Facebook Pixel

Книжки заходять у цифру: українські видавці про тренд на електронні книги

Огляд ринку електронних книжок в Україні у 2023 році. Обкладинка Олександра Шатова

Огляд ринку електронних книжок в Україні у 2023 році. Обкладинка Олександра Шатова

«У нас ніколи не було таких продажів електронних книжок. Ми розуміємо, що частина читачів їх ніколи не прочитають — вони купували книжки, щоб нас підтримати», — розповіла під час «Книжкового Арсеналу» про сплеск продажів 2022 року Ілона Замоцна, співзасновниця видавництва «Віхола».

Підйом інтересу до цифрових книжок в Україні видавці побачили у 2022 році: хтось купував їх, щоб підтримати видавництва на початку вторгнення, хтось вперше відкрив для себе застосунки для читання, коли вони тимчасово стали безкоштовними. Цей бум зберігається й у 2023 році. Видавці також спостерігають, що українські користувачі взагалі стали більш охоче купувати цифровий контент. The Page розповідає, як розвивається світовий ринок електронних книжок та які тенденції спостерігаються на цьому ринку в Україні у 2023 році.

Як багато електронних книжок читають та продають у світі

У всьому світі останні кілька років зростає кількість читачів електронних книжок та доходи від продажів літератури у цифровому варіанті. У Європі цей тренд найбільше поширений у Великій Британії, де нараховується 10,5 млн користувачів цифрових книжок.

Найактивнішими читачами у Великій Британії виявилися підлітки 12-15 років. За результатами дослідження британського Офісу інтелектуальної власності, принаймні раз на тиждень або частіше 48% респондентів такого віку завантажували або отримували доступ до електронних книжок в інший спосіб. Хоча серед усіх вікових категорій частка таких активних користувачів лише 38%.

Найпоширеніші причини, чому британці обирають електронні книжки

  • не потрібно місце для зберігання книжок;
  • до цифрової книжки маєш доступ у будь-який час;
  • маєш одразу доступ до великої кількості різноманітних видань.

Яка аудиторія в електронних книг у Європі у 2023 році*

Дані Statista. Інфографіка Олександра Шатова

Дані Statista. Інфографіка Олександра Шатова

У Франції з кількістю населення приблизно як у Великій Британії читачів електронних книжок у 2,5 раза менше. Проте до 2027 року прогнозується зростання цієї аудиторії на 22%. Водночас збільшення поціновувачів електронних газет очікується лише на 15%.

Скільки читачі витратили на електронні книжки у різних країнах Європи у 2022 році*

Дані Statista. Інфографіка Олександра Шатова

Дані Statista. Інфографіка Олександра Шатова

Ринок електронних книжок в Україні поки не рахували. Він наразі формується, але суттєво випереджає ринок аудіокнижок. Якщо уявити, що близько 6% населення — потенційні читачі електронних книжок (за усередненою статистикою Угорщини, Польщі та Франції), то в нашій країні має бути близько 2 млн поціновувачів цифрової книги.

На платформі Yakaboo збільшилися продажі електронних книжок

Yakaboo працює з електронним контентом з 2017 року на своєму сайті. У 2021 році запустили мобільний застосунок Yakaboo, де можна придбати електронний та аудіоконтент. 90% продажів у застосунку — це електронні книжки, решта — аудіо.

На сайті цифрові книжки поки суттєво відстають від паперових та створюють лише 12% продажів. Але динаміка 2022-2023 років показує зростання. Як повідомила СЕО платформи Yakaboo Олена Безугла, у 2023 році продажі електронних книжок збільшилися на 30%. До кінця року, за прогнозом Google internal data, на українському ринку очікується збільшення продажів цифрових книжок на 9%.

Quote«На початку вторгнення ми домовилися з 50 найбільшими видавництвами, які приєдналися до нашої соціальної відповідальності. На кілька місяців ми відкрили безкоштовний доступ у мобільному застосунку для всіх користувачів. Досі отримуємо подяки за таку можливість. За час цієї акції у нас збільшилася кількість користувачів на 1,3 млн», — розповіла Безугла.

Вона також додала, що наразі багато видавців ставлять стратегічні цілі щодо збільшення саме електронного контенту, і Yakaboo Publishsing має це однією з пріоритетних задач. Коли книга вже готова, але ще не вийшла з друку, її цифрову версію розміщують на сайті та в мобільному застосунку.

За спостереженнями різних видавців, продажі електронних книжок не зменшують попит на паперові книжки. По-перше, деякі читачі купують одну й ту саму книжку в обох форматах, щоб мати можливість читати її у різних умовах. По-друге, більша частка аудиторії електронних книжок — це активні користувачі гаджетів. Для них важливі додаткові опції, як-от збереження цитат, можливість отримувати рекомендації до читання, формувати власні полички та додавати книжки, що вони хочуть прочитати.

