Згідно з даними Української асоціації готелів і курортів (UHRA), більш як половину запланованих проєктів готельної нерухомості було заморожено. Причиною цього стала складна соціально-економічна ситуація в країні, відсутність турпотоків і інші наслідки коронавірусу.
Як розповіла Марина Лео, партнер DEOL Partners і CEO дизайн-готелю 11 Mirrors і мережі апарт-готелів Senator Hotels and Apartments, обсяг інвестицій у сегмент готелів і до пандемії був невисокий. Тому списувати все на пандемію не зовсім правильно.

«По-перше, строки окупності інвестицій у готельну нерухомість вище за інші види комерційної нерухомості. По-друге, політичні й економічні зміни, які постійно відбуваються в нашій країні, негативно позначаються на інвестиційному кліматі», — пояснює вона.
До того ж донедавна ставка ПДВ для засобів розміщення становила 20%.
«Ще 2016 року під час парламентських слухань у Верховній Раді я внесла пропозицію про скорочення ставки ПДВ до 5 — 9% для готельних і ресторанних послуг за зразком розвинених європейських країн. Зараз спільними зусиллями наша індустрія досягла певних результатів, на жаль, завдяки пандемії», — нарікає Лео. Йдеться про рішення знизити ставку ПДВ для готелів до 7%, яке підтримав парламент цього тижня.
За словами Лео, вкладати в готельний бізнес зараз будуть гравці, які планують розвиток грального складника. У цьому сегменті та розрізі, переконана вона, можна очікувати дуже цікаві проєкти.
Щодо об'єктів, які вже розпочато і велику частину інвестицій за якими освоєно, то вони на стадії завершення, розповів Артур Лупашко, генеральний директор керуючої компанії Ribas Hotels Group.
«Усе це свідчить про те, що інвестування в готельну нерухомість триває. Інвестори, які бачать позитивний тренд у сфері внутрішнього туризму в Україні, вірять у нього і продовжують інвестувати. А ті інвестори, які орієнтували свої проєкти на західних гостей і планували відкривати готелі під брендами світових мереж, пригальмували», — ділиться спостереженнями він.
Водночас готельєр переконаний, що таких руйнівних обвалів, які бачив ринок у 2014 і 2008 роках, не буде.
«Просто стало складніше прогнозувати окупність: на скільки збільшуються її строки. Але катастрофи немає. Так, великі інвестори вирішили почекати. Але на зміну їм на ринок виходять локальні інвестори з меншими обсягами інвестицій, але й із меншим страхом і розумінням того, що рецесія буде нетривалою й за нею вже 2021 року піде відновлення практично всіх ринків економіки», — резюмував експерт.
Головне від The Page
Дякуємо, що підписалися на The Page.
Буде гаряче!
Раз на тиждень ми будемо відправляти вам найцікавіші редакційні матеріали.
Я погоджуюсь з політикою конфіденційності
Читайте також
PUMA переосмислює гру: старт наймасштабнішої та найгучнішої кампанії року — "GO WILD"
Головна подія ресторанного бізнесу цієї весни – PRORESTO’25 в Одесі 28 квітня!