Нафтовою бомбою, що, на щастя, не здетонувала, президент Володимир Зеленський назвав у своєму дописі у мережі Х пов’язаний із росією танкер Eventin. 10 січня 2025 року танкер зазнав аварії у Балтійському морі. Це судно, як і сотні інших застарілих кораблів, перевозило російську підсанкційну нафту. нагадує, як влаштований тіньовий флот рф, залучений для експорту нафти в обхід санкцій, і чим він загрожує світу.

Танкер EVENTIN у Балтійському морі. Фото: havariekommando.de
Що таке тіньовий флот росії
Флотилія тіньових танкерів для перевезення сирої нафти, що сформувалася у 2023-2024 роках, є відповіддю росії на санкції Заходу проти нафтогазової галузі рф.
«Ми мотивували партнерів, щоб вони застосували ембарго на російську нафту. Вони запропонували прайс-кеп, вище якого [російську нафту] продавати не можна. Тоді росія почала шукати схему обходу, і перед введенням цього ембарго почала скуповувати по світу застарілі судна, які, зазвичай, вже списували на металобрухт. З сотень таких суден росія створила тіньовий флот», — розповіла
у інтерв’ю Агія Загребельська, директорка з питань партнерств та співробітництва Ради економічної безпеки.
Скільки саме суден входить до складу тіньового флоту росії — відкрите питання. Міжнародна неурядова природоохоронна організація Greenpeace склала список зі 192 танкерів, які неодноразово експортували нафту з росії без належного страхування для покриття потенційних збитків від аварій і розливів нафти. У цей перелік внесені побудовані у 1997-2007 роках танкери, що наразі ходять під прапорами Панами, Габону, В’єтнаму, Гондурасу тощо.
«Зі 192 суден 171 хоча б раз за останні два роки проходило через німецьку Балтику та район каналу Кадет [важливий для судноплавства вузький морський прохід у південно-західній частині Балтійського моря], — зазначають у документі Greenpeace. — Усі танкери старі, багато з них мають технічні дефекти. Вони тимчасово вимикали свої системи автоматичної ідентифікаційні або передавали свій вантаж іншим танкерам у відкритому морі, що є особливо ризикованою операцією. Аварія в каналі Кадет може поставити під загрозу всю німецьку балтійську берегову лінію».
Головне управління розвідки Міноборони України (ГУР) 12 грудня 2024 року на порталі «Війна і санкції» опублікувало інформацію про 238 ідентифікованих ними кораблів тіньового флоту. Через місяць, станом на 12 січня 2025 року, відповідний розділ на цьому ресурсі вже налічує 569 морських суден. Вочевидь, цей перелік наповнюватиметься й надалі.
Агія Загребельська про тіньовий флот росії
Головні інциденти з тіньовим флотом росії.
Кораблі тіньового флоту росії вже неодноразово потрапляли в аварії і створювали загрозливі ситуації для судноплавства та екології. Нагадаємо найбільш гучні випадки.
Аварія танкера Eventin у Балтійському морі
10 січня 2025 року стався інцидент з пов’язаним з тіньовим флотом танкером Eventin. Це судно побудовано у 2006 році і наразі ходить під прапором Панами. У танкера з близько 99 тис. тонн нафти на борту повністю відмовив двигун і усі системи. У результаті некерований корабель безконтрольно дрейфував у Балтійському морі. На щастя, виливу нафти не відбулося.
Рано-вранці в неділю 12 січня німецькі аварійні кораблі відбуксирували пошкоджений танкер до порту Засніц, що розташований у Німеччині на острові Рюген у Балтійському морі. Станом на 12 січня Eventin утримувався там на рейді на відстані близько 5 км від берега.
Інцидент набув широкого резонансу в політичних колах. Зокрема, росію у зв’язку з цим різко розкритикувала Анналена Бербок, міністерка закордонних справ Німеччини.
«Зухвале використання флоту іржавих танкерів дозволяє путіну не лише обходити санкції, але й навмисно ставить під загрозу туристичну галузь у Балтійському регіоні — чи то в країнах Балтії, Польщі чи в Німеччині», — цитує слова Бербок видання Spiegel.

Поліцейський гелікоптер над танкером Eventin. Фото: havariekommando.de
Чому танкер Eagle S підозрюють у пошкоджені підводного кабелю
Попередній гучний скандал навколо тіньового флоту рф спалахнув наприкінці 2024 року, коли пов’язаний з росією танкер Eagle S, що ходить під прапором Островів Кука, потрапив під підозру в пошкодженні підводного електричного кабелю Estlink 2 між Естонією та Фінляндією. Нагадаємо, як розвивалася ситуація:
- 25 грудня 2024 року Eagle S, що вийшов з російського порту Усть-Луга, пошкодив кабель Estlink 2, вірогідно, своїм якорем;
- 26 грудня 2024 року Eagle S після затримки фінською береговою охороною відбуксували до порту Порвоо для розслідування;
- 27 грудня 2024 року ЗМІ повідомили про оснащення Eagle S шпигунським обладнанням;
- 7 січня 2025 року з дна Фінської затоки підняли якір танкера Eagle S. Корабель залишається затриманим у Фінляндії. Розслідування триває.