Кейс видавництва електронних книжок OLEAN, що стартувало під час війни

Олена Новіцька вирішила заснувати видавництво електронних книжок у квітні 2022 року. Десять років тому вона отримала фах за спеціальністю «Видавнича справа та редагування», але весь цей час працювала у PR. Наразі вона працює з закордонними авторами та перекладає їхні книжки українською.

Quote«Я вибираю книжки, які б сама хотіла мати у себе на полиці. Мене цікавить, наприклад, психологія переговорів, маркетинг, комунікації, психологія продажів, побудова персонального бренду», — розповідає засновниця видавництва OLEAN.

Вона зауважила, що коли певний час жила в Іспанії, купувала книжки іспанських авторів. Її вразило, як класно вони написані, але здебільшого залишаються незнайомими українському читачу. Бо серед перекладної літератури на українському ринку левову частку займають англомовні автори — американці та британці. Показати українцям, що світ трохи ширший, ніж вони могли думати — одна з причин, чому Новіцька вирішила видавати книжки.

Наразі в OLEAN вже вийшло три книжки польських авторів та на різному ступені готовності ще 13 видань, які підприємиця планує випустити до кінця року. Також вона веде перемовини з українськими авторами.

Серед переваг цифрової книги Новіцька бачить зменшення витрат на виробництво, коротші терміни підготовки книги до випуску, немає проблем з доставкою та додаткових витрат на неї. До того ж у її випадку українською ці книги виходили тільки в OLEAN. Крім того, Новіцька впевнена, що її книжки будуть актуальними для українців за кордоном, як відчувають брак професійної літератури українською мовою.

Першопочаткові вкладення у роботу видавництва становили 200 тис. грн. Далі Новіцька продовжує роботу як піарниця та зароблені кошти вкладає у свій проєкт — близько 50 тис. грн щомісяця. Видавчиня не готова залучати інвестора для збільшення фінансування, бо хоче зберегти незалежність свого бренду. Втім, вона шукає гранти для розвитку своєї справи.

Як розвивається українська платформа цифрового самвидаву «Букнет»

«Букнет» — найбільша в Україні самвидав-платформа. Будь-який автор може зареєструватися та опублікувати свій твір частинами або одразу цілком. Більшість книжок на ресурсі доступні безкоштовно. Але фішка платформи в тому, що читачі можуть підписуватися на певного автора або книжку, читати поступово розділ за розділом, коментувати та отримувати зворотний зв'язок від автора та інших читачів. Підписка на книжку на «Букнеті» коштує 45-49 грн. Вартість електронних книжок професійних видавництв в середньому 80-100 грн.

Співзасновник «Букнету» Сергій Грушко розповів The Page, що у 2022 році порівняно до 2021 року продажі на платформі зросли на 172%.

«З кінця 2021 року, ми більше вкладали у маркетинг — почалося зростання. Зараз намагаємося, можливо, залучати меншу аудиторію, але залучати тих, хто буде читати більше», — коментує бізнесмен.

Основний напрям «Букнету» — це художня література: любовні, еротичні романи, детективи та фентезі. Автори мають можливість публікувати свої твори фактично без редактури. Модератори платформи перевіряють тексти тільки на заборонений контент, наприклад, порно.

Грушко впевнений, що платформа має стати місцем для формування української літератури, ринку якої наразі в країні не існує. На його думку, авторів спонукають розвиватися непогані заробітки та активність вдячних читачів. Наприклад, автор книги, що є лідером продажів, за рік заробив на ній 170 тис. грн.

Quote«Багато сучасних українських авторів пишуть так, що перші п’ять сторінок неможливо витримати. Має бути цікаво з першої сторінки. В електронній книжці це ще важливіше. Якщо людина відкриває книжку та читає перші п’ять абзаців, їй не подобається — вона робить клік і читає іншу. Якщо є 10-20 письменників, які дають інтерв'ю’ в Європі і щось пишуть, це ще не література. Література — це коли свої улюблені місцеві письменники є у школярів та домогосподарок», — зауважує Грушко.

За словами співвласника, наразі «Букнет» залишається збитковим, але він планує вивести платформу на окупність у найближчі півроку-рік. Він навів приклад розвитку російської версії платформи «Букнет», якою володів до 2022 року.

«У 2021 році в росії ми продали 16 млн книжок. Я можу сказати, що російської художньої літератури було надруковано на папері 23 млн. Це разом із львами толстими, достоєвськими тощо. Ми заробили тим, що врятували російську літературу і тепер ми повинні створити українську. Тому я в неї вкладаюся», — наголосив бізнесмен.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