Два колишні топменеджери Google створили альтернативний Google пошуковик Neeva без реклами та із захистом особистих даних. Залучення нових користувачів планується за допомогою підписки вартістю $4,95 на місяць.
Компанія вже залучила $77,5 млн, у ній працюють 60 осіб, 30% із яких раніше працювали на Google, повідомляє habr.
«Для мене це не тільки технологічний, але й соціальний експеримент. Якби був якісний продукт, який явно приносив би вам користь, чи платили б ви за нього? Або воліли б користуватися безоплатним і миритися з поступовим поглинанням його рекламою?» — говорить генеральний директор Neeva Шрідхар Рамасвамі.
Ідеологія нового сервісу
Рекламна монетизація з'явилася на світанку інтернету для його розвитку й поступово відходить у минуле. Але досвід користувача погіршується на догоду рекламі та рекламодавцям, які неминуче стають пріоритетними для будь-якого майданчика. Зокрема, та сама Google займається монетизацією своїх сервісів уже понад два десятиліття.
Google вивчає активність користувачів для таргетованої реклами на своїх сайтах і на сайтах із вбудованою рекламою. А Neeva не залежить від реклами. З моделлю підписки продуктом однозначно стає сервіс, а не його користувач.
У компанії вважають, що навіть якщо вони переконають лише 1 — 2% користувачів перейти на платний пошук, це буде величезним успіхом. Передплатник є прямим покупцем і представляє для компанії більшу цінність, ніж один користувач у Google.
Як слогани Neeva вибрала «Тут немає реклами» та «Ви — не продукт».
Перші три місяці пошуковик буде безоплатним, потім — $4,95 на місяць. У цю вартість входять застосунки Neeva для iPhone і iPad, а також розширення для браузерів Chrome, Firefox, Safari, Edge і Brave.
Neeva заявляє: щонайменше 20% своєї виручки передаватиме партнерам-видавцям, інформацію яких вона відображає в пошуку. Перших двох вона вже оголосила: це Quora і Medium. Можливо, для компанії це ще один спосіб відрізнятися від Google, яку часто звинувачували у використанні контенту ЗМІ без нормальної компенсації.
Архітектура сервісу
Зовні Neeva поки що дуже схожа на Google. Але різниця між двома системами стає помітною одразу. Якщо вгорі пошуку в Google будуть рекламні оголошення, то в Neeva там звичайні посилання. Зі збільшенням популярності від такого інтерфейсу планують відійти.

Фото: habr.com
У роботі сервісу разючі відмінності. На запит «кращі ноутбуки» Google показує кілька рядків із сайтами-партнерами, а Neeva видає експертні оцінки та огляди. Однак огляди йдуть тільки з декількох сайтів, і пріоритет надано PCMag.
Результати пошуку Neeva можна розгорнути в тому самому вікні, щоб прочитати докладніші прев'ю, не виходячи з результатів пошуку.
Інтеграція зі сторонніми сервісами є ще однією відмінною особливістю платформи. Neeva є сумісною з такими джерелами інформації, як-от Gmail, Outlook, Google Диск або Dropbox. Можна також підв'язати обліковий запис Slack або Jira. А потім Neeva включатиме матеріали з них до результатів вашого пошуку на спеціальній вкладці «Приватне». Google у минулому розробляла такий підхід, запровадивши результати Gmail у пошук Google, але потім відмовилася від такої концепції.
З 29 червня пошуковик доступний за адресою https://neeva.com/. У зв'язку з активним тестуванням і доопрацюванням він поки що доступний лише для деяких регіонів і не для всіх користувачів.
Щоб скористатися пошуковою системою Neeva, потрібен VPN з IP-адресою іншої країни із запуском на старті, наприклад США. Однак видача сайтів може бути нерелевантною.
За замовчуванням Neeva зберігає пошукові запити 90 днів для поліпшення підказок, але користувач у будь-яку мить може видалити історію й заборонити її збереження.