Хто, за що й як банкрутує корпорацiю «Богдан Моторс» Олега Гладковського

Фото: ТСН

Фото: ТСН

Один із найбільших виробників на автомобільному ринку України повідомив про початок процедури банкрутства.

Ми вже розповідали, що над товариством «Автомобільна Компанія «Богдан Моторс» збираються хмари. Головний складальний завод, що випускав автомобілі, спецтехніку та устаткування для Міністерства оборони, перетворений на овочеві склади торговельної мережі «АТБ», а висококласні фахівці, які ньому працювали, потрапили під скорочення.

Причина — в значному скороченні державних закупівель військової та комунальної техніки на користь продукції інших країн, насамперед Білорусі та Чехії. Якщо минулий рік мультипрофільна компанія завершила з чистим прибутком 273 млн грн (в 10,6 рази більше, ніж у 2018-му), то нинішній — з негативним сальдо. Побічно про ситуацію можна судити за загальною сумою сплачених податків і зборів: якщо рік тому вона становила майже 385 млн грн, то за 11 нинішніх місяців — ледь перевищила 120 млн грн.

Telegram Logo

Фактично річне акумулювання боргів і неможливість обслуговувати раніше залучені кредити призвели до того, що «Богдан Моторс» знаходиться за півкроку від банкрутства. З подачі одного з кредиторів — Фінансової компанії «Фінворк» — Господарський суд Дніпропетровської області відкрив провадження у справі №904/6691/20 про банкрутство найбільшої автомобілебудівної компанії України.

Quote«Умови, в яких зараз виживає машинобудування України, є найбільш несприятливими за останні два десятиліття, — йдеться в пресрелізі компанії «Богдан Моторс». — Минулий рік став рекордним за збігом несприятливих факторів для виробників автотранспорту. Сталося це через поєднання системних проблем у галузі, в економіці країни та через загальносвітову кризу, викликану пандемією COVID-19. Машинобудівна галузь очікувано стала «попелюшкою» чиновників і законодавців, оскільки жоден законопроєкт щодо підтримки та розвитку вітчизняного виробництва так і не був прийнятий».

У листопаді подібну процедуру пережив п'ятий із найважливіших активів «Богдана» — концерн «Мегатерм» («Мега Авто Логістик»), який одночасно був одним із найбільших акціонерів корпорації та поручителем за борговими зобов'язаннями «Богдана» перед Укрексімбанком, головним кредитором корпорації.

Фото: «Богдан Моторс»

Фото: «Богдан Моторс»

ВАТ «Автомобільна Компанія «Богдан Моторс» є найбільшим в країні виробників автобусів, тролейбусів, вантажівок і спецтехніки. Виробничі потужності корпорації (заводи в Луцьку та Черкасах) розраховані на щорічну збірку до 150 тис. Легкових автомобілів, до 9 тис. Автобусів і тролейбусів всіх класах плюс 15 тис. Вантажівок та спецтехніки. До складу «Богдан Моторс» входять 17 компаній, включаючи офіційні представництва брендів Hyundai, JAC, GreatWall і Haval.

  • Укрексімбанк
Google News Logo Підписуйтесь на нас в Google News!

«Вітчизняні виробники так і не отримали доступу до дешевих фінансів, які могли б значно посилити виробничі потужності підприємств і збільшити оборотні ресурси, — резюмує пресслужба. — Отримати кредитування для забезпечення виконання державних замовлень досі є проблемою. Натомість держава робить все, щоб поставити під сумнів уже отримані кредити».

Йдеться про порушену рік тому столичним Госпсудом справу (№910 / 18605/19) в інтересах Кабміну і Укрексімбанку «Про визнання недійсним договору від 21.06.2018 року про реструктуризацію зобов'язань відповідача перед Укрексімбанком погасити 1,3 млрд грн заборгованості до 25.12.2031 р.». На думку автомобілебудівників, прокуратура затягує розгляд справи через відсутність аргументації, завдаючи шкоди репутації корпорації.

