало катастрофи. Але щось пішло не так.

Повітряне судно зі 167 пасажирами на борту та дев'ятьма членами екіпажу вилетіло з аеропорту Тегерана імені Імама Хомейні у 06:10 за місцевим часом. Буквально за кілька хвилин після вильоту, набравши висоту 2400 метрів, зв'язок з літаком було втрачено. На третій хвилині після зльоту він почав втрачати висоту, а на восьмій повністю зник з екранів радарів.

На відео, яке опублікували очевидці катастрофи, можна побачити, як літак горить безпосередньо під час польоту. Він поступово знижується, а майже біля горизонту, власне перед падінням, спалахує ще більше і потім різко падає та вибухає.

Розбився літак на відстані 60 кілометрів на північний захід від Тегерану. Його уламками була всіяна територія майже на два гектари.


Розслідування авіакатастрофи

На місці падіння літака вже знайшли два бортові самописці, повідомило іранське державне агентство IRIB. Однак авіаційна влада Ірану не поспішає передавати «чорні ящики» для вивчення.

«Ми не передамо «чорний ящик» виробнику й американцям», – заявив глава Організації цивільної авіації Ірану Алі Абедзаде.

Офіс Генпрокурора України відразу ж почав розслідування катастрофи літака МАУ в Ірані за статтею «порушення правил безпеки руху або експлуатації повітряного транспорту».

А Державіаслужба вирішила провести позапланові перевірки стану безпеки польотів МАУ. Додаткові перевірки торкнуться й інших українських авіакомпаній.

У МАУ виключають помилку пілотів і наполягають на справності судна.

«Це був один з найкращих наших літаків з прекрасним, надійним екіпажем».

Євген Дихне

Президент авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України»

«Беручи до уваги, що літак набрав висоту 2400 метрів [а зазвичай саме на цій висоті літак переходить в штатний режим польоту – ред.], ймовірність помилки екіпажу мінімальна, ми її просто не припускаємо. Зважаючи на досвід пілотів, дуже складно сказати, що там щось могло бути з екіпажем», – заявив віцепрезидент МАУ з льотної роботи Ігор Сосновський. Льотний досвід пілотів налічував кілька тисяч годин безпосередньо на цьому типі літака.

Назвати причини трагедії можна буде тільки після проведеного офіційного розслідування.

«Зазвичай попередні результати у подібних випадках з'являються щонайменше за кілька місяців».

Сергій Вовк

голова Центру транспортних стратегій

Вигідний маршрут

МАУ почала здійснювати польоти в Тегеран у червні 2014 року. Спочатку рейси виконувалися тричі і двічі на тиждень. У липні 2016 року МАУ на період літньої навігації збільшувала інтенсивність польотів до семи рейсів на тиждень. В авіакомпанії зазначили, що напрямки польотів до Азії та на Близький Схід стрімко стають популярними як серед туристів, так і серед бізнес-мандрівників.

МАУ вважалася досить дешевою транзитною можливістю для Близького Сходу, зокрема й для Ірану. В середньому ціна квитка складає від $280 до $300. Час у польоті становив близько чотирьох годин. Аеропорт «Бориспіль» був місцем для стикування рейсів до багатьох міст України, Європи та Росії.

«Заповнюваність рейсу була дуже високою. Причому літали переважно іноземці – насамперед громадяни Ірану, також інших країн. Це були транзитні пасажири, які робили пересадку в «Борисполі» на рейси МАУ в інші країни».

Юрій Мірошников

Екс-президент авіакомпанії МАУ

З 8 січня МАУ прийняла рішення призупинити рейси з Тегерану на невизначений термін.

Також усім українським авіакомпаніям Державіаслужба заборонила здійснювати польоти в повітряному просторі над Іраном з 00:00 четверга 9 січня.

Заборона для українських авіакомпаній буде діяти до з'ясування причин катастрофи, повідомив прем'єр-міністр Олексій Гончарук.

Польоти в повітряному просторі Ірану, Іраку, Перської та Оманської затоки одними з перших заборонили США. Пізніше аналогічну офіційну рекомендацію видала Росавіація. Зупинили польоти та вирішили уникати іранського повітряного простору також авіакомпанії Emirates і Flydubai, Malaysia Airlines, Singapore Airlines, австралійська Qantas.

Водночас ряд авіакомпаній поки що не планують змінювати свої маршрути. Польоти продовжать азербайджанська Buta Airways, а також німецька Lufthansa, Turkish Airlines, Austrian Airlines, Qatar, AtlasGlobal.