Танкер Eagle S в порту Порвоо 31 грудня 2024 року. Фото Вікіпедія, Htm
Що відомо про шпигунське обладнання на танкерах тіньового флоту
Про шпигунське обладнання на затриманому Фінляндією танкері Eagle S з посиланням на компетентне джерело повідомило одне з найавторитетніших видань у сфері морського транспорту — Lloyd’s List. В контексті історії з Eagle S Lloyd’s List також згадують інший пов’язаний з росією танкер — Swiftsea Rider. Останній, за інформацією ГУР, побудований у 2007 році і наразі ходить під прапором Гондурасу.
«На борту корабля [Eagle S] виявлено спеціальні приймально-передавальні пристрої, що фактично перетворювали його на «шпигунське судно» для росії, — пише Lloyd’s List. — Крім того, на танкері Swiftsea Rider було встановлено аналогічне обладнання. Обидва судна використовували ці пристрої для запису радіочастот та спостереження за діяльністю військово-морських сил і авіації НАТО. Зібрана інформація передавалася до росії для подальшого аналізу».

Танкер Swiftsea Rider на порталі ГУР «Війна і санкції». Скріншот
Аварія з танкером Andromeda Star
Раніше ЗМІ повідомляли про інцидент з танкером Andromeda Star, який у березні 2024 року зіткнувся з іншим судном у Данській протоці. Оскільки тоді судно прямувало порожнім на завантаження до російського порту Приморськ, зіткнення не призвело до розливу нафти в данських водах.
За іронією долі вже у квітні 2024 року цей танкер під час проходження Червоного моря обстріляли ракетами єменські хусити. Вірогідно, вони помилково вважали це судно британським. Оскільки пошкодження були незначними, злощасний танкер надалі попензлював до індійського порту Мундра.
Наразі це судно під новою назвою Feng shou потрапило під санкції ЄС, Великої Британії та Швейцарії.
Хто контролює російські тіньові танкери
Зазвичай тіньовий флот контролюють пов’язані з рф іноземні компанії. Як приклад Агія Загребельська наводить індійську компанію Gatik, яка оформлена на двох громадян Індії з Мумбая і, начебто, має там офіс, але насправді пов’язана з Ігорем Сєчиним, президентом держкомпанії «Роснєфть». Інший приклад — фірма Sun Ship з ОАЕ, яка контролює судна «Совкомфлоту».
Зокрема, на порталі ГУР «Війна і санкції» зібрана інформація про 38 кораблів, пов’язаних із Gatik Ship Management, що ходять під прапорами Джибуті, Панами, Габону, Танзанії, Кюрасао тощо.

Танкер тіньового флоту LIFE під прапором барбадосу, що за даними ГУР перевозить російську нафту з порушенням обмежень. Фото: vesselfinder
Наприклад, танкер Mianzimu, за даними ГУР, афілійований з індійською компанією Caishan Ship Management, яка серед інших була залучена до схеми «жонглювання» суднами під управлінням Gatik Ship Management заради уникнення західних санкцій. Проте у грудні 2024 року цей танкер потрапив під санкції ЄС, Великої Британії та Швейцарії.

Танкер Mianzimu на порталі ГУР «Війна і санкції». Скріншот
Інший приклад — танкер Galaxy з орбіти підсанкційної російської державної судноплавної компанії «Совкомфлот» пов’язаний зі згаданою компанією Sun Ship Management. За даними ГУР, це судно з 2019 року доставляє в Китай сиру російську нафту. Під час рейсів були зафіксовані випадки вимкнення автоматичної ідентифікаційної системи (AIS), що свідчить про спроби приховати маршрути судна і тіньову діяльність. Наразі танкер Galaxy перебуває під санкціями США, ЄС, Швейцарії, Великої Британії.
Загалом до орбіти «Совкомфлоту» ГУР відносить понад 80 танкерів. Серед них є ті, що ходять під прапором росії. Наприклад, танкер нового покоління Okeansky Prospect, побудований на підсанкційному російському підприємстві «Звєзда» за кошти підсанкційної корпорації «ВЕБ.рф». Вірогідно, це судно зафрахтовано «Роснафтою».

Танкер Okeansky Prospect на порталі ГУР «Війна і санкції». Скріншот