Колишні керівники Google створили пошукову систему без реклами із захистом даних

Два колишні топменеджери Google створили альтернативний Google пошуковик Neeva без реклами та із захистом особистих даних. Залучення нових користувачів планується за допомогою підписки вартістю $4,95 на місяць.

Компанія вже залучила $77,5 млн, у ній працюють 60 осіб, 30% із яких раніше працювали на Google, повідомляє habr.

«Для мене це не тільки технологічний, але й соціальний експеримент. Якби був якісний продукт, який явно приносив би вам користь, чи платили б ви за нього? Або воліли б користуватися безоплатним і миритися з поступовим поглинанням його рекламою?» — говорить генеральний директор Neeva Шрідхар Рамасвамі.

Ідеологія нового сервісу

Рекламна монетизація з'явилася на світанку інтернету для його розвитку й поступово відходить у минуле. Але досвід користувача погіршується на догоду рекламі та рекламодавцям, які неминуче стають пріоритетними для будь-якого майданчика. Зокрема, та сама Google займається монетизацією своїх сервісів уже понад два десятиліття.

Google вивчає активність користувачів для таргетованої реклами на своїх сайтах і на сайтах із вбудованою рекламою. А Neeva не залежить від реклами. З моделлю підписки продуктом однозначно стає сервіс, а не його користувач.

У компанії вважають, що навіть якщо вони переконають лише 1 — 2% користувачів перейти на платний пошук, це буде величезним успіхом. Передплатник є прямим покупцем і представляє для компанії більшу цінність, ніж один користувач у Google.

Як слогани Neeva вибрала «Тут немає реклами» та «Ви — не продукт».

Перші три місяці пошуковик буде безоплатним, потім — $4,95 на місяць. У цю вартість входять застосунки Neeva для iPhone і iPad, а також розширення для браузерів Chrome, Firefox, Safari, Edge і Brave.

Neeva заявляє: щонайменше 20% своєї виручки передаватиме партнерам-видавцям, інформацію яких вона відображає в пошуку. Перших двох вона вже оголосила: це Quora і Medium. Можливо, для компанії це ще один спосіб відрізнятися від Google, яку часто звинувачували у використанні контенту ЗМІ без нормальної компенсації.

Архітектура сервісу

Зовні Neeva поки що дуже схожа на Google. Але різниця між двома системами стає помітною одразу. Якщо вгорі пошуку в Google будуть рекламні оголошення, то в Neeva там звичайні посилання. Зі збільшенням популярності від такого інтерфейсу планують відійти.

Фото: habr.com

У роботі сервісу разючі відмінності. На запит «кращі ноутбуки» Google показує кілька рядків із сайтами-партнерами, а Neeva видає експертні оцінки та огляди. Однак огляди йдуть тільки з декількох сайтів, і пріоритет надано PCMag.

Результати пошуку Neeva можна розгорнути в тому самому вікні, щоб прочитати докладніші прев'ю, не виходячи з результатів пошуку.

Інтеграція зі сторонніми сервісами є ще однією відмінною особливістю платформи. Neeva є сумісною з такими джерелами інформації, як-от Gmail, Outlook, Google Диск або Dropbox. Можна також підв'язати обліковий запис Slack або Jira. А потім Neeva включатиме матеріали з них до результатів вашого пошуку на спеціальній вкладці «Приватне». Google у минулому розробляла такий підхід, запровадивши результати Gmail у пошук Google, але потім відмовилася від такої концепції.

З 29 червня пошуковик доступний за адресою https://neeva.com/. У зв'язку з активним тестуванням і доопрацюванням він поки що доступний лише для деяких регіонів і не для всіх користувачів.

Щоб скористатися пошуковою системою Neeva, потрібен VPN з IP-адресою іншої країни із запуском на старті, наприклад США. Однак видача сайтів може бути нерелевантною.

За замовчуванням Neeva зберігає пошукові запити 90 днів для поліпшення підказок, але користувач у будь-яку мить може видалити історію й заборонити її збереження.

Читати на The Page