Facebook Pixel

Як відкрити власний благодійний фонд і для чого він потрібен

Українські волонтери відкривають благодійні фонди. Для чого? Фото: armyinform.com.ua

Українські волонтери відкривають благодійні фонди. Для чого? Фото: armyinform.com.ua

Відкриття власного благодійного фонду може закрити низку проблем з огляду на війну в Україні та кількість волонтерських ініціатив — наприклад, питання щодо звітності коштів і лімітів банків.

Як відкрити благодійний фонд? Надаємо покрокову інструкцію, підготовлену виданням SPEKA.

1

Які документи потрібні, щоб заснувати благодійний фонд

Благодійний фонд може заснувати навіть одна особа. Першим кроком для відкриття власного благодійного фонду має стати звернення до Мін'юсту з такими документами:

  • копії першої, другої сторінки паспорта та сторінки про реєстрацію (або ID-картки з витягом про реєстрацію) та копія ідентифікаційного коду;
  • два примірники протоколу загальних зборів учасників про створення фонду або рішення про створення, якщо у фонду один засновник;
  • два примірники статуту чи установчого акта благодійної організації;
  • реєстраційна заявка;
  • заявка про реєстрацію неприбуткової організації;
  • опис структури власності благодійної організації.

У статуті громадської організації мають бути прописані базові принципи роботи. Зразки можна знайти в інтернеті.

2

Як подати документи на створення благодійного фонду

Документи про створення благодійного фонду подають особисто в будь-який відділ Мін'юсту. Крім того, документи можна подати й онлайн, але необхідно буде засвідчити їх електронним цифровим підписом.

Документи онлайн можна подати, звернувшись до київського Відділу державної реєстрації друкованих ЗМІ та громадських формувань.

Електронні адреси відділу такі:

Телефони відділу реєстрації для консультацій:

  • 050 640 31 69 (гаряча лінія);
  • 096 477 71 32 (гаряча лінія);
  • 044 517 14 06.
3

Чому волонтери відкривають благодійні фонди

Засновник фонду «Одна гривня має значення» Володимир Нестеренко пояснює, що він вирішив відкрити фонд через ліміти банку та складність проведення операцій фізичною особою. Крім того, через велику кількість переказів ним зацікавилася фінансова служба банку, пригрозивши фінмоніторингом.

До відкриття фонду Нестеренко з іншими волонтерами збирали кошти на бронежилети для харківських лікарів, а пізніше почали збір на Starlink. І хоча тепер займаються переважно ними, постачали також і ліки, і автомобілі.

За словами Нестеренка, якщо ви займаєтеся збором коштів на допомогу армії, подумайте, чи дійсно необхідно відкривати новий фонд. Якщо потрібна одна машина або 10 дронів, тут краще скооперуватися з фондом, який вже існує.

Водночас якщо є намір регулярно підтримувати людей за запитами, є сенс відкрити власний.

4

Помилки під час відкриття благодійного фонду

Як пояснює Нестеренко, однією з проблем може стати місце постійної реєстрації — наприклад, він зареєстрований у Харкові, тому має бути прив'язаний до харківської податкової.

Під час заснування фонду в Харкові та області тривали бої, і податкова не працювала. Зрештою він зміг зареєструватися у Львові, але обслуговувати харківську податкову призначили інші міста на Заході України.

Помилкою може стати й реєстрація фонду без юриста та бухгалтера, попереджає Нестеренко.

Він також зазначає, що документів доведеться заповнювати багато — благодійні фонди не мають спрощеної системи обліку та оподаткування. Водночас звітність є доволі простою, її потрібно подавати раз на рік, де вказати джерела доходу, видатки та залишковий баланс.

Не потрібно забувати, що кожен донат — навіть 1 гривню — треба провести за обліком. Для цього є програми та застосунки.

5

Використання грошей благодійним фондом

Для того щоб благодійний фонд законно витрачав гроші, потрібна юридична підстава — наприклад, запит від військової частини або розпорядження голови фонду.

Після кожної витрати необхідно зберігати чеки або накладні. Це так званий первинний бухгалтерський документ. У разі замовлення послуг потрібен акт виконаних послуг або робіт. Зберігайте всі документи про покупки як до, так і після створення фонду.

Важливо знати, що благодійні організації можуть витрачати на власні адміністративні потреби (а це й оренда офісів, і заробітна плата, і ноутбуки для співробітників тощо) не більш як 20%.

6

Чим відрізняється благодійний фонд і хто його очолює

Благодійний фонд — один із видів некомерційних організацій, пояснює юрист адвокатського об'єднання «Справедливість» Юрій Чайка.

На відміну від громадської організації, він може мати одного засновника, провадити діяльність по всій Україні та співпрацювати з іноземними організаціями.

Фонди можуть відкрито займатися збором коштів для передавання їх тим, хто до них звернувся. Але в статуті важливо зазначити пріоритетну діяльність, адже якщо ви займаєтеся допомогою армії, ви не зможете витрачати кошти на інші напрямки.

Заснувати фонд може й фізична, і юридична особа, а керувати ним можна в різних формах — це може бути й директор, і наглядова рада.

7

Як оподатковуються благодійні фонди

Благодійні фонди як некомерційні та неприбуткові організації не сплачують єдиний податок, але сплачують податки від купівлі товарів і військовий збір.

Щодо податків на доходи фізичних осіб (ПДФО), то це залежить від конкретної операції.

Наприклад, якщо ви купуватимете машину для армії коштом фонду, доведеться сплатити податки на загальних підставах. Водночас якщо автомобіль передадуть як гуманітарну допомогу, податки за нього не сплачуються.

Машину спочатку буде передано фонду, а далі вже бенефіціару — військовій частині.