Аналітки CBRE Ukraine прогнозують, що поширення COVID-19 і пов'язані з ним карантинні заходи збільшать частку е-сommerce в загальній структурі торгової нерухомості. На ринок логістичної нерухомості чекає переформатування через пандемію.
«Як і протягом останніх десяти років, e-сommerce знову стане каталізатором попиту та призведе до зрушень і змін на ринку складської нерухомості впродовж наступного циклу», — розповіли в компанії.
Згідно з останнім звітом CBRE MarketFlash, приблизно 60% нової пропозиції в світі, введеної в експлуатацію 2019 року, було поглинуто до кінця року, чого, ймовірно, не слід очікувати 2020 року.
Через загострення світової економічної кризи орендарі отримують перевагу, оскільки темпи росту орендних ставок сповільнюються.
Існує ймовірність, що девелопмент нових проєктів цього року гальмуватиметься, особливо якщо через епідемію COVID-19 буде продовжено карантин і будівельні роботи не зможуть продовжуватись.
Процес запуску будівництва анонсованих проєктів також буде призупинено через обмежену роботу муніципальних органів та затримку опрацювання дозвільної документації, переконані аналітики.
Незважаючи на певні короткотривалі труднощі в CBRE Ukraine наголосили, що у довгостроковій перспективі наслідки COVID-19 можуть стимулювати попит трьома різними шляхами.
По-перше, аби забезпечити достатній рівень запасів для швидкого задоволення попиту, ритейлери наполягатимуть на тому, аби у постачальника на складі зберігалися більші обсяги товару, в такий спосіб збільшуючи попит на складські приміщення.
По-друге, на думку аналітиків, уже зараз відбувається регулювання ланцюгів поставок.
«Ланцюжки поставок, які залежать від Китаю, були перервані у зв’язку з пандемією COVID-19, а в США додатковим чинником стало введення торгового мита», — пояснили в компанії.
Зростання вартості робочої сили та проблеми інтелектуального капіталу також можуть призвести до того, що компанії утримуватимуться від здійснення своєї діяльності в Китаї та інших частинах Азії, Мексики і навіть США, особливо в міру вдосконалення автоматизації, переконані фахівці.
В Україні, як і в усьому світі, в умовах карантину відбувається переформатування споживчого ринку в бік здійснення покупок онлайн. Наразі, за даними CBRE Ukraine, найбільший попит фіксується в компаніях зі сфери продовольчого ритейлу, фармацевтичної дистрибуції та в сегменті e-commerce.
«Зараз продовольчий ритейл та його логістика переживають пік продажів, які, за інформацією від гравців ринку, на 40%- 50% вище, ніж у новорічний сезон, що зазвичай є піковим. На нашу думку, ця тенденція піде на спад, адже купівельна спроможність в умовах кризи знижуватиметься, а споживчий кошик ставатиме більш бюджетним», — переконані в CBRE Ukraine.
Такі сегменти, як HoReCa та ритейлери, які більшість своїх продажів здійснюють офлайн (переважно фешн-ритейлери), сьогодні відчувають різке падіння продажів. У зв’язку з карантинними заходами та закриттям ТРЦ ці компанії несуть значні збитки.
Магазини, які генерували свої продажі саме в фізичних локаціях, намагаються перенаправити споживача на свої веб-сайти для онлайн-покупок.
«Проте в онлайн-форматах наразі спостерігається велика конкуренція. Там уже сформувалися сталі гіганти онлайн-продажів, тому не всі ритейлери можуть легко перейти від одного формату до іншого. Такі компанії потребують знижок на оренду в складському сегменті для того, аби мати змогу забезпечити свою життєдіяльність», — зазначили аналітики.
Наталя Сокирко, директор департаменту складської та логістичної нерухомості CBRE Ukraine, переконана, що е-commerce стимулюватиме попит на формат так званих складів у межах міста (incity warehouses, urban warehouses).
«Протягом 2020 року можуть бути підписані угоди з придбання колишніх промислових об’єктів у місті для переоблаштування їх під складські приміщення, оскільки на ринку вже є декілька прикладів придбання таких об’єктів з метою складського редевелопменту. Щодо складських проєктів на стадії девелопменту, то поки що будівництво не скасовують, а запланована нова пропозиція має вийти на ринок у заявлені терміни», — розповіла експерт.
Сокирко прогнозує, що гравці на ринку намагатимуться скористатися моментом паніки та погіршення економічної ситуації для придбання земельних ділянок під девелопмент своїх built-to-suit проєктів за більш пільговими або зниженими цінами.