Фото: facebook.com/nova.poshta.official
Розбили крихкий товар, обрахували, втратили посилку, нахамили та нічого не компенсували — соцмережі повні скарг на роботу українських поштових служб. Які, зі свого боку, здається, конкурують не тільки в швидкості доставки, а й в гучності скандалів. Недавній гучний кейс «Укрпошти» з масовим вбивством бджіл, схоже, збирається перевершити новий скандал від Нової пошти.
Листонош завжди штрафують двічі
На тлі безлічі нарікань на роботу перевізника особливо виділилися два випадки. Чим? — Тим, що за них Нову пошту оштрафували на майже 326 млн грн.
Йдеться про Харківський та Чугуївський кейси. У першому випадку клієнт пошти поскаржився на те, що його тендітна посилк оціночною вартістю в 500 грн була розбита, і втрату йому не компенсували, у другому — поскаржився на те, що у відділенні його обрахували. В обох випадках представники Держпродспоживслужби провели позапланові перевірки на відділеннях, що проштрафилися, в обох випадках не отримали потрібні документи від представників Нової пошти та в обох випадках наклали на них штрафи — в розмірі 151 і 174 млн грн відповідно.
Як повідомляє на своєму сайті Держпродспоживслужба, штрафи були виписані, оскільки ненаданням документів співробітники Нової пошти створювали перешкоди законній діяльності їхніх інспекторів. У Новій пошті ці слова спростовують і кажуть, що їм не дали час на надання документів. До того ж, чиновники зверталися з проханням надати документи до особи, яка не має на це повноважень (карма в дії) та здійснювали інші процедурні порушення.
Також Нова пошта не погодилася з тим, що був застосований максимальний розмір штрафу — 10% від обігу фізичної особи (законом визначено штраф у розмірі від 1% до 10%), до того ж усієї компанії, а не тільки відділень-порушників. Усі ці пункти поштовики планують оскаржити в суді.
The Page спробувало розібратися, хто в цій ситуації правий, а хто винен. Або, як це часто буває, правда десь посередині.
У Новій пошті звинувачують чиновників у маніпуляції
Як повідомили The Page у Новій пошті, компанія розцінює дії контролюючого органу як «маніпуляцію державою своїх повноважень» і збирається оскаржити штрафи в суді. Тим часом проводяться і неформальні зустрічі з чиновниками.
Так, 9 липня відбулася зустріч співвласника Нової пошти В'ячеслава Климова з головою Держпродспоживслужби Владиславою Магалецькою за участю бізнес-омбудсмена в Україні Ярослава Грегірчака. Під час зустрічі, як пишуть представники компанії, їм повідомили, що у справі відкриті два дисциплінарних провадження. Комісія, яка розслідувала справу в Харкові, попередньо встановила численні порушення законодавства під час проведення перевірки та рекомендує Держпродспоживслужбі скасувати рішення про штраф в 151 млн грн. Комісія, яка розслідує Чугуївський кейс, планує закінчити свою роботу до 15 липня.
«Крім того, Держпродспоживслужба направить до виконавчої служби листа про припинення виконання рішення. Це потрібно для того, щоб з Нової пошти не був автоматично знятий штраф, поки триває розгляд справи», — повідомив пресцентр Нової пошти.
The Page також відправило запит на Держпродспоживслужбу з проханням актуалізувати свою позицію в цьому конфлікті. Нам обіцяли відповісти у понеділок.
Тим часом уже відомі свідчення обох сторін суперечать одне одному і розбиратися в тому, чи дійсно чиновники не дали часу поштовому оператору надати документи, зажадали їх від особи, котра не має повноважень на їх видачу, вчинили інші процедурні порушення, вирішуватиме суд. Як і питання правомірності розрахунку штрафу за обгом всієї компанії, а не конкретних відділень.
Однак уже зрозуміло, що штрафи від держчиновників були явно завищеними, вважає адвокат Адвокатського об'єднання «Вишневий і Партнери» Олександр Вишневий.
«Юридична відповідальність повинна бути порівнянною з правопорушенням. Поскаржилися на дії перевізника, які призвели до втрати 500 грн. А відповідальність призначили — 325 млн грн. Це незрівнянно. Я вважаю, що в даному разі в інспекторів, які проводили перевірку, і чиновників, які виставляли штрафи, були дещо інші мотиви, ніж, користуючись законом, встановити правильну міру відповідальності».
Вишневий Олександр
керуючий партнер АО «Вишневий і Партнери»
Адвокат Михайло Гончарук вважає, що в публічну площину цей конфлікт винесла Нова пошта саме в надії тиском зупинити постанову про зняття штрафу, після першої невдалої спроби зробити це в суді.
«По-перше, Нова пошта у своїх коментарях наполягає на неправомірності перевірки. Питання про наявність порушень або їхню відсутність замовчується. Було б нормально почути від них хоча б «так, деякі порушення були/не були, але ми не згодні з тим-то...»
Михайло Гончарук
Адвокат, керуючий партнер АБ «Гончарук та партнери»
Що ж стосується максимальної суми штрафу, юрист вважає, що перевіряючі органи могли вибрати її з причини накопичення порушень, зокрема, перешкоджання самій перевірці, а також, щоб уникнути звинувачення в корупції або недбалості.
Пакування та «рокирування»
Тим часом споживачі в соцмережах скаржаться на те, що обслуговування Нової пошти «кульгає» не тільки в двох описаних випадках, і це системна проблема. Наприклад, у спробі нарахувати більше об'ємної ваги НП складає коробки поменше в коробки побільше, тоді як сама посилка такого не потребувала. Інші користувачі скаржаться, що НП особисто змінює відділення доставки під приводом великої об'ємної ваги товару тоді, коли в цьому немає необхідності.
Не подобаються користувачам і завищені, на їхню думку, тарифи на доставку товарів.
Багато хто пише, що шукатимуть або вже знайшли альтернативу поштовому оператору. Тут треба сказати, що скарг на інші сервіси — наприклад, на повільність «Укрпошти» та втрачені посилки «Міст-експреса» — за бажання можна знайти не менше.
Нова пошта, зі свого боку, радить споживачам пакувати свої посилки самостійно.
Водночас питання про справедливість штрафів на суму понад 300 млн вирішить суд. The Page продовжить стежити за ситуацією навколо штрафів Держпродспоживслужби, накладених на Нову пошту.