Як правильно задекларувати нерухомість: покрокова інструкція

Як правильно задекларувати нерухомість: покрокова інструкція

В НАЗК розповіли, як задекларувати нерухомість, яка є власністю суб’єкта декларування та одночасно на праві користування у члена його сім’ї.

Що і як декларується?

У розділі «Об’єкти нерухомості» потрібно зазначити відомості про всі об’єкти нерухомості (у тому числі земельні ділянки), що перебувають у власності, володінні чи користуванні у вас або у членів вашої сім’ї.

Загальні правила щодо зазначення у декларації права власності, володіння та користування об’єктів нерухомості такі:

Власність

Декларуються всі об’єкти, що перебувають у власності (у тому числі спільній), у вас або членів вашої сім’ї станом на останній день звітного періоду.

Володіння/користування

Для володіння та користування діють два правила:

Декларуються всі об’єкти, якими ви або члени вашої сім’ї володіли/користувалися протягом не менше половини днів звітного періоду (безперервно або сукупно).

Якщо ви заповнюєте будь-яку з декларацій, які охоплюють весь рік (щорічна, кандидата на посаду, після звільнення), то цей строк дорівнює 183 дням. Однак, при поданні декларації перед звільненням такий термін буде саме половина днів звітного періоду. Наприклад, якщо ви припиняєте діяльність 1 березня і подаєте таку декларацію, то половина звітного періоду дорівнює 30 дням.

Декларуються всі об’єкти, якими ви або члени вашої сім’ї володіли/користувалися станом на останній день звітного періоду. Навіть якщо ви володіли/користувалися майном менше половини днів звітного року/періоду, але станом на останній день такого періоду ви або члени вашої сім’ї володіли/користувалися таким майном — його слід зазначити. Під правом користування слід розуміти наступне:

  • оренда,
  • обмежене право користування земельною ділянкою або іншим нерухомим майном (сервітут),
  • право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис),
  • право забудови земельної ділянки (суперфіцій),
  • утримання,
  • застава,
  • користування на підставі довіреності,
  • інші права, передбачені законом.

Як правильно зазначити вартість об’єкта нерухомості?

У декларації вказується вартість об’єкта на момент набуття права на цей об’єкт. Тому, при зазначенні вартості слід керуватися документами, на підставі яких у вас або членів сім’ї виникло таке право. Це може бути вартість за останньою грошовою оцінкою або вартість, що зазначена у договорі, наприклад, купівлі-продажу.

Здійснювати оцінку майна для заповнення декларації не потрібно.

Якщо об’єкт нерухомості знаходиться в оренді або на іншому праві користування у вас або у члена вашої сім’ї, його вартість може бути зазначена у документі, що надає вам право користування цим об’єктом. Якщо у такому документі вартість не зазначено, слід обрати позначку «Не відомо».

Якщо об’єкт нерухомості знаходиться у вашій власності або у власності члена вашої сім’ї, але його вартість на момент набуття права вам невідома і її неможливо встановити (наприклад, через втрату документів), у полі «Вартість» також слід обрати позначку «Не відомо».

Якщо у документах одночасно зазначена ціна та вартість за останньою грошовою оцінкою, то зазначати у декларації слід саме вартість за останньою грошовою оцінкою.

Якщо об’єкт нерухомості знаходиться у спільній власності, яка передбачає поділ на частки, у полі «вартість» зазначається сумарна вартість часток, що належать вам та членам вашої сім’ї.

Вартість об’єкта та курс Національного банку України (НБУ)

Якщо вартість об’єкта декларування вказана в іноземній валюті, її слід перерахувати в гривню за курсом НБУ, що діяв на дату набуття права на об’єкт.

Дізнатись про те, який курс діяв на таку дату можна на сайті НБУ.

Як заповнити блок «Права на об’єкт»?

Цей блок складається з декількох полів, і його заповнення буде змінюватися залежно від того, хто є власником об’єкта нерухомості, який ви декларуєте.

Тип права

У цьому полі спочатку треба вказати власника об’єкта нерухомості, який ви декларуєте. Якщо ви орендуєте нерухомість або користуєтеся нею на іншому праві, спочатку зазначте «Власність», а після цього у полі «Особа якої стосуються» зазначте дані власника. Так, якщо об’єкт належить третій особі, слід зазначити всю необхідну інформацію про таку особу та натиснути «Додати». Після цього відомості про права на цей об’єкт з’являться у таблиці у правій частині екрану, а поля знову стануть пустими для подальшого заповнення (див. зображення).

Після того, як додали власника, ви можете додати у блок «Права на цей об’єкт» відомості про себе/члена сім’ї, попередньо обравши у полі «Тип права» позначку «Оренда», або «Інше право користування».

Спільна власність— цю позначку слід обирати, якщо у співвласників є визначена частка власності. Після обрання такої позначки з’явиться додаткове поле, в якому потрібно вказати частку власності в процентах, згідно з правовстановлюючими документами.

Необхідно зазначати відомості про всіх співвласників із заповненням частки кожного з них.

Спільна сумісна власність—ця позначка ставиться, якщо частки співвласників не визначені.

Необхідно зазначати відомості про всіх співвласників.

Інше право користування —ця позначка використовується, якщо вам потрібно зазначити інше право користування, наприклад, сервітут. Зокрема це стосується об’єктів нерухомості, які не перебувають у вашій власності, але є зареєстрованим місцем вашого проживання або членів сім’ї, навіть якщо ви там не проживаєте.

Право власності третьої особи, але наявні ознаки відповідно до частини 3 статті 46 ЗУ «Про запобігання корупції»— стосується лише службових осіб, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, а також осіб, посади яких належать до посад з високим рівнем корупційних ризиків, стосовно об’єктів «бенефіціарним» власником яких є такі особи та члени їх сім’ї. Детальніше про це ми розкажемо у наступному матеріалі.

Щоб розпочати заповнення декларації, перейдіть за посиланням portal.nazk.gov.ua/login

Читати на The Page