Facebook Pixel

Світовий тренд на аудіокнижки набирає обертів в Україні

Як в Україні формується ринок аудіокнижок. Обкладинка Олександра Шатова

Як в Україні формується ринок аудіокнижок. Обкладинка Олександра Шатова

«Нещодавно ми записали нову книжку Макса Кідрука «Нові Темні Віки. Колонія». Це наша найдовша аудіокнижка: готового запису більше 41 години вийшло. Її начитали за місяць, ще чотири місяці пішло на звукове оформлення. Вона одноголоса, але з купою звукових ефектів: закривання дверей, вибухи, сигнали автомобілів, космічних кораблів. Це занурює слухача в атмосферу подій. Тому це скоріше можна назвати аудіовиставою, а не книжкою», — з гордістю розповідає про свою новинку співзасновник першої української аудіокнигарні «Абук» Данило Триндюк в інтерв’ю The Page.

«Абук» розпочав роботу у 2019 році не тільки як додаток для читання електронних та прослуховування аудіокнижок, лекцій та подкастів, але й як видавництво власного контенту. Саме в останній рік дистриб’ютор цифрового контенту бачить зростання кількості користувачів та, зокрема, цікавості до аудіоконтенту. Як в Україні формується ринок аудіокнижок, в чому його специфіка та чи є перспективи його зростання, розповідає The Page.

Інтерес до аудіокнижок зростає у всьому світі

Світовий тренд на зростання інтересу до аудіокнижок останнім часом відчувається і в Україні. У США доходи з продажу аудіокнижок збільшуються останні 11 років. У 2022 році вони сягнули $1,8 млрд, що вдвічі більше, ніж 2018 року, та на 12,5% перевищує показник 2021 року, за даними американської Асоціації аудіовидавців. Крім цього, частка дорослих слухачів, що бодай раз за останній рік вмикали аудіокнижки, вперше перевищила половину опитаних (53%).

Як зростає попит на аудіокнижки у США

Динаміка зростання доходів від продажів аудіокнижок у США. Інфографіка Олександра Шатова

Динаміка зростання доходів від продажів аудіокнижок у США. Інфографіка Олександра Шатова

У Великій Британії цей ринок меншій і зростання повільніше: у 2022 році дохід від продажів аудіокнижок становить 164 млн фунтів стерлінгів, що на 8% більше, ніж у попередньому році, за даними даними британської Асоціації видавців. Проте з 2019 року він також зріс майже вдвічі — з 97 млн фунтів стерлінгів.

В Україні ринок аудіокнижок ще формується, його грошову ємність поки ніхто не рахував. Але видавці також говорять про помітне зростання і доходів, і користувачів. СЕО Yakaboo Олена Безугла повідомила, що за даними Google internal data, зростання прогнозованого попиту до кінця 2023 року на електронні книги очікується на рівні 9%, на аудіо — на 28%.

Цифровий контент як нова стратегія українських видавництв

«Серед українських видавців є тенденція (як новий стратегічний напрям) — створювати більше електронного контенту. По-перше, ми бачимо зростання попиту на нього, по-друге, це дешевше у виробництві», — розповіла Безугла.

Вона навела яскравий приклад: компанія АЛЛО у мобільному застосунку Yakaboo створила для своїх клієнтів корпоративну поличку саме аудіокнижок.

Якщо у 2023 році продажі електронних книжок на платформі зросли на 30%, то аудіо — удвічі. Втім, у застосунку поки що аудіокнижок продається менше, ніж електронних, у співвідношенні 90/10. Але й бібліотека електронних книжок суттєво більша (близько 13 тис. найменувань), тоді як аудіо — 1,4 тис.

«Ми відчуваємо приріст користувачів. Останні два місяці були досить успішні: ми зросли на 10% місяць до місяця. Зараз загальних завантажень застосунку десь близько 300 тисяч. Активних користувачів у нас близько 100 тисяч», — поділився Триндюк.

