Названо найскандальніші кораблі російського тіньового флоту – що вони накоїли

Тіньовий флот, що експортує російську нафту в обхід санкцій, привертає все більше уваги через низку небезпечних інцидентів. The Page згадує пов’язані з росією танкери, які потрапили у найгучніші скандали.

Судно Eventin – нафтова бомба у Балтійському морі

Один з найбільш резонансних інцидентів з кораблями російського тіньового флоту стався 10 січня 2025 року, коли танкер Eventin з прапором Панами і близько 99 тис. тонн підсанкційної нафти на борту безконтрольно дрейфував Балтійським морем. Адже у судна відмовили системи електроживлення та двигун.

Німецьким аварійним кораблям в умовах сильного шторму 12 січня вдалося відбуксирувати Eventin до порту Засніц (Німеччина). І хоча, на щастя, виливу нафти не сталося, інцидент набув широкого резонансу.

Танкер EVENTIN у Балтійському морі. Фото: havariekommando.de

«Зухвале використання флоту іржавих танкерів дозволяє путіну не лише обходити санкції, але й навмисно ставити під загрозу туристичну галузь у Балтійському регіоні – чи то в країнах Балтії, Польщі чи в Німеччині», – цитує коментар Анналени Бербок, міністерки закордонних справ Німеччини, видання Spiegel.

Нагадаємо, раніше міжнародна неурядова природоохоронна організація Greenpeace включила вироблений у 2006 році танкер Eventin у список зі 192 кораблів російського тіньового флоту. Інформація про судно також з’явилася на порталі Головного управління розвідки Міноборони України (ГУР) «Війна і санкції».

«Цей танкер тіньового флоту – нафтова бомба, що, на щастя, не здетонувала. Але москва використовує сотні таких «бомб», і кожна з них є загрозою», – написав 10 січня у соцмережі X президент України Володимир Зеленський.

Eagle S – руйнівник підводних електрокабелів і трубопроводів

Незадовго до інциденту з Eventin у скандал потрапив пов’язаний з росією танкер Eagle S, що ходить під прапором Островів Кука. Це судно може бути причетним до пошкодження підводного електричного кабелю між Естонією та Фінляндією, яке відбулося 25 грудня 2024 року. Через це фінська берегова охорона затримала танкер і відбуксирувала його для розслідування до порту Порвоо.

Як повідомляє Reuters, у Фінляндії Eagle S підозрюють у пошкодженні фінсько-естонської лінії електропередачі Estlink 2 та чотирьох телекомунікаційних кабелів внаслідок волочіння якоря по морському дну продовж понад 100 км.

Керівник розслідування, Рісто Лохі з Національного бюро розслідувань Фінляндії, повідомив Reuters, що на момент затримання танкер становив загрозу для іншої лінії електропередачі – Estlink 1 – та газопроводу BalticConnector між Фінляндією та Естонією.

Танкер Eagle S в порту Порвоо 31 грудня 2024 року. Фото: Вікіпедія, Htm

Танкер Swiftsea Rider – ще один корабель-шпигун

Ситуацію навколо танкера Eagle S додатково загострило повідомлення про начебто оснащення цього судна шпигунським обладнанням. Про це з посиланням на компетентне джерело повідомило видання Lloyd’s List – одне з найавторитетніших у сфері морського транспорту. Але в цій публікації згадують ще один танкер-шпигун, пов’язаний з російським тіньовим флотом – Swiftsea Rider, що ходить під прапором Гондурасу. Згадка про судно з такою назвою є і на порталі ГУР «Війна і санкції», і у дослідженні Greenpeace.

«На борту корабля [Eagle S] виявлено спеціальні приймально-передавальні пристрої, що фактично перетворювали його на «шпигунське судно» для росії, – пише Lloyd’s List. – Крім того, на танкері Swiftsea Rider було встановлено аналогічне обладнання. Обидва судна використовували ці пристрої для запису радіочастот та спостереження за діяльністю військово-морських сил і авіації НАТО. Зібрана інформація передавалася до росії для подальшого аналізу».

Танкер Swiftsea Rider на порталі ГУР «Війна і санкції». Скріншот

Пригоди судна Andromeda Star

Свого часу широкого розголосу набув інцидент з танкером Andromeda Star, який у березні 2024 року зіткнувся з іншим судном у Данській протоці. На щастя, танкер прямував порожнім до російського порту Приморськ. Тому аварія не призвела до розливу нафти в данських водах.

Вчергове про судно Andromeda Star згадали у квітні 2024 року, коли під час проходження Червоного моря його обстріляли ракетами єменські хусити. Оскільки пошкодження виявилися незначними, танкер попензлював далі до індійського порту Мундра.

Надалі судно з аналогічним IMO9402471 продовжує використовуватись у тіньовому флоті росії і фігурує під назвою Feng shou або Apar. На нього накладено санкції ЄС, Великої Британії та Швейцарії.

Танкер Apar. Фото: vesselfinder.com

Кораблетроща танкерів Волгонефть – нафтова бомба, що вибухнула

Два російські танкери «Волгонефть-212» та «Волгонефть-239» зазнали аварії 15 грудня 2024 року в Керченській протоці під час шторму. Перше судно розламалося навпіл і затонуло. Друге отримало суттєві пошкодження та сіло на мілину.

Аварія танкера Волгонефть. Скріншот відео

Ці судна, що належать до класу «річка – море», побудовані в СРСР ще в 1950-1980-х роках. Тобто танкери експлуатувалися понад 50 років без належної модернізації, що, зокрема, і стало однією з причин кораблетрощі. Оскільки обидва судна перевозили значний обсяг мазуту, внаслідок аварії в море могло потрапити до 3-4 тис. тонн нафтопродуктів.

Волгонефть-212. Фото: Вікіпедія

Хоча обидва згадані застарілі танкери не входили до переліку кораблів тіньового флоту, що нелегально експортує підсанкційну нафту, інцидент став черговим нагадуванням про створювані росією ризики і небезпеку. Адже у цьому разі «нафтова бомба» спрацювала.

«Ця аварія ілюструє загрозу використання старих танкерів. Такі ж танкери використовуються у російському тіньовому флоті, що в обхід санкцій експортує сиру нафту, спонсоруючи війну в Україні. Російський тіньовий флот у повному обсязі повинен бути терміново внесений до списку санкцій ЄС, допоки подібні аварії не сталися в Європі», – прокоментувала цей інцидент Наталія Гозак, директорка Greenpeace Україна.

Читати на The Page