Facebook Pixel
IT
IT

Цифрові чайові для блогерів: як соціальні платформи дбають про популярних авторів

Соціальні платформи допомагають авторам контенту отримувати гроші від прихильників. Проте іноді ці нові функції несуть ризики для безпеки та приватності.

Фінансова підтримка популярних авторів

Великі соціальні платформи за останні декілька місяців представили нові функції прямої фінансової підтримки авторів контенту з боку прихильників. Донедавна популярні блогери та автори контенту могли заробляти на рекламі або оформлювати донати — постійні платежі, наприклад, через платформу Patreon. Найбільш активно на рекламі заробляли Instagram-блогери. Цікавим авторам на інших платформах було складніше, хоча і Facebook, і YouTube давно пропонували їм певні інструменти заробітку. Проте поріг входження в «монетизаційний рай» на YouTube був доволі високий, а на Facebook наявні фінансові інструменти (підтримка за допомогою так званих зірок — stars) не завжди були зручні та й доступні не в усіх країнах.

За минулий рік з’явилося декілька успішних платформ для монетизації контенту, наприклад сервіс платних розсилок Substack. Саме він допоміг багатьом журналістам монетизувати свою повсякденну діяльність зі створення цікавих аналітичних текстів.

Окрім того, у 2020 році можна було спостерігати успішність ідеї інвестування безпосередньо в авторів контенту: компанія Snapchat наприкінці осені запустила власний сервіс коротких відео Spotlight (прямий конкурент TikTok) та пообіцяла виплачувати $1 млн щодня авторам найцікавіших відео на цій платформі. За два місяці такої активної фінансової підтримки цим TikTok-клоном стали користуватися понад 100 млн людей. На кінець квітня показник DAU (кількість користувачів, що запускають сервіс щодня) Spotlight перевищив 280 млн. Це на 22% більше, аніж рік тому, що свідчить про найінтенсивніше зростання кількості користувачів сервісу за останні три роки.

Деякі платформи перейняли модель Snapchat та оголосили про фінансову підтримку своїх авторів контенту. Серед них — TikTok, який ще минулого року оголосив про запуск спеціального фонду підтримки авторів. Вирішила не відставати від цього тренду й нова платформа соціального аудіо ClubHouse, яка взимку пообіцяла допомогти авторам популярних каналів у пошуку рекламодавців, а якщо це їй не вдасться, просто виплачувати їм $5 тис. щомісяця.

Уже в травні цього року адміністрація популярного відеохостингу YouTube пообіцяла інвестувати $100 млн у підтримку авторів коротких відеороликів Shorts, які конкуруватимуть із TikTok.

Цифрові чайові: допомогти улюбленому блогеру

Проте популярні соціальні платформи не обмежуються лише власною підтримкою популярних авторів. За останні тижні ще більше соціальних сервісів оголосили про запуск так званих цифрових чайових. Таку назву отримали механізми прямих виплат від користувачів онлайн-сервісів на користь їх улюблених авторів.

Платформа Clubhouse у березні цього року вбудувала у свій застосунок функцію фінансування авторів популярних голосових кімнат завдяки інтеграції з фінансовим застосунком Stripe. У Clubhouse пообіцяли, що платформа не отримуватиме комісії, а вся сума від відправника надійде безпосередньо отримувачу.

znimok-ekrana-2021-06-03-o-164037.png

У травні цього року Twitter запустив давно очікувану функцію донатів Tip Jar, поки що в тестовому режимі. Наразі фінансова підтримка доступна лише англомовним авторам Twitter у мобільних застосунках для iOS та Android. Функція Tip Jar пропонує декілька варіантів платежів: за допомогою платіжних сервісів Bandcamp, Cash App, Patreon, PayPal чи Venmo. Цікаво, що цифрові чайові Tip Jar стали доповненням до інших платних функцій підтримки авторів мікроблогів, про які в компанії заговорили ще в лютому цього року. Tip Jar з’явилися поруч зі спеціальною функцію Twitter Super Follows, що даватиме авторам можливість пропонувати контент на платній основі.

Так само у квітні компанія Telegram повідомила про підтримку платежів через банківські карти у всіх чатах, групах та каналах. Платити можна у вебверсії сервісу та в мобільних застосунках. Компанія запустила інтеграцію цієї функції з дев’ятьма платіжними системами, серед яких Stripe, YooMoney, Sberbank, Tranzzo, Payme, Click, LiqPay, Ecommpay та PayMaster.

Хоча Telegram анонсував цю функцію не для прямих платежів авторам контенту, а для купування на платформі, в анонсі платіжних функцій згадується, що користувачі «можуть залишити чайові, щоб підтримати улюбленого автора». Telegram не отримуватиме комісійних і не зберігатиме номер платіжної карти користувача, який здійснив оплату.

Цифрові чайові: панацея чи проблема

Поява функцій прямих платежів авторам контенту – однозначний крок вперед для соціальних платформ, адже завдяки їм ці сервіси зможуть допомогти популярним авторам монетизувати свої витрати часу та зусиль на створення контенту для утримання аудиторії. Проте ці функції несуть певні ризики.

Запуск Tip Jar від Twitter супроводжував скандал, пов’язаний із порушенням приватності користувачів, що захотіли підтримати авторів сервісу мікроблогу. Експерт із безпеки Рейчел Тобак (Rachel Tobac) повідомила, що під час платежу через PayPal люди можуть «засвітити» свою персональну адресу. У Twitter пояснили, що так відбувається, якщо було вибрано вид платежу «Товари та послуги». Якщо ж під час оплати через PayPal вибрати інший вид платежу, наприклад «Друзі та сім’я», то адреса не буде розкрита.

