Кияни побудували в ОАЕ електромобiль, який змінить тактику ведення військових операцій

Фото: архів Олександра Кузнєцова/Rolls-Royce

Кияни побудували в ОАЕ електромобіль, який змінить тактику ведення військових операцій

Не маючий аналогів Storm здатний розганятися до 140 км/год у пустелі та долати 1,5-метрову хвилю

В Абу-Дабі відкривається IDEX-2021 — одна з найбільших «оборонних» виставок. Серед 900 зразків військової техніки й озброєнь із 59 країн на ній покажуть гібридний багатофункціональний броньовик Storm, створений під керівництвом кандидата технічних наук України Олександра Кузнєцова. Тактико-технічні характеристики БМП настільки сенсаційні, що вже викликали шквал скептичних запитань і коментарів, здатних потопити не одне судно.

«Це перший у світі гібридний багатофункціональний броньований автомобіль, що працює на електродвигуні і здатний плавати, — розповів про своє дітище Олександр Кузнєцов. — Він витримує хвилю до 1,5 м. На піску здатний розвивати швидкість до 140 км/год і працювати без зупинок від 18 до 36 годин. Підзарядку електричного акумулятора в дорозі забезпечує дизельний генератор. Цей автомобіль може використовуватися для перекидання десанту, підтримки берегової охорони, доставки вантажів, забезпечення медичної допомоги. В умовах пустелі, де інша техніка відмовляє, наш автомобіль здатний виконувати завдання».

Скан: Storm/Highland Systems

Не маючий аналогів Storm здатний розганятися до 140 км/год у пустелі та долати 1,5-метрову хвилю

Якщо броньовик хоча б в половину настільки ефективний (тобто близький до характеристик БМП від AUVSI Defence), як повідомляється, то напевно змінить підхід до ведення контртерористичних і військових операцій. Точно так же, як свого часу «Шерп» змінив експедиційну логістику ООН і алгоритми пошукових робіт для МНС. Адже подібною автономністю та стійкістю не володіє жоден із існуючих зразків БМП. Плюс при русі на електромоторах єдиним джерелом шуму «шторму» буде неголосне виття гумових гусениць, а з заглушеним дизелем він виявиться невидимим для тепловізорів. Ну а застосування автопілотів третього і четвертого поколінь перетворять його на ідеальну військову машину.

Скан: Storm/Highland Systems

Не маючий аналогів Storm здатний розганятися до 140 км/год у пустелі та долати 1,5-метрову хвилю

За словами творців, це перший у світі броньовик із електроприводом, здатний виходити в море, тобто «тримати хвилю» вище річкової. Максимальна швидкість пересування на піску так само вище розуміння: їзда 140 км/год сипучими грунтами недоступна більшості сучасних позашляховиків. Але саме незбагненне — це автономність: Storm може рухатися без зупинки 18-36 годин.

Схоже, команді Кузнєцова вдалося творчо переробити концепцію Фердинанда Порше, яку той відточував протягом без малого 40 років, «вилікувавши» її від дитячих хвороб. Чеський винахідник першим довів до серійного втілення схему з електричними акумуляторами, які заряджаються дизель-генератором, але розвинути її не зміг через підкилимні ігри у військових структурах третього рейху. Зі схожою ситуацією зіткнувся і київський конструктор — навіть сьогодні в Міністерстві оборони України чехарда не менше, ніж у перші місяці АТО. Через неможливість зацікавити військових і знайти фінансування команді Кузнєцова так і не вдалося вийти за рамки «мула» — їздового макета, оснащеного тільки дизельним мотором. Випробування на Дніпрі показали правильність обраної концепції, але для створення, випробувань і доведення повноцінного зразка був потрібен більш істотний базис, ніж ентузіазм команди з шести конструкторів, механіків і слюсарів. У підсумку в 2020 році кияни переїхали в ОАЕ, де за сприяння добре відомої нашим військовим оборонної компанії Streit Group побудували повноцінний прототип за п'ять місяців.

Скан: Storm/Highland Systems

Не маючий аналогів Storm здатний розганятися до 140 км/год у пустелі та долати 1,5-метрову хвилю

«Ми не змогли зробити все це в Києві, — розповів про своє дітище Олександр Кузнєцов. — Нашу ідею в Україні сприймали як дивину. Не було підтримки і фінансів. Економічні та адміністративні умови в Еміратах набагато кращі. Ми швидко знайшли партнерів, які нас забезпечили приміщенням і технічною підтримкою, одночасно абсолютно не втручалися в процес. Ми приїхали у вересні, протягом декількох днів зареєстрували компанію і почали працювати. Тут не потрібно платити ніяких податків, навіть 5% ПДВ, так як наше виробництво розташоване на території вільної економічної зони. Коли автомобіль відправили на виставку, співробітники митниці допомогли нам вирішити всі проблеми з оформленням документів. нам узагалі тут дуже багато допомагали».

Отримавши фінансування, конструктори змогли замовляти необхідні компоненти по всьому світу. Наприклад, електробатарею за їхніми кресленнями виготовили на тому ж китайському заводі, який випускає акумулятори для Tesla. Броньовий захист приплив із Фінляндії, витримуючi навантаження в 65 тонн (натяк на можливість десантування?) амортизатори — з Австралії, а унікальні гумові гусениці відлила компанія з сусідньої Шарджі. Їхні головні переваги — легкість (а значить краща прохідність і динаміка), ремонтопридатність і дешевизна. Якщо стандартна гусениця рветься, її простіше викинути, ніж відремонтувати, в той час як на гумовій досить замінити пошкоджений сегмент. Що, за словами конструктора, здешевлює гусеницю майже на 70% у порівнянні з іншими світовими зразками.

Скан: Storm/Highland Systems

Не маючий аналогів Storm здатний розганятися до 140 км/год у пустелі та долати 1,5-метрову хвилю

Олександр Кузнєцов не обмовився, називаючи своє дітище автомобілем. Справа в тому, що спочатку БМП повинен був бути 8-колісним і навіть зараз, коли оснащений уникальними за своєю технологією гусеницями, конструктор планує створення більш швидкісної і маневреної версії 8х8.

«Наш автомобіль уже викликав великий інтерес, — продовжує конструктор. — Ми плануємо провести ще одні випробування та доопрацювати дослідний зразок. Хочемо встановити додаткове обладнання, щоб була можливість занурюватися під воду. Також хочемо поставити на автомобіль озброєння — кулемет, протитанкову систему, український комплекс «Сармат» виробництва КБ «Луч». Попит на такі машини великий, тому ми збираємося запускати серійне виробництво».

Скан: Storm/Highland Systems

Не маючий аналогів Storm здатний розганятися до 140 км/год у пустелі та долати 1,5-метрову хвилю


Читати на The Page