Від самого початку проєкт «Абук» був дотаційним. Наразі він повністю покриває свої операційні витрати. Проте продовжується інвестування в інноваційність проєкту. Наприклад, наступного тижня «Абук» презентуватиме видавцям «кабінет правовласника», який передбачає можливість відстежувати продажі для власників контенту. Також вони продовжують інвестувати у розробку додаткових опцій та функцій застосунку, де доступні для завантаження понад 3 тис. електронних та 600 аудіокнижок.

Як аудіовидавництво співпрацює із правовласниками

Користувачі «Абук» найбільше цікавляться українською та зарубіжною літературою, зокрема фентезі. Власне, 7 з 10 найпопулярніших аудіокнижок влітку 2023 року — українські автори. Це тренд ринку останніх двох років.

10 найпопулярніших аудіокниг в застосунку «Абук» влітку 2023 року

1. «Есенціалізм. Мистецтво визначати пріоритети», Ґреґ Маккеон

2. «Я бачу, вас цікавить пітьма», Ілларіон Павлюк

3. «Нові Темні Віки. Колонія», Макс Кідрук

4. «Ненасильницьке спілкування. Мова життя», Маршалл Розенберґ

5. «Сад Гетсиманський», Іван Багряний

6. «Сліди на дорозі», Valerii Markus Ananyev

7. «Стоїцизм на кожен день. 366 роздумів про мудрість, стійкість і мистецтво жити», Раян Голідей, Стівен Генсільман

8. «Драбина», Eugenia Kuznetsova

9. «Тигролови», Іван Багряний

10. «Танці з кістками», Андрій Сем'янків MED GOblin

Перемовини із закордонними правовласниками інколи тривають роки. Один з яскравих прикладів — це листування щодо видання україномовної версії аудіокнижок однієї з найпопулярніших у світі серій.

«Команда європейського видавництва, що курує видання серії по світу, дуже прискіпливо обирає партнерів для співпраці. Ми ведемо з ними перемовини вже два роки. Для них процес створення аудіокниги є дуже важливим і вони мають брати активну участь у записі на всіх етапах від погодження диктора. Ми готові на ці умови. Тому чекаємо, коли у них буде можливість. Ми не здаємось», — резюмує Триндюк.

Також він зауважує, що серед українських видавців-правовласників досить поширеним є міф, що електронні та аудіоверсії перебивають продажі паперових книжок. Що є однією з причин для відмови у співпраці. Втім, співзасновник «АБУК» запевняє, що існують дослідження, що спростовують цей міф: аудиторії цих форматів різні.

Бекстейдж запису аудіокнижки «Нові Темні Віки. Колонія» Макса Кідрука. Читає Дмитро Бузинський»

Your browser doesn't support HTML5 video.

Як планують розвиватися видавці аудіоконтенту

Наразі аудіовидавництво записує до 8-10 книжок щомісяця. Але в планах розширити пул правовласників для співпраці та збільшити обсяги власного виробництва.

Також «АБУК» протягом року планує запустити підписну модель у застосунку. Наразі користувачі можуть купувати лише кожну книжку окремо. За словами Триндюка, підписка відкриє доступ не до всіх книжок, бо за умовами деяких правовласників заборонено продавати книги за такою моделлю. Водночас аудіокнигарня працює над запуском опцій CarPlay, Android Auto, щоб додаток був більш зручним для слухачів за кермом.

«Також у нас в планах повністю адаптувати застосунок для незрячих. Бо там по-іншому функціонал будується, щоб всіма опціями можна було керувати голосом. У нас він лише частково адаптований. Під це ми шукаємо додаткові гранти, бо для цього потрібні досить немаленькі гроші», — зауважив бізнесмен.

За словами Триндюка, проєкт вже приносить дохід і можна було б обійтись без додаткових інвестицій, однак наразі вони є для більш швидкого розвитку.

Скільки коштують аудіокнижки в Україні

На сайті Yakaboo аудіокнижки коштують у діапазоні від 80 до 100 грн. У застосунку можна отримати доступ до понад 1000 книжок за підпискою у 99 грн на місяць.

У застосунку «АБУК» всі книжки продаються поштучно, середні ціни від 200 до 300 грн. Для запису залучають професійних дикторів або акторів, звукорежисерів. Найдовша книжка «Нові Темні Віки. Колонія» із звуковими ефектами коштує 400 грн.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