«Ми неодноразово говорили про те, що кредит брався для будівництва заводів, — коментував реструктуризацію прессекретар концерну Сергій Красуля. — Але в умовах катастрофічного обвалу авторинку, фінансової кризи, девальвації гривні, відсутність держпідтримки та фінансування це призвело до того, що ми були не в змозі обслуговувати кредит. І банк пішов нам назустріч». У середині минулого року НАБУ провело досудове розслідування щодо можливого зловживання службовим становищем ряду вищих посадових осіб Укрексімбанку. Зокрема, детективи шукали «докази невиправдано лояльних кредитів та інших договорів і додаткових угод до них, що призвели до важкого фінансового становища банку. Який, нагадаємо, за класифікацією НБУ, є одним із трьох системно важливих банків країни.

Схваливши реструктуризацію, глава Укрексімбанку Олександр Гриценко, призначення якого лобіював президент Петро Порошенко, в листопаді 2019 року був затриманий ГПУ за підозрою в створенні злочинної організації, розкраданні майна та відмиванні $506 млн.

Quote«Заявлений січневий локдаун в Україні має всі шанси остаточно поховати українську економіку, — йдеться в заяві «Богдан Моторс». — Оскільки крім гучних заяв, які лише підсилюють панічні настрої й очікування, не робиться ніяких системних кроків для підтримки виробничого сектора економіки».
  • «УніКредит Банк»

Але Укрексімбанк — не єдина фінансово-кредитна установа, в якої є претензії до «Богдану». Так, 28 вересня Верховний Суд залишив без змін постанову Київського апеляційного суду (справа №824 / 198/19) про виконання рішення Міжнародного арбітражного суду Міжнародної торгової палати за позовом «УніКредит Банк АГ» про стягнення з «Богдан Моторс» заборгованості в розмірі 11, 4 млн євро.

Фото: Адміністрація Президента України

Фото: Адміністрація Президента України

Олег Гладковський — давній бізнес-партнер Петра Порошенка, в 2005 році вони заснували «Богдан Моторс». Ставши президентом, пан Порошенко призначив пана Гладковського головою Міжвідомчої комісії з політики військово-технічного співробітництва та експортного контролю плюс першим заступником Секретаря Ради національної безпеки і оборони України.

  • Міністерство оборони України

Паралельно НАБУ і САП (Спеціалізована антикорупційна прокуратура) ведуть розслідування «про розтрати державного майна в особливо великих розмірах службовими особами МО і Генштабу ЗСУ в 2015-2018 рр., які внесли в оборонне держзамовлення автотранспорт і здійснили його закупівлю за завищеними цінами». В рамках розслідування 17 жовтня 2019 року власник «Богдана» Олег Гладковський був затриманий, коли хотів вилетіти до Брюсселя на відкриття виставки Bus World. Раніше йому повідомили про підозру в порушенні статей КК (ч.2 ст. 364 та ст. 366-1) про приховування доходів і зловживання службовим становищем. І інкримінують нанесення державі збитків в 17,4 млн грн.

«Справа в закупівлі для потреб оборонної галузі вантажівок МАЗ, які перебрендіровалися в автомобілі «Богдан», проходячи зборку на підприємстві Гладковського, — прокоментував версію затримання нардеп Сергій Лещенко. — Він забезпечив включення цих вантажівок до оборонного держзамовлення і подальшої закупівлі без проведення тендеру і за наявності явного конфлікту інтересів. У 2015-му цим держзамовленням було поставлено 120 вантажівок, вироблених «Богданом». У наступні роки обсяг замовлення збільшився до 150 шт. / рік. При цьому Міноборони відмовилося від українських вантажівок КрАЗ (їхня вартість на 10% нижче, плюс КрАЗ давав гарантію на п'ять років, а не на два, як «Богдан»).

Все йде до того, що компанія пана Гладковського повторить шлях колись найбільшого європейського виробника вантажівок, ХК «АвтоКрАЗ» — залишившись без держзамовлень, той збанкрутував минулого місяця.

Фото: «Богдан Моторс»

Фото: «Богдан Моторс»


Warning icon Помилка в тексті? Виділіть її мишкою і натисніть: Ctrl + Enter

Коментарі

Всі новини