Бізнес все менше вірить у швидку перемогу. Дослідження настроїв топ-менеджерів Gradus Research

За рік подвоїлося число керівників бізнесу, які очікують, що активна фаза війни з росією триватиме роками. Більше представників топ-менеджменту побоюються, що війна призведе до кризи, а не до позитивних змін. Про це свідчать результати опитування топ-менеджерів в Україні, яке провело агентство Gradus Research 22 вересня — 5 жовтня 2023 року. Його результати презентувала на КМЕФ CEO компанії Євгенія Близнюк.

За результатами опитування топ-менеджменту середнього і великого українського бізнесу, 66% компаній працює у повному обсязі, як і до війни. Минулого року цей показник був трохи нижчим, зауважила Близнюк. Проте три чверті респондентів повідомили, що середньомісячні доходи їхнього бізнесу зменшилися.

Коли закінчиться війна на думку українського бізнесу

Оптимізм українських топ-менеджерів щодо прогнозів про закінчення війни помітно згас. Якщо у 2022 році 54% очікували закінчення до кінця наступного року, то наразі лише 38% вірять у перемогу протягом року. Також збільшилася частка тих, хто вважає, що активні бойові дії розтягнуться на роки (з 13% у 2022-му до 25% у 2023-му). Серед мігрантів, які відповідали на таке саме питання, ще більше скепсису: 26% впевнені, що війна закінчиться до кінця 2024 року, а 43% — що триватиме ще кілька років.

Крім того, у 2022 році 67% керівників бізнесу вважали, що війна надасть поштовх для розвитку України, а 18% — що принесе кризу. Натепер можливості для зростання під час війни бачить лише половина топ-менеджерів, а фактор кризи і знесилення для країни — 37% опитаних.

«Очікування від держави номер один — це боротьба з корупцією (55% опитаних). Цей запит перевищує запит на обороноспроможність, на захист, на безпеку. В багатьох наших дослідженнях ми бачимо, що це біль номер один. Серед дій для відновлення України також боротьба з корупцією у топі», — прокоментувала Близнюк.

Про які проблеми бізнесу розповідають топ-менеджери у жовтні 2023 року

Більшість підприємств планують бізнес-процеси менше ніж на рік вперед або обмежуються річним плануванням (71%). Лише 5% опитаних можуть собі дозволити дивитися у майбутнє на п’ять років уперед. Більшість у 2024 році бачать можливості для помірного зростання (32%) або хочуть утримати поточні обсяги (34%).

Які основні проблеми бізнесу в Україні

  • не вистачає замовлень: 38%;
  • не вистачає ринків збуту: 30%;
  • не вистачає працівників: 24%;
  • нездатність працювати під час відключень електроенергії: 18%;
  • рівень підготовки працівників не відповідає потребам бізнесу: 16%;
  • не вистачає оплати виконаних замовлень: 15%;
  • проблеми з логістикою 14%.

Які задачі ставить перед собою бізнес, щоб вижити під час війни

Як змінилися виклики українського бізнесу під час війни за рік. Інфографіка Gradus Research


Читати на The Page