Facebook Pixel

Як США допомагають Україні та коли нам дадуть ATACMS: інтервʼю з Оксаною Маркаровою

Чи вистачить Україні допомоги від США: інтервʼю з Оксаною Маркаровою

Чи вистачить Україні допомоги від США: інтервʼю з Оксаною Маркаровою

Хоча відсоток допомоги США Україні у війні щодо ВВП США й невеликий, американці від початку повномасштабного вторгнення вже виділили Києву $111 млрд. Пакети допомоги оновлюються щотижнево, а червоних ліній щодо далекобійної зброї або статусу країни-спонсора тероризму немає. Утім, не всі питання розв'язуються так швидко, як хотіли б українці, а оборонної допомоги цього року Київ потребує більше, ніж уже закладено в програмах США.

Про те, як американці формують різні види допомоги для України, як транші для Києва впливають на їхню економіку та чи є шанс, що Київ зможе застосувати зброю США на території рф, The Page поговорило з пані Надзвичайним і Повноважним Послом України в США Оксаною Маркаровою. Як виглядатимуть Україна та світ після перемоги, читайте у другій частині інтервʼю, як залучити інвестиції США в Україну — у третій.

Як формується допомога США Україні

Оксана Маркарова: як розраховується допомога США Україні. Фото: Getty Images

Оксана Маркарова: як розраховується допомога США Україні. Фото: Getty Images

Який відсоток військової допомоги Києву від США до кінця бюджетного року вже встигли використати та чи вистачить призначених коштів до осені (бюджетний рік у США закінчується 30 вересня)?

Усю допомогу, яку ми отримуємо від США, можна розділити на три категорії:

  • оборонна (або безпекова) допомога;
  • пряма бюджетна допомога;
  • гуманітарна, відновлювальна та інша допомога.

Якщо говорити про безпекову допомогу, вона йде за трьома напрямками:

  • Presidential drawdowns (те, що виділяється рішеннями президента США із запасів);
  • USAI (Ukraine security assistance initiative) – специфічні закупівлі зброї для України;
  • FMF — іноземні закупівлі, які використовуються для всіх партнерів.

На всі три програми Конгрес виділив значні ресурси, і щотижня за однією з них оголошуються нові пакети, які виділяються Україні.

За Presidential drawdowns після оголошень минулого й цього тижня в нас залишилося приблизно $2 млрд, за програмою USAI – майже $1,9 млрд.

Звісно, ми активно працюємо з нашими партнерами над тим, у який спосіб розширити це фінансування. Очевидно, що нам знадобиться додаткова допомога – ніхто не знає, ні куди розвиватиметься військова кампанія російських злочинців, ні як ми будемо рухатися, тому наше завдання – щоб у нас було все, що потрібно для наших захисників.

Окрім того, з огляду на постійні ракетні атаки є постійна потреба в додатковій протиповітряній обороні. Ми робимо все, щоб максимально швидко отримувати допомогу з тих коштів, які вже є, і паралельно працюємо з нашими партнерами над додатковим фінансуванням, яке вимагатиме рішень як Пентагону та Адміністрації, так і Конгресу США.

Чи вистачить допомоги США Україні

Оксана Маркарова: чи вистачить допомоги США Україні. Фото: Getty Images

Оксана Маркарова: чи вистачить допомоги США Україні. Фото: Getty Images

Пряма бюджетна допомога в нас розрахована помісячно, і разом з фінансовою допомогою ЄС, МВФ та інших партнерів її має вистачити. Гуманітарну використовуємо за необхідністю, а на конкретні проєкти — відбудови, енергетику – залежно від готовності проєктів і наявності обладнання, яке нам потрібно. А от щодо безпекової допомоги можна з упевненістю сказати, що буде потреба в більшій сумі, і над цим ми вже працюємо.

А якими є ризики того, що наступного фіскального року бюджет допомоги Україні буде урізаний?

Зараз зарано говорити про урізання, бо бюджету на наступний рік поки що немає.

Хочу звернути увагу, що ми зі США працюємо в рамках змін до бюджету, додаткових бюджетів (supplementary budgets). Якщо говорити про базовий бюджет, то в ньому завжди, ще до того, як розпочалася повномасштабна фаза війни, була програма USAI, що передбачала безпекову допомогу Україні (приблизно $300 млн).