Окрім того, виникла ще одна проблема, про яку стало відомо після запуску Tip Jar. Сервіс пропонує не лише просте здійснення платежу, але й простий його запит з боку користувачів. На це звернув увагу блогер та журналіст Роберт Мартін (Robert Martin): Tip Jar просто зв’язує користувачів зі сторонніми платіжними системами, не визначаючи, чи потрібно виплачувати платежі систематично.

Це призвело до того, що профілі, що підтримують Tip Jar, почали отримувати потік запитів від користувачів, які намагалися обманом заставити жертв підписатися на виплати. Эндрю Хатчинсон (Andrew Hutchinson) відзначає, що, якщо Twitter не виправить це, то в 90% випадків функція Tip Jar буде використовуватися з метою, протилежною заявленій.

Іще одну вразливість виявив дослідник безпеки Ашкан Солтані (Ashkan Soltani): користувач може легко дізнатися електронну адресу людини, що використовується у його PayPal, навіть не відправляючи кошти через Tip Jar.

Ашкан Солтані підкреслює: «Це неймовірно розчаровує, коли технологічна компанія типу Twitter чи Facebook випускає неперевірені продукти для аудиторії, особливо коли створені таким чином проблеми можуть спричинити значний збиток як цифровій, так і фізичній безпеці».

Що стосується платежів у Telegram, ризики тут ще більші. Впровадження платіжних функцій на цій соціальній платформі може сприяти зростанню випадків шахрайства та появі фейкових торговельних майданчиків. Можливі й такі загрози, як захоплення популярних майданчиків та каналів із подальшою підміною платіжних реквізитів на фейкові. Такий сценарій розвитку подій пов’язаний із тим, що в Telegram немає верифікації каналів та акаунтів. Це означає, що користувач, який здійснює платіж, не може бути впевнений в тому, що він оплачує товар чи переводить кошти тому, кому він хотів.

Відсутність позначки про верифікацію може призвести до появи чатів та каналів, що маскуватимуться під імена відомих людей. Ці акаунти-підробки пропонуватимуть дешеві товари та послуги. Ще одна загроза — фейкові канали відомих брендів, що можуть розпродавати товари зі знижками, а також підробні канали, що пропонуватимуть взяти участь у фейкових акціях зі знижками.

Ще минулого року в Telegram активізувалась схема крадіжки популярних каналів відправленням повідомлень із вірусом. А в лютому цього року в російському сегменті Telegram почали діяти зловмисники, які робили розсилки від імені відомих людей, пропонуючи заплатити за розміщення реклами або за відмову від публікації негативних відгуків. Беручи до уваги орієнтацію платформи Telegram на анонімність, перевірити достовірність таких пропозицій часто майже неможливо. А введення функцій платежів може зробити такі випадки ще частішими.

Швидкість та інноваційність чи повільність та надійність

Проблеми, які уже були виявлені щодо сервісу Tip Jar — це лише півбіди порівняно з потенційними випадками шахрайства, які можуть виникнути в Telegram-платежах. Ймовірно, ці платіжні інструменти в Telegram зіткнуться з «проблемами зростання», за вирішення яких заплатять кінцеві користувачі, що виявлять, що перерахували гроші зловмисникам.

Водночас будь-які цифрові платежі так чи інакше пов’язані з ризиками, зокрема з випадкам підміни реквізитів, фейковими посиланнями, фішингом та іншими проблемами. Платіжним сервісам, а цього разу й соціальним платформам, доводиться балансувати між швидкістю та простотою здійснення платежу та складністю та захищеністю.

Просто і швидко не завжди означає безпечно, і користувачі уже звикли до платежів «в один клік» чи «один доторк», часто не розуміючи, що вони можуть стати жертвою помилки чи шахрайства.

Що стосується Telegram, то наразі немає інформації про те, як розробники цього сервісу планують убезпечити користувачів від імовірних фейкових транзакцій та втрат їхніх коштів. Як платформа Telegram давно перетворився не лише на головний інструмент витоків персональних даних українців і представників інших держав, але й на інструмент поширення фейків. В захищеності Telegram як месенджера впевненості давно немає, незважаючи на запевнення Павла Дурова. Отже, репутація цього сервісу не найкраща. І напевне, знайдуться користувачі, які не ризикнуть довіряти йому свої платіжні реквізити та проводити платежі.

Цифрові чайові: must-have для соціальних платформ

Інструменти фінансової підтримки авторів перетворюються на обов’язковий елемент сучасної соціальної платформи, яка дбає і про свою аудиторію, і про авторів, які генерують контент і тримають аудиторію саме на цій платформі. Ті сервіси, які не подбають про інструменти донатів, не виживуть, але ці донати мають бути простими та надійними одночасно, що реалізувати не так і просто.

Створення інструменту платежів може стати як перевагою, так і недоліком соціального сервісу. Адже часті випадки, пов’язані з фейковими платежами чи порушенням приватності, можуть заставити авторів контенту змінити основну платформу і перейти на іншу.

У часи висококонкурентного ринку соціальних сервісів джерелом успіху може стати лише створення захищеного середовища взаємодії, зокрема фінансової. У протилежному випадку автори контенту та їхня аудиторія можуть перейти на інші платформи, можливо, не такі зручні, проте надійні та безпечні. Тим паче що омніканальність — присутність на різних платформах та спілкування на різних каналах — це стійкий тренд комунікації в соціальних медіа.

Подякувати 🎉