Збитки МАУ

Вартість одного літака Boeing-737 у різних комплектаціях оцінюється в $20-30 млн. «Але треба враховувати, що часто це лізингові платежі, частинами, а самі літаки зазвичай застраховані», – говорить ексміністр інфраструктури Володимир Омелян.

МАУ повинна буде виплатити компенсації родичам загиблих, зазначає партнер юридичної фірми «Анте» Андрій Гук. Це робиться в будь-якому разі відповідно до Монреальської конвенції, навіть якщо авіакомпанія не є винною в катастрофі. В Україні сума подібних компенсацій становить 525 тис. грн за кожного загиблого.

Такі витрати також зазвичай покриваються страховими виплатами, тому навряд чи позначаться на операційній діяльності перевізника. Водночас авіакомпанія зможе стягнути суму компенсації з винуватця події, якщо це буде встановлено слідством, пояснює Гук.

Але якщо результати розслідування вкажуть на пряму провину авіакомпанії чи її співробітників, то сума позовів і компенсацій до МАУ може зрости в кілька разів.

«Для МАУ це перша катастрофа літака за всю історію. Вона стане великим випробуванням не тільки для самого авіаперевізника, але й для всієї української авіації».

Олександр Ланецький

директор UAB Friendly Avia Support

Те, що на борту був пілот-інструктор, свідчить, що це був не звичайний екіпаж, а посилений.

«Тому заяви МАУ про низьку ймовірність помилки екіпажу обґрунтовані. Такі пілоти зазвичай відповідають більш високим критеріям та в аварійних ситуаціях діють дуже професійно».

Андрій Гук

партнер Юридичної фірми «Анте»

Великою втратою для МАУ є саме втрата екіпажу, а також самого борту. Тепер компанії доведеться перенаправляти на маршрут літаки, які були задіяні на інших напрямках.


МАУ літала без катастроф майже всю історію свого існування – з початку польотів у 1992 році. Середній вік середньомагістрального флоту МАУ – менше 9 років. Для порівняння: у 60% авіакомпаній Європи середній вік літаків перевищує 10 років. Водночас МАУ чи не єдиною в Україні експлуатувала літаки, які отримувала новими безпосередньо з заводу.


Як трагедія вплине на авіагалузь

Регулярні рейси до Тегерану з України виконувала тільки МАУ. Крім того, над повітряним простором Ірану літало багато українських авіакомпаній, наприклад, SkyUp і Bravo.

За словами ексміністра інфраструктури Володимира Омеляна, катастрофа безумовно вплине на фінансову ситуацію авіакомпаній.

«Адже це додаткові витрати на технічне авіаобслуговування, а також тимчасові втрати через зміни траєкторії маршрутів, що викликані забороною польотів», – пояснює він.

Зокрема через Іран та Ірак проходять маршрути до Об'єднаних Арабських Еміратів. Причому літає туди більшість українських авіакомпаній. Раніше летіти до ОАЕ можна було також через авіапростір Сирії, проте її територія вже давно закрита.

Тому якщо після Ірану закриється ще й авіапростір Іраку (а така ймовірність існує з урахуванням конфлікту між цими двома країнами), то для авіакомпаній це буде означати втрату цілого прибуткового напрямку.

«Буде дуже складно потрапити в Арабські Емірати», – говорить Євген Хайнацький, гендиректор SkyUp.

Авіакомпаніям довелося облітати Іран через повітряні простори Єгипту та Саудівської Аравії. Для цього слід звертатися до авіаадміністрацій цих країн за додатковими дозволами.

Маршрути до Дубаї (ОАЕ), Шрі-Ланки, В'єтнаму, Таїланду і на Мальдіви можуть стати довшими, передбачає Ланецький. Від деяких маршрутів авіакомпанії взагалі можуть відмовитися – особливо це стосується напрямків, які й так довгі, оскільки вже доводиться облітати територію Сирії.

«Ми зараз оцінюємо ризики безпеки. Якщо вони будуть негативними – ми продовжимо польоти. Якщо ризики підтвердяться – припинимо. Фінансові ризики поки що для нас на другому місці».

Євгеній Хайнацький

Генеральний директор авіакомпанії SkyUp Airlines

Якщо маршрути перенаправлять, то вартість перельотів збільшиться. Літакам доведеться перевозити менше пасажирів і витрачати більше палива, щоб залишатися в повітрі додаткові 40-50 хвилин.

«З огляду на ринок і конкуренцію, у МАУ більше не буде можливості перекладати ці витрати на пасажирів», – каже експрезидент авіакомпанії.

Мірошников допускає, що за деякими маршрутами МАУ, ймовірно, буде змушена або скоротити регулярність, або відмовитися від них зовсім.

Читати на The Page