Це були пакети, прив'язані до певних реформ (зокрема, наближення нас до стандартів НАТО), і в цих рамках ми отримували кошти. Так Україна отримала свої перші Javelin тощо. Решта безпрецедентної допомоги ($66 млрд у 2022 році й $45 млрд у 2023 році) – це зміни до бюджету, а не базові бюджети.

На сьогодні в Конгресі США обговорюється бюджет на 2024 рік. Звісно, ми хотіли б і працюємо над тим, щоб у базовому бюджеті було більше коштів, які закладаються на допомогу Україні. Але ми також розуміємо, що в ситуації активної фази війни жодний базовий бюджет не можна планувати на рік наперед, врахувавши все, що нам буде потрібно.

Тому, очевидно, і цього року, і далі до перемоги ми працюватимемо також у рамках додатків до бюджету. Тому зараз питання не про збільшення чи урізання, а саме про обговорення потреб.

Як США змінили думку щодо ракет ATACMS

Наприкінці травня відбулася важлива зміна тональності відповіді Джо Байдена щодо постачання Україні далекобійних ракет ATACMS: якщо до цього всі відповіді звучали як Just forget it, тоді ми вперше почули про те, що питання обговорюється.

Медійна ситуація та публічні дискусії починаючи з лютого 2022 року завжди дуже відрізнялися від реальних обговорень. Наші постійні комунікації на рівні Офіс президента України – Білий дім, Міноборони США – Міноборони України, МЗС — Держдеп США, ГУР — РУМО й загалом всієї нашої дипломатичної системи, що стосуються політично-військових питань, звичайно, здебільшого є непублічними.

Через те і я, і наш президент, і вся команда постійно наголошували на тому, що ми обговорюємо з нашими партнерами абсолютно всі варіанти. Щось вдається легше й швидше, щось дається, як нам, українцям, здається, завжди запізно, і ми хотіли б набагато більше.

Але немає якихось непереборних червоних ліній, і є багато можливостей, про які ми спочатку чули «ні», а потім чули «так». Це не завжди тому, що була чітка позиція НІ, і вона змінилася на чітку позицію ТАК, а тому що для отримання кожної спроможності є великий набір чинників. І політична готовність надавати допомогу важливий, але далеко не єдиний чинник.

Ще також:

  • питання наявності;
  • питання тренування/навчання й того, як швидко ми можемо опанувати якісь речі;
  • питання інтеграції цієї спроможності з тим, що в нас є на полі бою;
  • питання наявності озброєння в достатній кількості, адже його погодження потім вимагає розгортання на основі цього постійної системи надання;
  • знаходження такої спроможності не тільки в США, а також в інших партнерів;
  • виробничий комплекс, який має це підтримувати;
  • логістика.

Остання є надважливим елементом. Після нашої перемоги буде написано дуже багато CaseStudy про те, як нам вдалося знаходити, тестувати, мобілізувати та переміщувати по всьому світу в Україну, усередині України стільки оборонної допомоги – це теж свого роду унікальна операція.

Отже, підсумовуючи, ми працюємо над всіма спроможностями, і коли чуємо чергове «ні», «не можна», «немає» – для нас це додаткове завдання знайти, що саме треба зробити для того, щоб це «ні» перетворилося на «можливо», «можливо» стало «так», а «так» ми якнайшвидше побачили на полі бою.

Хто допомагає знайти зброю для України

Оксана Маркарова: як США допомагають Україні зі зброєю. Фото: Getty Images

Оксана Маркарова: як США допомагають Україні зі зброєю. Фото: Getty Images

Надання безпекової допомоги Україні – це злагоджена робота великої американсько-української команди – від президентів і офісів, до дипломатів, міністерств оборони і, звичайно, військових обох наших країн.

Але напередодні чергового засідання Української контактної групи («групи Рамштайн») не можу не відзначити особисту роль міністра оборони США Ллойда Остіна, який не тільки координує безпрецедентну двосторонню допомогу, але й організував і щомісяця разом із нашим Олексієм Резніковим проводить нараду групи, яка вже включає понад 50 країн, і кожне таке засідання приносить Україні важливий результат.

