Facebook Pixel

Книжковий розквіт: українці стали купувати більше книжок під час великої війни

Книжковий ринок в Україні: попит та продажі у 2022-2023 роках. Фото Depositphotos

Книжковий ринок в Україні: попит та продажі у 2022-2023 роках. Фото Depositphotos

Після очікуваного спаду в перші місяці повномасштабного вторгнення окупантів книжковий ринок відновив свої позиції, а деякі гравці навіть збільшили доходи та виробництво у 2022 році. Як вистояв книжковий ринок протягом року та чому українці стали більше читати, розповіли видавці під час дискусії на фестивалі «Книжковий Арсенал-2023».

Чому українці стали частіше купувати книжки

«Тривалий період у людей, крім книжок, не лишалося нічого: кінотеатри та театри не працювали, не було культурних заходів. Фактично все те, з чим конкурували видавництва, було закрито. І ми зайняли цю нішу. Нам тепер доведеться багато працювати, щоб у ній закріпитися», — розповіла Анетта Антоненко, засновниця «Видавництва Анетти Антоненко», пояснюючи причини зростання книжкового ринку в Україні.

Антоненко повідомила, що за 2022 рік продажі видавництва зросли на 28%, а на 2023-й заплановано до випуску на 30% більше нових видань, ніж торік. Вона підкреслила, що для її невеликого підприємства це дуже великі цифри.

Одне з найбільших підприємств галузі «Видавництво Старого Лева» 2022 року збільшило свій дохід, за даними Youmarket, проти 2021-го на 44,3% — до 121,6 млн грн. Як розповіла співзасновниця видавництва Мар’яна Савка, дитячу літературу, що є основним асортиментом «Старого Лева», активно закуповували волонтери та різні громади для українських дітей за кордоном.

Засновник видавництва «Лабораторія» Антон Мартинов упевнений, що інтерес до книжок в українців підштовхнуло руйнування економіки: люди втратили роботу, у них з’явилося більше вільного часу для розвитку, зокрема читання.

Як збільшилися продажі електронних книжок

«У нас ніколи не було таких продажів електронних книжок. Ми розуміємо, що частина читачів їх ніколи не прочитають — вони купували книжки, щоб нас підтримати», — розповіла про сплеск продажів Ілона Замоцна, співзасновниця видавництва «Віхола».

У 2022 році, на початку повномасштабного вторгнення, коли закрилося багато книгарень, видавництвам допомогла втриматися саме можливість продавати нематеріальні об’єкти, як-от електронні книжки та авторські права на видання.

«Видавництво Анетти Антоненко» двічі організовувало благодійні продажі електронних книжок. Під час першої акції охочі купити книжки за 1 грн «поклали» сайт видавництва.

«Цього року ми постійно працювали на міжнародних ярмарках, у нас як ніколи багато підписаних контрактів. Величезна зацікавленість нашою країною у світі дає можливість продавати авторські права за кордон. У першій період, коли було дуже складно з надходженнями від продажів, коли закрилися книгарні, нас дуже сильно підтримало японське видавництво, що купило авторські права на книгу за якісь немислимі для нас гроші», — поділилася Савка.

Приєднуйтесь до нас в соцмережах!
Подякувати 🎉