Від самого початку й до сьогодні наша перемовна позиція й у закритих, і в публічних зустрічах не змінилася: Україна протистоїть величезному, брутальному та злочинному ворогу, який не має червоних ліній, тому для того, щоб перемогти в цій війні, потрібні всі спроможності.

Ми від самого початку говорили про гвинтокрили, літаки, про всі системи, без яких повноцінна протиповітряна допомога неможлива.

Ми від самого початку говорили про те, що нам потрібна дальність (свого часу, наприклад, HIMARS з їхньою 70 км дальністю були дуже важливі для зміни ситуації на полі бою), так само ми постійно працюємо над тим, щоб отримати спроможності набагато більшої дистанції (150 — 200 — 300 км тощо).

Питання в знаходженні, наявності та перемовинах. Я впевнена, що ми рухаємося в правильному напрямку.

Чи зможе Україна стріляти по території росії

Щодо більшої дистанції, актуальним є питання можливості нищення складів і військових обʼєктів ворога на території рф. Наскільки тут США можуть в якийсь момент змінити позицію, що американська зброя ніколи не має заходити на територію росії? Бо якщо не нищити ці склади, війна може затягнутися.

Я не військова експертка, але ми розуміємо, що для перемоги у війні ми маємо максимально застосовувати нашу зброю, щоб вигнати противника з нашої території. А російські агресори постійно завдають ударів по нас зі своєї та інших територій: Білорусі, Каспійського та Чорного морів. Аби бути зовсім коректною, відповідно до статті 51 ООН, право на захист дає змогу країні захищатися від нападу та здійснювати такі дії, які країна визнає необхідними, не обмежуючись своєю територією.

Але коли ми говоримо про довшу/дальню дистанцію, на яку нам потрібні артилерійські спроможності, то це тому, що ми не всюди можемо зараз дістати ворога на нашій землі. Тож для проведення ефективних операцій звільнення наших територій нам усе ще потрібно багато додаткової зброї, зокрема й більшої дальності.

Водночас ми маємо поважати ті домовленості, які є за певними видами американської зброї, яку ми обіцяли використовувати тільки в такий спосіб.

США як демократична країна прислухається до своїх громадян, які не хочуть бути втягнутими у війну. Ми це чуємо від простих людей і бачимо в опитуваннях, бачимо за підтримкою виведення Збройних сил США з інших країн, де вони брали участь у військових операціях. Це позиція громадськості США, яка водночас дуже чітко підтримує нас у нашій боротьбі й підтримує надання нам для цього як зброї, так й іншої допомоги.

Чи впливає допомога Україні на економіку США

Оксана Маркарова: чи впливає допомога Україні на економіку США. Фото: Getty Images

Оксана Маркарова: чи впливає допомога Україні на економіку США. Фото: Getty Images

Наскільки великий відсоток займає допомога Україні в американському ВВП? Наскільки це взагалі впливає на економіку США? Час від часу окремі американські конгресмени скаржаться, що допомога є занадто великою,тому її треба урізати. Як би ви оцінили такі заяви?

Якщо говорити цифрами та відсотками, то допомога Конгресу, яку ми отримали з 24 лютого 2022 року, – це $111 млрд, а ВВП США – $25,4 трлн 2022-го та $26,5 трлн у 2023 році. Тобто якщо ділити на ВВП, то це менш як 0,5%. Це цифра, яка в словах будь-якого міністра фінансів звучатиме як незначна. З іншого боку, ми маємо розуміти, що США не мають жодних формальних юридичних зобов'язань нам допомагати, тому $111 млрд — це багато.

Ба більше, хочу зауважити, що всі ці кошти – грантова допомога, тобто повертати її непотрібно. Це вперше в історії наших відносин зі США, коли таке відбувається. І це допомагає не тільки зараз, а й у майбутньому, адже ми не збільшуємо наш власний борг.

Ми дуже вдячні за ці гроші всім американцям — від президента Джо Байдена до пересічних громадян, навіть якби це був $1 млрд — це кошти, які одна країна взяла у своїх платників податків і віддала нам. Але ми ще не перемогли. І мені дуже подобається фраза президента Байдена, що допомога Україні – це внесок у систему світової безпеки (інвестиція в захист демократії).

Тож дякуючи за всю допомогу, яку ми вже отримали, працюємо над тим, щоб ця допомога не тільки не припинялася, але й щоб збільшувалася. Навіть після нашої перемоги.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